13.10.2019 Ajoneuvot Maistiainen: sama mutta sähköllä – Peugeot e-208 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden 208:n yhteydessä esiteltiin myös Peugeot e-208. Täyssähköinen versio yllättää ennen kaikkea... samankaltaisuudellaan. Peugeot e-208 esiteltiin yhdessä uuden toisen polven 208:n kanssa. Täyssähkömallin saapuminen vain kuukausia polttomoottoriversioiden jälkeen on osa valmistajan uutta strategiaa, jossa halutaan, että auton ostaminen tehdään korimalli edellä, voimalinjan ollessa vasta toisena listalla.Samaan ajatusmalliin sopii myös sähköauton toteutus. Uuden CMP-pohjarakenteen ansiosta tilaa löytyy yhtä lailla, olipa keulalla sähkö- tai polttomoottori. 50 kilowattitunnin akusto löytyy auton pohjasta. Täydellä latauksella autolle luvataan noin 340 kilometrin toimintamatka. Lataaminen onnistuu puolestaan parhaimmillaan joko 11 kW teholla (AC) tai CCS-pikalatauksella 100 kW:n huipputeholla. Käytännössä 0–80 % lataus tapahtuu noin puolessa tunnissa.Auton keulalla on Continentalin kanssa yhteistyössä toteutettu 100 kW (136 hv) sähkömoottori, jonka huippuvääntö on 260 newtonmetriä. 0–100 km/h sujuu 8,1 sekunnissa ja kaupunkiautoilijaa kiinnostava 0–50 km/h peräti 2,8 sekunnissa. Huippunopeus on 150 km/h.Paperilla e-208 on noin 300 kilogrammaa polttomoottoriversioita painavampi, mutta voimalinjoittain kalibroidun alustan ja innokkaan sähkömoottorin ansiosta auto kätkee lisäkilot hienosti. Muutenkin Peugeot e-208 muistuttaa polttomoottorimalleja sangen paljon.Peugeot e-208 saapuu Suomeen alkuvuodesta, sillä sähkömallien tuotanto käynnistyy hiukan polttomoottorimallien jälkeen. Hinnat vahvistuvat vielä syksyn aikana, mutta sisarmalli Opel Corsa-e toiminee mittatikkuna.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija