13.2.2017 Ajoneuvot Maistiainen: töpseliin tykästynyt Toyota Prius Plug-in Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Priuksen veli on käynyt stailattavana ja oppimassa uusia niksejä: tervetuloa uusi Toyota Prius Plug-in Hybrid! Toyotan klassikkohybridin uudistuttua neljänteen sukupolveen ei sinänsä ole yllätys, että myös Priuksen lataushybridimalli uudistuu toiseen polveensa. Valmistaja on kuitenkin päättänyt eriyttää nämä kaksi malliversiota toisistaan entistä voimakkaammin, pistokemallin ollessa se vielä hiukan ekologisempi versio.Valmistaja ylpeilee NEDC-syklin yhdistetyn kulutuslukeman jäävän fossiilisten polttoaineiden osalta 1,0 litraan per 100 kilometriä. Sähköistä toimintamatkaa Prius saa Plug-in Hybridinä noin 50 kilometriä. Järjestelmän yhteisteho on tutut 122 hevosvoimaa. Siis Prius, jonka akun voi ladata töpselistä.Töpseli-Prius on saanut samalla perushybridiä pirteämmän ja sähäkämmän muotoilun, jossa jopa takaluukku on vaihtunut hiilikuituiseen ja takaikkuna on saanut kilpa-autoista tutun tuplakupla-tyylin. Hiukan erikoista on kuitenkin Toyotan päätös rajoittaa töpselimalli neljälle hengelle, keskipaikalle ei ole menemistä.Barcelonan kukkuloilla vettä satoi paikoin vaakasuoraan, joten korkeampien varustetasojen aurinkopaneelikatto ei päässyt oikeuksiinsa. Prius Plug-in Hybridin sisusta ja ajotuntuma ovat askeleen parempia kuin perus-Priuksessa, tuoden sopivan ripauksen tulevaisuutta.Sähäkän sininen uutuus on jännittävä strategiapäätös hybridien uranuurtajalta, joten nähtäväksi jää, millaisen paikan Prius Plug-in Hybrid löytää markkinoilta.Aurinkopaneelikatto on eräs pistokemallin jännittävimmistä varusteista. Kovin suurta merkitystä bensiinin kulumiselle sillä tuskin on, mutta suunta on oikea.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle