13.2.2017 Ajoneuvot Maistiainen: töpseliin tykästynyt Toyota Prius Plug-in Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Priuksen veli on käynyt stailattavana ja oppimassa uusia niksejä: tervetuloa uusi Toyota Prius Plug-in Hybrid! Toyotan klassikkohybridin uudistuttua neljänteen sukupolveen ei sinänsä ole yllätys, että myös Priuksen lataushybridimalli uudistuu toiseen polveensa. Valmistaja on kuitenkin päättänyt eriyttää nämä kaksi malliversiota toisistaan entistä voimakkaammin, pistokemallin ollessa se vielä hiukan ekologisempi versio.Valmistaja ylpeilee NEDC-syklin yhdistetyn kulutuslukeman jäävän fossiilisten polttoaineiden osalta 1,0 litraan per 100 kilometriä. Sähköistä toimintamatkaa Prius saa Plug-in Hybridinä noin 50 kilometriä. Järjestelmän yhteisteho on tutut 122 hevosvoimaa. Siis Prius, jonka akun voi ladata töpselistä.Töpseli-Prius on saanut samalla perushybridiä pirteämmän ja sähäkämmän muotoilun, jossa jopa takaluukku on vaihtunut hiilikuituiseen ja takaikkuna on saanut kilpa-autoista tutun tuplakupla-tyylin. Hiukan erikoista on kuitenkin Toyotan päätös rajoittaa töpselimalli neljälle hengelle, keskipaikalle ei ole menemistä.Barcelonan kukkuloilla vettä satoi paikoin vaakasuoraan, joten korkeampien varustetasojen aurinkopaneelikatto ei päässyt oikeuksiinsa. Prius Plug-in Hybridin sisusta ja ajotuntuma ovat askeleen parempia kuin perus-Priuksessa, tuoden sopivan ripauksen tulevaisuutta.Sähäkän sininen uutuus on jännittävä strategiapäätös hybridien uranuurtajalta, joten nähtäväksi jää, millaisen paikan Prius Plug-in Hybrid löytää markkinoilta.Aurinkopaneelikatto on eräs pistokemallin jännittävimmistä varusteista. Kovin suurta merkitystä bensiinin kulumiselle sillä tuskin on, mutta suunta on oikea.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija