12.1.2017

Maistiainen: Toyota GT86:ssa on vähän uutta, silti loistava

Toyota GT86

Pieni hienosäätö riittää pitämään Toyota GT86:n nykyaikaisena. Muuta ei tarvita.

Toyota GT86 on yksi automaailman valopilkuista. Se on ympäristöystävällisistä järkiautoista tunnetun Toyotan tapa irrotella, ja muistuttaa, miksi niin monet meistä ihastuivatkaan autoihin silloin kauan sitten.

Takaveto, ”lukkoperä”, manuaalivaihteisto ja herkästi kaasuun reagoiva nelisylinterinen bokserimoottori ovat ennallaan. Toyota puhuu avoimesti voimanlähteen Subaru-juurista, tämä auto on tarkoitettu sille jengille, joka tietää asian kuitenkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hienommille aisteille

Toyota GT86

Vuonna 2012 esiteltyä Toyota GT86:tta on maailmanlaajuisesti myyty 170 000 kappaletta. Lukemaa voi pitää mainiona autolle, jota ei osteta järjellä tai hevosvoimien kiilto silmissä. GT86 on aina vedonnut hienompiin aisteihin kuin pelkkään raakaan g-voimien tunteeseen. Silti muutamaa lisähevosta jää kaipaamaan, hieman karkeahko bokserimoottori kun ei ole ikinä tuntunut edes 200 hevosvoiman tehoiselta.

Uudistus keskittyy yksityiskohtien hiontaan. Lediajovaloista löytyy nykyaikaiset päiväajovalot ja uusittu etupuskuri tarjoaa paitsi konsernin nykyilmeen, myös aerodynamiikan kerrotaan parantuneen. Perää koristaa uusi takasiipi, ja aiemmat kirkkaat lexusvalot ovat vihdoin vaihtuneet punaisiin ledivaloihin. Sisätilojen materiaaleja on hiottu, kojelaudasta löytyy nyt hiilikuitujäljitelmää, ja osa nahkapinnoista on vaihdettu Alcantaraan.

Alustan hienosäätöä

Toyota GT86

Toyota GT86:n ajettavuus ei ole ikinä antanut sijaa moitteelle. Uudistus keskittyy korin jäykistämiseen ja yksityiskohtien hienosäätöön. Taka-akselin kallistuksenvaimennin on vaihdettu hieman jäykempään ja Sachsin iskunvaimentimet ovat saaneet hienosäätöä. Säädöt tuntuvat onnistuneen, auto kulkee jäiselläkin tiellä miellyttävällä pintapehmeydellä.

Rovaniemen lumisessa ympäristössä ajetulla ensikoeajolla alustan hienosäädön vaikutuksia oli mahdoton huomata, sillä vertailumahdollisuutta edeltävään painokseen ei ollut.

Toyota GT86

Tuntuvimmaksi muutokseksi nousee ajonvakautuksen Track Mode, eli ratatila. Se päällä GT86:tta voi ajaa hallitusti sivuluisussa jääradalla, mutta liialliset sankariteot estetään. Ottaen huomioon jäärataolosuhteiden vaikeuden ajonvakautusjärjestelmän kannalta, uusi järjestelmä toimi hienosti. Toki Toyota tarjoaa yhä mahdollisuuden kytkeä sähköinen turvaverkko täysin pois, ja silloin kuljettaja saa vapaasti täyttää ohjaamon käsillään – siitä lisää myöhemmin.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat