12.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota GT86:ssa on vähän uutta, silti loistava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni hienosäätö riittää pitämään Toyota GT86:n nykyaikaisena. Muuta ei tarvita. Toyota GT86 on yksi automaailman valopilkuista. Se on ympäristöystävällisistä järkiautoista tunnetun Toyotan tapa irrotella, ja muistuttaa, miksi niin monet meistä ihastuivatkaan autoihin silloin kauan sitten.Takaveto, ”lukkoperä”, manuaalivaihteisto ja herkästi kaasuun reagoiva nelisylinterinen bokserimoottori ovat ennallaan. Toyota puhuu avoimesti voimanlähteen Subaru-juurista, tämä auto on tarkoitettu sille jengille, joka tietää asian kuitenkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHienommille aisteilleVuonna 2012 esiteltyä Toyota GT86:tta on maailmanlaajuisesti myyty 170 000 kappaletta. Lukemaa voi pitää mainiona autolle, jota ei osteta järjellä tai hevosvoimien kiilto silmissä. GT86 on aina vedonnut hienompiin aisteihin kuin pelkkään raakaan g-voimien tunteeseen. Silti muutamaa lisähevosta jää kaipaamaan, hieman karkeahko bokserimoottori kun ei ole ikinä tuntunut edes 200 hevosvoiman tehoiselta.Uudistus keskittyy yksityiskohtien hiontaan. Lediajovaloista löytyy nykyaikaiset päiväajovalot ja uusittu etupuskuri tarjoaa paitsi konsernin nykyilmeen, myös aerodynamiikan kerrotaan parantuneen. Perää koristaa uusi takasiipi, ja aiemmat kirkkaat lexusvalot ovat vihdoin vaihtuneet punaisiin ledivaloihin. Sisätilojen materiaaleja on hiottu, kojelaudasta löytyy nyt hiilikuitujäljitelmää, ja osa nahkapinnoista on vaihdettu Alcantaraan.Alustan hienosäätöäToyota GT86:n ajettavuus ei ole ikinä antanut sijaa moitteelle. Uudistus keskittyy korin jäykistämiseen ja yksityiskohtien hienosäätöön. Taka-akselin kallistuksenvaimennin on vaihdettu hieman jäykempään ja Sachsin iskunvaimentimet ovat saaneet hienosäätöä. Säädöt tuntuvat onnistuneen, auto kulkee jäiselläkin tiellä miellyttävällä pintapehmeydellä.Rovaniemen lumisessa ympäristössä ajetulla ensikoeajolla alustan hienosäädön vaikutuksia oli mahdoton huomata, sillä vertailumahdollisuutta edeltävään painokseen ei ollut.Tuntuvimmaksi muutokseksi nousee ajonvakautuksen Track Mode, eli ratatila. Se päällä GT86:tta voi ajaa hallitusti sivuluisussa jääradalla, mutta liialliset sankariteot estetään. Ottaen huomioon jäärataolosuhteiden vaikeuden ajonvakautusjärjestelmän kannalta, uusi järjestelmä toimi hienosti. Toki Toyota tarjoaa yhä mahdollisuuden kytkeä sähköinen turvaverkko täysin pois, ja silloin kuljettaja saa vapaasti täyttää ohjaamon käsillään – siitä lisää myöhemmin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”