22.1.2018

Maistiainen: Triumph Bonneville Speedmaster

Triumph Bonneville Speedmaster

Uudessa Bonneville Speedmasterissa on yhdistetty Bobberin runko ja Bonneville T120:n käytännöllisyys.

Retropyörässä tärkeintä on uskottava tyyli ja ulkonäkö. Haitaksi ei ole sekään, jos ajo-ominaisuudet Triumph Speedmasterin tapaan ovat kunnossa. Triumph kilpailee uudella mallillaan selvästi Harley-Davidsonin 1200-kuutioisia Sportstereita ja Indian Scouteja vastaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajoasento sopii rauhalliseen cruisailuun

Ulkonäkö huokuu brittiperinteitä. Starttinapin painallus ja moottorin tyhjäkäynti asettuu värinättömästi 1000 kierroksen lukemaan. Ykkösvaihteen kytkeminen saa aikaan pienen kolahduksen vaihteistossa ja kytkinkahvan käyttö vaatii sopivan miehekkäästi voimaa. Voimakkaasti taakse käännetyistä ohjaustangonpäistä huolimatta ajoasento tuntuu luontevalta. Ylävartalo on pystysuorassa ja jalat melko edessä.

Triumph Bonneville Speedmaster

Bobberista tuttu kaksisylinterinen ja 270 asteen sytytysvälillä toimiva 1200-kuutioinen rivimoottori vetää puhtaasti 1500 kierrokselta lähtien. Vaihteet on välitetty pitkiksi ja suomalaisissa maantienopeuksissa unohtuukin helposti kaksi suurinta vaihdetta käyttämättä.

Pikku puutteineenkin houkutteleva vaihtoehto

Jousitus on säädetty pehmeäksi ja vaimennuksista jää lievästi keinuva vaikutelma. Mukava rauhallisessa cruisailussa, johon Speedmaster on tarkoitettu, mutta ei palvele urheilullisemmassa menossa. Koska kyseessä on kaksipaikkainen moottoripyörä, on takajousituksessa kuorman vaihteluiden varalle esijännityksen säätö. Bobber Blackista tutut kaksilevyiset Brembon etujarrut sopivat ominaisuuksiltaan pyörän luonteeseen. Jarrutehoa on riittävästi mutta tehokas jarrutus vaatii reilua voimankäyttöä niin etu- kuin takajarrultakin.

Hallintalaitteet ovat muuten käteensopivat, mutta vilkun palautus toimii jäykästi. Automaattisesti sammuva vilkku olisi kätevämpi eikä veisi retromallin uskottavuudesta siivuakaan. Vakionopeussäädin on yksinkertainen yhden napin malli. Helppo käyttää, mutta samalla toiminnoiltaan rajoitettu. Nappia pitkään pohjassa pitämällä vauhdin saa hiljenemään, mutta vauhdin lisäys vaatii kaasunkahvan kääntöä ja vakionopeussäätimen kytkemisen uudelleen saavutettuun nopeuteen.

Triumph Bonneville Speedmaster

Speedmaster asettuu ominaisuuksiltaan mielenkiintoisesti amerikkalaisten kilpailijoidensa välimaastoon, se on Harrikkaa urheilullisempi mutta Indiania rennompi.

Triumph Bonneville Speedmaster
Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 1200 cc
Teho: 77 hv / 6100 r/min
Vääntö: 106 Nm / 4000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 705 mm
Kuivapaino: 245 kg
Tankki: 12 litraa
Hinta: 18 350 €

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat