22.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Bonneville Speedmaster Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Uudessa Bonneville Speedmasterissa on yhdistetty Bobberin runko ja Bonneville T120:n käytännöllisyys. Retropyörässä tärkeintä on uskottava tyyli ja ulkonäkö. Haitaksi ei ole sekään, jos ajo-ominaisuudet Triumph Speedmasterin tapaan ovat kunnossa. Triumph kilpailee uudella mallillaan selvästi Harley-Davidsonin 1200-kuutioisia Sportstereita ja Indian Scouteja vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoasento sopii rauhalliseen cruisailuun Ulkonäkö huokuu brittiperinteitä. Starttinapin painallus ja moottorin tyhjäkäynti asettuu värinättömästi 1000 kierroksen lukemaan. Ykkösvaihteen kytkeminen saa aikaan pienen kolahduksen vaihteistossa ja kytkinkahvan käyttö vaatii sopivan miehekkäästi voimaa. Voimakkaasti taakse käännetyistä ohjaustangonpäistä huolimatta ajoasento tuntuu luontevalta. Ylävartalo on pystysuorassa ja jalat melko edessä. Bobberista tuttu kaksisylinterinen ja 270 asteen sytytysvälillä toimiva 1200-kuutioinen rivimoottori vetää puhtaasti 1500 kierrokselta lähtien. Vaihteet on välitetty pitkiksi ja suomalaisissa maantienopeuksissa unohtuukin helposti kaksi suurinta vaihdetta käyttämättä. Pikku puutteineenkin houkutteleva vaihtoehto Jousitus on säädetty pehmeäksi ja vaimennuksista jää lievästi keinuva vaikutelma. Mukava rauhallisessa cruisailussa, johon Speedmaster on tarkoitettu, mutta ei palvele urheilullisemmassa menossa. Koska kyseessä on kaksipaikkainen moottoripyörä, on takajousituksessa kuorman vaihteluiden varalle esijännityksen säätö. Bobber Blackista tutut kaksilevyiset Brembon etujarrut sopivat ominaisuuksiltaan pyörän luonteeseen. Jarrutehoa on riittävästi mutta tehokas jarrutus vaatii reilua voimankäyttöä niin etu- kuin takajarrultakin. Hallintalaitteet ovat muuten käteensopivat, mutta vilkun palautus toimii jäykästi. Automaattisesti sammuva vilkku olisi kätevämpi eikä veisi retromallin uskottavuudesta siivuakaan. Vakionopeussäädin on yksinkertainen yhden napin malli. Helppo käyttää, mutta samalla toiminnoiltaan rajoitettu. Nappia pitkään pohjassa pitämällä vauhdin saa hiljenemään, mutta vauhdin lisäys vaatii kaasunkahvan kääntöä ja vakionopeussäätimen kytkemisen uudelleen saavutettuun nopeuteen. Speedmaster asettuu ominaisuuksiltaan mielenkiintoisesti amerikkalaisten kilpailijoidensa välimaastoon, se on Harrikkaa urheilullisempi mutta Indiania rennompi. Triumph Bonneville Speedmaster Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1200 cc Teho: 77 hv / 6100 r/min Vääntö: 106 Nm / 4000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 705 mm Kuivapaino: 245 kg Tankki: 12 litraa Hinta: 18 350 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista