22.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Bonneville Speedmaster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudessa Bonneville Speedmasterissa on yhdistetty Bobberin runko ja Bonneville T120:n käytännöllisyys. Retropyörässä tärkeintä on uskottava tyyli ja ulkonäkö. Haitaksi ei ole sekään, jos ajo-ominaisuudet Triumph Speedmasterin tapaan ovat kunnossa. Triumph kilpailee uudella mallillaan selvästi Harley-Davidsonin 1200-kuutioisia Sportstereita ja Indian Scouteja vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoasento sopii rauhalliseen cruisailuunUlkonäkö huokuu brittiperinteitä. Starttinapin painallus ja moottorin tyhjäkäynti asettuu värinättömästi 1000 kierroksen lukemaan. Ykkösvaihteen kytkeminen saa aikaan pienen kolahduksen vaihteistossa ja kytkinkahvan käyttö vaatii sopivan miehekkäästi voimaa. Voimakkaasti taakse käännetyistä ohjaustangonpäistä huolimatta ajoasento tuntuu luontevalta. Ylävartalo on pystysuorassa ja jalat melko edessä.Bobberista tuttu kaksisylinterinen ja 270 asteen sytytysvälillä toimiva 1200-kuutioinen rivimoottori vetää puhtaasti 1500 kierrokselta lähtien. Vaihteet on välitetty pitkiksi ja suomalaisissa maantienopeuksissa unohtuukin helposti kaksi suurinta vaihdetta käyttämättä. Pikku puutteineenkin houkutteleva vaihtoehtoJousitus on säädetty pehmeäksi ja vaimennuksista jää lievästi keinuva vaikutelma. Mukava rauhallisessa cruisailussa, johon Speedmaster on tarkoitettu, mutta ei palvele urheilullisemmassa menossa. Koska kyseessä on kaksipaikkainen moottoripyörä, on takajousituksessa kuorman vaihteluiden varalle esijännityksen säätö. Bobber Blackista tutut kaksilevyiset Brembon etujarrut sopivat ominaisuuksiltaan pyörän luonteeseen. Jarrutehoa on riittävästi mutta tehokas jarrutus vaatii reilua voimankäyttöä niin etu- kuin takajarrultakin. Hallintalaitteet ovat muuten käteensopivat, mutta vilkun palautus toimii jäykästi. Automaattisesti sammuva vilkku olisi kätevämpi eikä veisi retromallin uskottavuudesta siivuakaan. Vakionopeussäädin on yksinkertainen yhden napin malli. Helppo käyttää, mutta samalla toiminnoiltaan rajoitettu. Nappia pitkään pohjassa pitämällä vauhdin saa hiljenemään, mutta vauhdin lisäys vaatii kaasunkahvan kääntöä ja vakionopeussäätimen kytkemisen uudelleen saavutettuun nopeuteen.Speedmaster asettuu ominaisuuksiltaan mielenkiintoisesti amerikkalaisten kilpailijoidensa välimaastoon, se on Harrikkaa urheilullisempi mutta Indiania rennompi.Triumph Bonneville Speedmaster Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1200 cc Teho: 77 hv / 6100 r/min Vääntö: 106 Nm / 4000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 705 mm Kuivapaino: 245 kg Tankki: 12 litraa Hinta: 18 350 €Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous