8.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Polo – kasvanut ja kypsynyt, yhä Polo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuudes sukupolvi tuo Volkswagen Poloon tilaa ja varusteita. Ensimmäinen oma autoni oli myrkynvihreä Volkswagen Polo vuosimallia 1977. Vaikka aika on kullannut muistot, toimituspäällikkö uskoo minun kykenevän objektiiviseen arviointiin ja on lähettänyt minut tutustumaan uuteen Poloon.Polo on ehtinyt jo kuudenteen sukupolveensa, viittä aiempaa on valmistettu yli 14 miljoonaa. Sinä aikana Polo on kasvanut aikuiseksi niin kooltaan kuin ominaisuuksiltaankin. Kolmiovisena kaupunkisukkulana aloittanut Polo kelpaa jo perheautoksikin, ensi kertaa ainoa korimalli on viisiovinen. Pituutta on kertynyt puoli metriä lisää ja tilat vastaavat vuosituhannen vaihteen Golfia.Modernin digitaalimittariston uumenista löytyy myös perinteisiä arvoja.Tilojen kasvun ohella Polon varustelua on lisätty. Ilahduttavasti törmäyksenesto kuuluu jo Trendline-perustasoon. Muut elektroniset turvajärjestelmät ovat lisävarusteita. Keskimmäisestä Comfortlinesta maahantuoja povaa suosituinta. Highline-huippumallissa on digitaalimittaristosta jo toinen sukupolvi. Ja tosiaankin sukupolvien välinen kuilu oli havaittavissa: kokeneemmat toimittajat empivät monipuolisten näyttömahdollisuuksien kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValikoima laajeneeAluksi Polon saa vain kahdella eri moottorilla, molemmat litraisia kolmisylinterisiä bensiinimoottoreita. Ilman turboahdinta tehoa on 75 hevosvoimaa, ja turbon kanssa 95. Myöhemmin joukkoon liittyvät 1,6-litriaset dieselit, 1,5-litrainen bensiiniturbo sylinterienlepuutuksella ja kaksilitrainen GTI.Kokeilimme alkuun nopeasti dieseliä. Kohta alkaa varsinainen koeajo litraisella bensiiniturbolla ja comfortline -varustelulla. Raporttia voi odottaa vasta parin viikon päästä, navigaattorin ruudulla pilkottaa tutulta kuulostavia kadunnimiä, kuten Reeperbahn ja St Pauli.Teksti: Petri Munukka, kuva: Vesa Eskola Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa