10.4.2016 Ajoneuvot Peruutimme BMW:n ulos autotallista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koepysäköinnissä BMW:n etäohjattava 7-sarja. Moottori lainasi BMW 730d:n peruuttaakseen sen ulos autotallista. Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta oikeasti taustalla on huipputekniikkaa. BMW nimittäin peruuttaa itsekseen, ilman kuskia.BMW on kehittänyt kauko-ohjatun pysäköinnin ahtaita paikkoja varten. Seiskasarja on pitkä ja leveä auto, joten ahtaissa autotalleissa käynti autoon voi vaatia edustuskyytiin sopimatonta hivuttautumista.Etäpysäköinti on nopeasti kehittyvä ala. Kauaa ei seiskasarja saanut ylpeillä yksinoikeudella, sillä juuri esitelty Mercedes-Benz E-sarja hallitsee bemarin temppujen lisäksi ajon kohtisuorassa ajorataan olevaan ruutuun. Suomessa Mercedes-Benzin etäpysäköinti toimii tosin vasta loppuvuodesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisuus ennen kaikkeaBMW:ssä toimintoa hallitaan kosketusnäyttöisellä avaimella. Kun kuljettaja on auton välittömässä läheisyydessä, aktivoituu älypuhelinmaisen avaimen valikosta pysäköintitoiminto. Tehtävä ei onnistu hutiloiden, sillä operaatio vaatii kahden käden käyttöä.Pienellä viiveellä BMW:n kuutoskone murahtaa käyntiin. Avaimen ruudulle piirtyy auton lisäksi selkeät nuolet eteen ja taakse. Niitä painamalla vaihteisto kytkee vaihteen päälle, ja auto aloittaa rauhallisen lipumisen ulos ruudusta.BMW vahtii ympäristöä pysäköintitutkin ja ympäristöä valvovien kameroiden kanssa. Mikäli matkalle ilmaantuu este, auto pysähtyy välittämättä kuljettajan käskyistä. Etäohjaajan on siten lähes mahdotonta ajaa itsensä päälle – kokeilimme, totta kai.Etäpysäköinti toimi koeajon aikana luotettavasti, mutta viiveellä. Operaation aloittamisesta auton liikkeellelähtöön kuluu kymmeniä sekunteja. Jos kotoa löytyy hyvin ahdas pysäköintiruutu, voi toiminto olla todellinen lahja baijerista. Julkisissa pysäköintiruuduissa siitä ei juuri ole iloa, mikäli suo naapuriautoille mahdollisuuden poistua ruuduistaan.Käytännössä toimintoa käyttääkin lähinnä esitelläkseen kavereille etäpysäköinnin ihmettä – ja silloin ihmetystä riittää.Katso myös Moottorin koeajo BMW 730d:stä!Teksti: Lauri Ahtiainen, video: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti