10.4.2016 Ajoneuvot Peruutimme BMW:n ulos autotallista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koepysäköinnissä BMW:n etäohjattava 7-sarja. Moottori lainasi BMW 730d:n peruuttaakseen sen ulos autotallista. Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta oikeasti taustalla on huipputekniikkaa. BMW nimittäin peruuttaa itsekseen, ilman kuskia.BMW on kehittänyt kauko-ohjatun pysäköinnin ahtaita paikkoja varten. Seiskasarja on pitkä ja leveä auto, joten ahtaissa autotalleissa käynti autoon voi vaatia edustuskyytiin sopimatonta hivuttautumista.Etäpysäköinti on nopeasti kehittyvä ala. Kauaa ei seiskasarja saanut ylpeillä yksinoikeudella, sillä juuri esitelty Mercedes-Benz E-sarja hallitsee bemarin temppujen lisäksi ajon kohtisuorassa ajorataan olevaan ruutuun. Suomessa Mercedes-Benzin etäpysäköinti toimii tosin vasta loppuvuodesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisuus ennen kaikkeaBMW:ssä toimintoa hallitaan kosketusnäyttöisellä avaimella. Kun kuljettaja on auton välittömässä läheisyydessä, aktivoituu älypuhelinmaisen avaimen valikosta pysäköintitoiminto. Tehtävä ei onnistu hutiloiden, sillä operaatio vaatii kahden käden käyttöä.Pienellä viiveellä BMW:n kuutoskone murahtaa käyntiin. Avaimen ruudulle piirtyy auton lisäksi selkeät nuolet eteen ja taakse. Niitä painamalla vaihteisto kytkee vaihteen päälle, ja auto aloittaa rauhallisen lipumisen ulos ruudusta.BMW vahtii ympäristöä pysäköintitutkin ja ympäristöä valvovien kameroiden kanssa. Mikäli matkalle ilmaantuu este, auto pysähtyy välittämättä kuljettajan käskyistä. Etäohjaajan on siten lähes mahdotonta ajaa itsensä päälle – kokeilimme, totta kai.Etäpysäköinti toimi koeajon aikana luotettavasti, mutta viiveellä. Operaation aloittamisesta auton liikkeellelähtöön kuluu kymmeniä sekunteja. Jos kotoa löytyy hyvin ahdas pysäköintiruutu, voi toiminto olla todellinen lahja baijerista. Julkisissa pysäköintiruuduissa siitä ei juuri ole iloa, mikäli suo naapuriautoille mahdollisuuden poistua ruuduistaan.Käytännössä toimintoa käyttääkin lähinnä esitelläkseen kavereille etäpysäköinnin ihmettä – ja silloin ihmetystä riittää.Katso myös Moottorin koeajo BMW 730d:stä!Teksti: Lauri Ahtiainen, video: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard - Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 "E-Tech" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?