6.10.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Giant Stance E+ 0 Pro – totuttuun tapaan laatua kohtuuhintaan Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Giant Stance E+ 0 Pro on Giant kaikkein myydyin täysjousitettu sähköpyörä, eikä se toisaalta ole ihme, sillä se on helppo ja mukava ajettava. Hyvää: ajettavuus, runkogeometria, sähkömoottorin toiminta, applikaatio, hinta-laatu -suhde. Huonoa: Jarrut Giant tunnetaan hyvin siitä, sen valmistamat polkupyörät ovat hinta-laatu -suhteeltaan monesti varsin osuvia. Stance E+ 0 Pro ei tee siinä poikkeusta, pyörän on kohtuuhintainen ja siinä on hyvät osat hintaansa nähden. Toisaalta tämä ei yllätä, onhan Giant ja sen sisarmerkki Liv maailman suurin pyörämerkki. Toimiiko suuruuden ekonomia kenties, Giant pystyy isona ostajana painamaan osasarjojen hinnat niin alas, että ne näkyvät sitten myös kuluttajille?Sekään ei toisaalta ole mikään ihme, että Stance on Giantin myydyin maastopyörä, sillä hyvän hinta-laatu -suhteen lisäksi pyörässä on hyvä runkogeometria. Runkogeometrialtaan pyörä on melko urheilullinen ja se tuntuu tasapainoiselta nousuissa. Pyörä on erittäin vakaa myös ajattavuudeltaan ja 29-tuumainen rengastus tukee tätä. Pyörä voisi olla vielä aavistuksen ketterämpi sekarengastuksella, siten että takana olisi pienempi 27,5-tuumainen pyörä. Parhaimmillaan Stance on rengastuksensa vuoksi sekalaisessa ajossa ja traileilla. Mutta hauskuutta Stancesta ei kyllä puutu.Koeajopyörän runko oli vielä lookiltaan todella hieno, kun runko oli jätetty alumiinin väriseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaaja Stance-mallistoStance-mallisto on laaja, ja niiden hinnat lähtevät alempaa neljästä tuhannesta eurosta. Koeajettu Stance E+ 0 Pro on hinnaltaan vähän kalliimpi, mutta kuitenkin selvästi alle 6 000 euroa, voisko sanoa ”vain 5 699 euroa”.Ehkä voi, sillä tämän tasoisten pyörien on totuttu lähentelevän 7 000 euroa, joten Giant on saanut puristettua Stancen lippulaivamallin todella edulliseen hintaan.Stance-mallisto on siinä mielessä myös erittäin järkevää, että pyörän saa varusteltua lokasuojilla ja jopa tarakalla, jolloin siitä saa myös oivallisen työmatkapyörän.Jos Stanceen päätyy, on syytä ottaa huomioon yksi merkittävä seikka. Stancen edullisimmissa malleissa sähkömoottorin maksimivääntömomentti on kuristettu 75 newtonmetriin. Samoin akun kapasiteetti edullisimmissa malleissa on matalampi, 625 wattituntia.Mutta Pro-versioon onkin ladattu sitten kaikki. Tuttu 85 newtonmetrin maksimivääntö sekä peräti 800 wattitunnin akku. Pyörän sähköavusteinen toimintamatka riippuu monesta tekijästä, mutta ainakin testiajossa Stancen kantama oli erinomainen. Pyörän tarjoamat joustot eivät olevaltavat, edessä 140 milliä ja takana 125 milliä, joten Stance ei ole tehty missään nimessä kaikkein vaativimpaan alamäkiajoon. Stancen takapää on tehty Flexpoint-jousituksella, jonka pitäisi olla kevyt, yksinkertainen ja kestävä, sekä helppo huoltaa, mutta se tarjoaa vain 125 millin liikeradan.Giant tunnetaan myös monimutkaisemmasta Maestro-järjestelmästään, joka löytyy aiemmin testiajamistamme Reign- ja Trance-malleista. Maestron etu on se, että takajousitus pysyy erittäin hyvin neutraalina esimerkiksi voimakkaiden jarrutusten aikana.Powered by YamahaGiant on niin sanotusti powered by Yamaha, eli Yamaha toimittaa ajojärjestelmään raudan ja Giant on säätänyt sen itse mieleisekseen. Giantin filosofia toimii, sillä Yamahan sähkömoottorista on saatu esiin hyvät ominaisuudet, varsinkin kun Giantin oman softan RideControlin kautta pyörää pystyy säätämään paljon myös omien mieltymysten mukaan. Sähkömoottori pyörässä on herkkä, se reagoi kuljettajan käskyihin nopeasti. Äänimaailmaltaan moottori on myös miellyttävä, se ei elämöi turhia.Giant Stancen Pro-versio on varustettu Shimanon Deore XT -sarjalla, joka on varsin kelvollinen osasarja pyörään. Se on toimiva tässä hintaluokassa.Stancen heikoin kohta on sen jarrut. Pyörässä on kyllä nelimäntäinen Shimanon SLX-jarrusarja peräti 203 millisillä levyillä, mutta silti ne tuntuivat heikkotehoisilta ja tuntumaltaan epätarkoilta. Olisiko pyörän hinta-laatu -suhde vieläkin parempi, jos pyörään olisi isketty kunnon Deore XT -sarja, niin ikään vaihteiston sarjan mukaan? Jarrut aiheuttivat pari kertaa tutuilla reiteillä tiukassa paikassa tilanteen, jossa vauhdin olisi toivonut hidastuvan enemmän ja nopeammin. Voi olla säätökysymyskin ja esimerkiksi jarrupalojen vaihdolla toisenlaisiin jarrutuntumaa saa muutettua paljonkin.Giant Stance E+ 0 Pro on joka tapauksessa hinta-laatu -suhteeltaan erinomainen pyörä, jossa on urheilullinen ja helposti nautittava geometria. Siinä on rajoituksensa, silloin kun pyörällä ajetaan nopeasti, mutta vielä suorituskykyisempää pyörää etsivät päätyvät todennäköisesti johonkin muuhun ratkaisuun. Aloittelijalle ja keskitason ajajalle Stance on hyvä, luotettava ja kustannustehokas ratkaisu.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenGiant Stance E+0 ProHinta: 5 699 € Paino: 23,5 kg Runko: ALUXX SL-grade alumiini Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: RockShox 35 Gold RL, 140 mm, 1.8" tapered steerer, 110 x 15 Maxle Stealth Takaiskunvaimennin: RockShox Deluxe Select+ RT, High Volume, 190 x 45 mm Ohjaustanko: Giant Connect TR Riser 31.8 x 780 mm Jarrut: Shimano SLX, 4-sylinterinen, hydraulic, 203 mm Vaihteisto: Shimano Deore XT LinkGlide, 11-speed, Shadow+, Shimano LinkGlide, CS-LG700-11, 11-50T, 11-speed takapakka, Shimano Deore XT LinkGlide vaihdevipu Kampisarja: FSA Comet E-Bike crank arm set Ketju: Shimano, LinkGlide, CN-LG500 Istuin: Giant Romero Rengaskoko: 29” Vanteet: Giant AM 29 Renkaat: Maxxis Minion DHF, Maxxis Dissector Sähkömoottori: SyncDrive Pro, 85 Nm, powered by Yamaha Sähkömoottorin ohjain: RideControl Dash Akku: EnergyPak Smart 800 Takuu: Rungolla elinikäinen takuu, komponentit kaksi vuotta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle