31.3.2023

Sähköpyörän koeajo: Tunturi EMax ME – parhaimmillaan työmatka-ajossa

Tunturi EMax ME -sähköpyörä on perusvarma läskipyörä, joka sopii erinomaisesti esimerkiksi työmatka-ajoon ja työsuhdepyöräksi, myös hintansa puolesta. Hyvää: Kiinteä valo, ajettavuus. Huonoa: satula, vanhahtava ulkomuoto, pienehkö akku.

Monet pyörävalmistajat ovat lähteneet sähköpyörien kehityksen myötä siihen, että sähköpyörän akku sijoitetaan pyörän rungon sisään piiloon. Tunturi EMax ME:ssä akku on suoraan rungon päällä, joka helpottaa sitä, jos akkua joutuu irrottamaan useasti esimerkiksi lataukseen. Sähköpyörän akkuahan voi säilyttää viileässä, mutta sitä ei pitäisi ladata kylmässä, vaan huoneenlämmössä. Jos pyörää säilyttää kylmässä ulkovarastossa, tai muuten sellaisessa paikassa, että akun lataus tapahtuu pyörästä erillään, Tunturin ratkaisu on hyvä. Ulkomuodollisesti rungon sisään integroitu akku on monesti mukavampi ratkaisu.

Muutenkin Tunturin ulkomuoto ei ole ihan parhaimmasta päästä, muotoilupalkintoja sille ei voi kyllä jakaa, pyörä on muotoilultaan hieman vanhahtava. Mutta se, miltä jokin näyttää, ei tee siitä välttämättä huonoa. Tunturilla on myös pitkä kokemus sähköfättien valmistamisesta, ja sen huomaa EMax ME:ssä. Rungon geometria on hyvä ja pyörän painopiste on saatu melko alas, joka on ajettavuuden ja käsiteltävyyden näkökulmasta hyvä juttu.

Tunturin runko on myös matala, joten pyörä on siitäkin puolesta ketterä. Akseliväli ei myöskään ole Tunturissa kovin pitkä, joten pyörä on helppo hallita hitaassakin vauhdissa. Tunturi on myös vakaa kiipijä, pyörän matala runko ja takahaarukan hyvä mitta pitävät sen tasapainossa ja hyvin kiinni alustassa ylämäkiosuuksilla. Pyörän ajettavuus maastossa paranee hissitolpan ansiosta, jota Tunturissa ei vakiona valitettavasti ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienehkö, vain 504 wattitunnin akku

Komponentit Tunturissa on pyörän hintaan nähden ihan hyvät, esimerkiksi Schwalben Jumbo-Jim tarjoaa oikeilla rengaspaineilla hyvää pitoa ja joustoakin. Koeajetussa pyörässä oli vanteina Alexrims Cherokee 80 -kiekot, mutta pyörää toimitetaan asiakkaille Sunringle Mulefut 80 -kiekoilla, jotka ovat vakiintuneet monen fatbiken takuuvarmoiksi kiekoiksi.

Etuhaarukaksi valittu Rockshox Bluto tarjoaa fätille riittävät 120 milliä joustoa. Etuaarukan saa myös lukittua. Tunturin läskipyörä on myös saatavilla nyt täysjousitettuna, joka on harvinaista herkkua läskipyörien joukossa. Myös kiinteällä etuhaarukalla varustettu fätti löytyy Tunturin valikoimasta.

Tunturin akku on 504 wattitunnin kokoinen, joka realisoituu kyllä siten, että sen toimintamatka ei välttämättä ole läskipyörien kategoriassa se pisin mahdollinen. Painava pyörä, isojen renkaiden raskaat vierinvastukset sekä keli, missä sähköpyörällä myös usein ajetaan, eli talvi, syövät kyllä Tunturin akun helposti tyhjäksi. Vaikka Tunturi on parhaimmillaan leveiden renkaiden ansiosta esimerkiksi työmatkapyöräilyssä talviaikaan, mihinkään valtavan pitkään työmatkaan se ei sovellu. Akun helppo irrotus toki tukee tätäkin puolta, jos akkua tarvitsisi latailla esimerkiksi myös työpaikan päässä.

Tasapainoinen läskipyörä

Pyörä on varustettu Sellen satulalla, joka ei istu allekirjoittaneelle. Tämä on toki yksilökysymys, jonkun toisen istuinluille satula saattaa istua hyvinkin. Vaikka satulan asento oli säädetty oikein, sen leveän takaosan ansiosta Tunturilla ajaessa tuntui siltä, että satulasta valuu koko ajan eteenpäin.

Tunturin ohjaintankoon on kiinnitetty kiinteä etuvalo, joka saa virtansa pyörän akusta. Tämä on hyvä asia, jolloin Tunturin kanssa ei tarvitse pelata erillisten valojen kanssa, esimerkiksi silloin, jos pyörällä suuntaa tavanomaisiin työmatka-ajoihin. Valo ei kylläkään ole mikään valtavan tehokas, on myös hyvä ja positiivinen lisä pyörän ominaisuuksiin. Se ajaa asiansa esimerkiksi taajamaliikenteessä siitä näkökulmasta, että pyöräilijä myös näkyy muille tienkäyttäjille. Tunturi on tämän ja monen muun ominaisuuden vuoksi juuri parhaimmillaan perustyömatka-ajossa. Polanteisella pyörätiellä talviaikaan sillä on ilo ajella.

Kaiken kaikkiaan Tunturi tuntuu tasapainoiselta läskipyörältä, jossa ei sijoitettu raha mene hukkaan.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas Rajala

Tunturi EMax ME

Hinta: 4 499 euroa
Paino: 23,5 kg
Runko: Alumiini
Rungon koko: S, M, L
Etuhaarukka: Rockshox Bluto 15 x 150 mm, Air 120 mm
Ohjaustanko: XLC Butted alloy W: 780 mm R: 25 mm BS: 9 DIA: 31.8mm
Jarrut: Shimano ML-4100/MT410 Deore hydraulinen
Vaihteisto: Shimano RD-M5130 Deore Shadow+ 10, takapakka Shimano CS-LG400 11-43T
Vaihdevipu: Shimano SL-M5130 Deore, 10
Istuin: Selle Royal Essenza
Istuinkannatin: Alumiini 31,6 mm
Rengaskoko: 26 × 4,8″
Vanteet: Sunringle Mulefut 80 / Alexrims Cherokee 80
Renkaat: Schwalbe Jumbo-Jim
Sähkömoottori: Shimano STEPS EP8 85 Nm
Sähkömoottorin ohjain: Shimano CEM800 1.4”
Akku: Shimano BT-E8010 Lithium-ion 36 V; 14 Ah / 504 Wh
Akun latausaika: 100 % noin 4,5 tuntia, 80 % noin 2,5 tuntia
Takuu: Runko 5 vuotta, osat 2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat