15.9.2023

Sähköpyörän koeajo: Yamaha Booster – nykyajan Pappa-Tunturi!

Yamaha on luonut sähköpyöriin Booster-mallin, jota saa myös mopo-versiona. Hyvää: Huippunopeus, varusteltavuus, ajettavuus, tehokkaat jarrut. Huonoa: Paino, pieni akku.

Kun Yamaha tänä vuonna lanseerasi sähköpyöränsä Euroopan markkinoille, silloin lupailtiin, että kolmen keväällä julkistetun mallin lisäksi tulossa olisi myös neljäs malli tänä vuonna. Tässä se nyt on.

Malli on nimeltään Yamaha Booster, jota saa kahtena eri versiona. Sähköpyöränä, jonka sähköavustus rajoittuu 25 kilometriin tunnissa, mutta myös mopona, joka kulkee sen mitä mopo saa kulkea eli 45 kilometriä tunnissa. Mopo-version mallinimi on Booster, sähköpyörä-version mallinimi on Booster Easy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei haise!

Moottorin testiin Boosterista otettiin mopo-versio, joka on myös aavistuksen mielenkiintoisempi, juuri siksi, että se on mopo ja se kulkee 45 kilometriä tunnissa. Hintaeroa Boosterilla ja Booster Easyllä on myös noin 400 euroa, Boosterin ollessa kaksikosta kalliimpi. Tarkalleen ottaen Booster on tyypin L1e-B sähkömopo. Positiivista Boosterissa on se, että se ei haise, kuten polttomoottorikäyttöiset mopot, joiden pakokaasun käry voi olla melkoinen.

Mopo-versio eroaa sähköpyörä-versiosta myös hieman teknisesti. Sähköpyöräversiossa sähköavustusta säädetään samanlaisesta ohjainyksiköstä, kuten esimerkiksi Yamaha Wabash -sähköpyörässä. Mopo-version ohjainyksikkönä on Yamaha C -TFT-näyttö, johon on yhdistetty vasempaan ohjainkahvaan viedyt painikkeet.

Mopossa täytyy olla lain mukaan myös valot päällä kaikkina vuorokauden aikoina, kun sillä ajetaan, joten Boosterin etuvalo ja takavalo syttyvät kun virrat kytketään päälle. Etuvalo Boosterissa on varsin tehokas. Kun kysymyksessä on mopo, Boosterissa on pakollisena ja vakiovarusteena myös peili.

Boosterin vahvuuksia on myös hyvä varusteltavuus. Sekä eteen että taakse siihen saa laajat ja tukevanoloiset korit tavaroiden kuljettamista varten. Booster toimii siis hyvin vapaa-ajankäytössä, mutta tarvittaessa myös työkäytössä.

Pienehkö akku?

Boosterin akku on kooltaan 630 wattituntia ja pyörän sähkömoottori vääntää parhaimmillaan 75 newtonmetriä. Yhdistettynä nämä suureen painoon, joka pyörällä on peräti 36 kiloa, saa energiankulutuksenkin tietysti melko korkeaksi. Akku Boosterissa voisi olla siis hieman suurempi? Yamaha Boosteriin olisi pienellä suunnittelun muutoksella mahdollista sijoittaa myös toinen akku, tai lisätä siihen range extender? Boosterin 45 kilometrin toimintasäde, jonka Booster korkeimmalla avustustasollaan tarjoaa, ei riitä esimerkiksi teinille viikonlopun riennoissa välttämättä mihinkään. Toinen vaihtoehto on tietysti hankkia toinen akku, jonka pyörään vaihtaa, jos perjantai-illan ajelut uhkaa jäädä kesken. Yamaha kuitenkin painaa jo valmiiksi sen verran, että isomman akun paino ei sitä paljoa kuitenkaan kasvattaisi. Teini-ikäiset voisi kuvitella Boosterille kuitenkin oivana kohderyhmänä – eikä vähiten siksi, että myös Yamaha suuntaa Boosterin markkinointia heille.

Satulan takana on tukeva kahva, josta Boosterin liikuttelu on helppoa.

Akun säästöä on kuitenkin ajateltu Boosterin moottorivalinnassa. Moottoriksi Boosteriin on laitettu Yamahan 75 newtonmetriä vääntävä S2-moottori eikä esimerkiksi täydet 85 newtonmetriä tarjoava X3-moottori. Pienempi moottorin vääntö vähentää energiantarvetta.

Herättää paljon huomiota

Yamaha Booster on ulkomuodoltaan vähän kuin nykyajan Pappa-Tunturi. Kun sillä kurvailee kadulla, sillä saa myös huomiota osakseen. Nykyajan Pappa-Tunturi ei ole vain allekirjoittaneen mielikuvituksen tuotosta, vaan Boosteria kadulla ihmettelemään tulleet myös kuiskivat: "Sehän on kuin Pappa-Tunturi".

Boosterissa on läpiastuttava runko, huomiota herättävä väritys, joka vetoaa varmasti nuorisoon. Boosterista välittyvä fiilis on iloisen myös positiivinen, sitä on vain päästävä ajamaan ja testaamaan.

Ajossa Booster on suuresta painostaan huolimatta hyvin herkkä, 45 kilometrin nopeus on saavutettavissa helposti. Vaihteisto Boosterissa on portaaton ja vaihteita säädetään oikean käden kahvassa olevasta renkaasta. Enviolon valmistama vaihteisto Boosterissa on takanavassa. Vetotavaksi Boosteriin on valittu ketju, Enviolon yhteydessä käytetään monesti myös hihnavetoa, joka on kestävämpi ja huoltovapaampi kuin ketju. Hieman ihmetyttää, että miksi ketju on valittu hihnan tilalle? Onko kysymys hinnasta, sillä Boosterin hinta on saatu jäämään alle 4 000 euron?

Booster on hauska vekotin ajaa. Sillä vedetään selkä suorana kuin Pappa-Tunturilla. Ajoasento Boosterissa on mukavan leppoisa. Booster on myös yllättävän ketterä kokoonsa ja painoonsa nähden. Sähkömoottorin ansiosta kaksitahtibensan hajua ja pakokaasun pistävää löyhkää ei kuitenkaan Boosterin mukana ole.

Jarrut Boosterissa on tehokkaat niinkuin mopossa kuuluukin, ne on rakennettu Promaxin 180-millisen levyjen ympärille.

Joustoetuhaarukka tuo pehmeyttä ajoon.

Yamaha Booster on mielenkiintoinen tapaus. Yamahan lehdistötiedotteen mukaan Euroopassa suunniteltu ja myös Euroopassa valmistettu Booster kehitettiin sen vuoksi, että sen tarkoituksena on edistää sähköistä liikennettä Euroopassa. Jos markkinointi onnistuu Boosterin kohdalla, niin voi olla hyvin mahdollista, että Yamaha pystyy kortensa tältä osin kantamaan kekoon Boosterin avulla. Euroopassa Boosterilla on luonnollisesti suurin markkina, mutta se sopii hyvin myös Suomeen. Leveä rengastus toimii Suomessakin vaikka pienessä sohjossa. Boosterilla pystytään varmasti vetoamaan Euroopassa siihen porukkaan, joka hoitaa päivittäisen liikkumisensa skootterilla. Ja sellaista väkeä Euroopasta löytyy paljon.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yamaha Booster

Hinta: 3 822 €

Paino: 36 kg

Runko: Alumiini, hunajakennoalumiini
Rungon koko: Yksi koko
Etuhaarukka: Zoom CH-879 AMS 20”, 80 mm
Ohjaustanko: Promax 750 mm
Jarrut: Promax DSK 930B levyjarrut, 180 mm.
Vaihteisto: Enviolo Heavy Duty
Kampisarja: FSA ISIS 150 mm Custom
Ketju: KMC 1v Z1eHX Narrow
Istuin: Selle Royal Orbis Unitech
Istuinputki: Promax 350 mm
Rengaskoko: 20”
Vanteet: Gipiemme 20”
Renkaat: Vee Tire eSpeedster 20 x 4,00
Sähkömoottori: Yamaha PWSeries S2, S-Pedelec, 75 Nm
Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Yamaha C TFT -näyttö
Akku: Yamaha 630 Wh, 36 V, 17,5 Ah
Takuu: 3 vuotta.

Edit: 19.9.2023 muutettu akun koko tekstistä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat