10.4.2022

Vertailu: Kolme samantehoista – BMW S1000R, Ducati Multistrada V4 S ja Triumph Rocket 3R

Kuva Jari Saarentaus
MP-liite vertailu

BMW S 1000 R, Ducati Multistrada V4 S ja Triumph Rocket 3 R; kolme moottoripyörää, joissa kaikissa on tehoa 165–170 hevosvoimaa. Hauskuutta ja ajamisen iloa on siis tarjolla yhteensä 500 hevosvoimaa, mutta kolmessa täysin erilaisessa paketissa.

Pyörävertailumme tärkein kriteeri on tällä kertaa teho, ja sen mukana tuleva ajamisen hauskuus. BMW S1000R on katteista riisuttu superbike, joka viihtyy niin mutkatiellä kuin moottoriradalla. Markkinoilla on tehokkaampiakin kilpailijoita, mutta loppuuko Bemarin 165 hevosvoimaa missään vaiheessa kesken?

Ducati Multistrada V4 S on markkinoiden tehokkain seikkailupyörä. Myös sen voimanlähde on kotoisin superbikesta, mutta iskutilavuutta on kasvatettu ja Ducatille tunnusomainen desmodrominen venttiilikoneisto korvattu perinteisemmällä ratkaisulla.

Triumph Rocket 3R:ssa on iskutilavuudeltaan moottoripyörämarkkinoiden suurin moottori, jossa vääntöä on huikeat 221 newtonmetriä.

MP-liite BMW S 1000 R

Vertailun moottoripyörät edustavat kolmea täysin erilaista luokkaa: powernaku, seikkailupyörä ja powercustom. Ne lähestyvät samaa infernaalista suorituskykyä kolmesta eri suunnasta.

Moottoriratoja lukuunottamatta absoluuttisella suorituskyvyllä ei ole merkitystä, vaan ajamisen hauskuus on tärkeämpää. Ja suorituskykyä kaikissa kolmessa on joka tapauksessa enemmän kuin tarpeeksi. Moottoripyörien kohdalla on lisäksi muistettava, että ne hankitaan usein tunteella, ja ominaisuuksien kanssa vähintään yhtä tärkeä valintakriteeri on ulkonäkö.

Ducati ja Triumph painivat 30 000 euron hintaluokassa, kun taas BMW:n perushinta on painettu alle 20 000 euron. Se on kuitenkin jossain määrin keinotekoista, sillä tehdaslisävarustepaketeilla hinta nousee helposti yli 25 000 euron, ja rastittamalla listalta vielä hiilikuituvanteet ollaan Ducatin ja Triumphin kanssa samoissa hinnoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW S 1000 R

Hyvää

Huonoa

  • Moottorin ominaisuudet
  • Eniten värinöitä
  • Kevyt ja tarkka ohjaus
  • Kaasukäsi puutuu helposti
  • Tuntuu sitä paremmalta mitä urheilullisemmin ajaa

Tekniikka

  • Moottori: nestejäähdytteinen, nelisylinterinen rivimoottori, 999 cm3
  • Teho: 121 kW (165 hv) / 11 000 r/min
  • Vääntö: 114 Nm / 9 250 r/min
  • Voimansiirto: monilevyinen kytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Istuinkorkeus: 830 mm
  • Akseliväli: 1450 mm
  • Tankin tilavuus: 16,5 litraa
  • Paino tankattuna: 199 kg
  • Hinta: 19 600 €
MP-liite BMW S 1000 R

Vertailun ylivoimaisesti kevyin ja ulkomitoiltaan kompaktein pyörä. Käynnistyessään moottori pitää hetken karkeaa ääntä kuin sepelimylly, jonka jälkeen mekaaniset äänet tasoittuvat mutta kuuluvat edelleen selvästi.

Ajoasento on voimakkaasti eteen nojaava ja tiivis, isokokoiselle kuljettajalle myös ahdas. Rauhallisessa ajossa käsivarret ja jalat väsyvät nopeasti, mutta urheilullisessa menossa ergonomia toimii täydellisesti.MP-liite BMW S 1000 R

Moottori on kaksijakoinen: alakierroksilla sivistynyt ja siten helppo arkipäiväisessä ajossa, mutta yläkierroksilla voimantuotto on rajua aiheuttaen euforiaa. Yläkierrosten voima ei lopu missään vaiheessa kesken, vaikka käymme vertailun aikana kokeilemassa suorituskykyä myös Alastaron moottoriradalla.

Vääntöä on rutkasti käytössä jo keskialueella, mutta kovin rähinä syntyy 8 000 kierroksen ylityttyä. Ala- ja keskikierroksilla moottorin käyntiääni on karkea, ja rivinelosen laulu soi tasaisemmin lähempänä punarajaa. Värinöitä esiintyy vaihtelevasti eri kierrosalueilla, eniten yläkierroksilla jolloin värinät ovat koko vertailuryhmän pahimmat. Varsinkin kaasukäsi puuttuu värinöiden takia helposti.

S1000R on äärimmäisen kevyt ajettava, sitä ajetaan ”sormenpäillä”. Jarrut ovat supertehokkaat ja herkät, ja etujarrukahvan puristamiseen riittää pelkän etusormen käyttö. Jämäkässä jousituksessa on lyhyet joustomatkat, ja tasaisella alustalla BMW on ryhmän selvästi tarkin ja herkin ohjattavuudeltaan. Jousitus nielee isotkin heitot tiessä hienosti, mutta terävämmät epätasaisuudet lyövät sekä käsille että istumalihaksiin selvästi.

Mittaristosta tärkeimmät tiedot näkyvät selkeästi, mutta kokonaisuus on sekava ja mittariston käyttöliittymä vaatii opettelua. Isokokoiselle kuljettajalle peilit ovat liian lähellä, ja siten näkyvyys taakse olematon. Ei minkäänlaista suojaa ajoviimaa vastaan, mikä laskee ajomukavuutta kylmällä tai kostealla säällä.

MP-liite BMW S 1000 R

BMW tarjoaa hupia miltei loputtomiin, jos ajotapa on urheilullinen ja matka suuntautuu usein moottoriradalle. Lähtöhinta on varsin edullinen, mutta ajonautinto jää perusvarustuksella hieman vajaaksi.

Lisävarusteet on koottu erilaisiin paketteihin (Comfort, Dynamic, Performance ja M-paketti), joiden mukana tulee mm. vakionopeussäädin, avaimeton käyttö ja semiaktiivinen jousitus. Jopa osan urheilullisimmista ajotiloista saa käyttöönsä vasta lisävarusteena. Ominaisuuksien ja ajonautinnon määrä on vahvasti sidoksissa lisävarusteisiin ja niiden mukana myös hintaan.

Tässä ryhmässä BMW on nopein, urheilullisin ja ketterin vaihtoehto.

Ducati Multistrada V4 S

Hyvää

Huonoa

  • Monipuolisuus
  • Hieman epämääräinen ajotuntuma
  • Moottorin ominaisuudet
  • Värinät alle 3000 kierroksilla
  • Jousitus

Tekniikka

  • Moottori: nestejäähdytteinen V4-moottori, 1158 cm3
  • Teho: 125 kW (170 hv) / 10 500 r/min
  • Vääntö: 125 Nm / 8 750 r/min
  • Voimansiirto: monilevyinen kytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Istuinkorkeus: 840/860 mm
  • Akseliväli: 1567 mm
  • Tankin tilavuus: 22 litraa
  • Paino tankattuna: 240 kg
  • Hinta: 30 600 €
MP-liite Ducati Multistrada V4 S

Multistrada on niukasti joukon tehokkain ja selvästi korkein, mutta 240-kiloisena yllättävän kevyt. Seikkailupyöränä sen tehtävä on tarjota käyttäjälleen mahdollisimman monipuolisia ominaisuuksia.

Moottori on vaivaton ja tehoa on koko ajan käytössä tarpeeksi. Poikkeuksena alle 3000 kierroksen lukemat, jolloin se protestoi värinöillään ja pyytää käyttämään pienempää vaihdetta ja korkeampia kierroksia. Ei erillistä tehopiikkiä yläkierroksilla, mutta kierrosten noustessa teho kasvaa lineaarisesti ja temperamenttia löytyy tarpeeksi.

Täyskaasukiihdytyksissä keulimisenesto rajoittaa menoa ensimmäisenä. Epätasaisen sytytysjaon omaava V4-moottori muistuttaa äänimaailmaltaan ja värinöiltään V2-moottoria, mikä on Ducatilla ollut tavoitteenakin.

MP-liite Ducati Multistrada V4 S

Jousitukseltaan Ducati poikkeaa täysin BMW:stä ja Triumphista. Joustomatkat ovat pitkät, ja vaikka jousitus on omassa luokassaan kantava, niin tässä ryhmässä se tuntuu silti keinuvalta.

Ducati suorastaan leijuu epätasaisuuksien yli, mutta samalla leijuminen myös syö osan ajotuntumasta. Leijumisefektiä vielä korostaa semiaktiivinen jousitus, jossa vaimennukset säätyvät ajotavan ja -olosuhteiden mukaan automaattisesti. Mitä huonompi tie, sitä paremmalta jousitus tuntuu. Kunhan jousitukseen tottuu, niin Ducati on mutkatielläkin varsin nopea kulkine. Jarrut ovat sporttipyörämäisen tehokkaat.

Ajoasento on väljä ja sopii isokokoisellekin kuljettajalle. Tosin ryhmän kookkain kuljettaja valitteli katteen suojaavan heikosti ajoviimalta. Ergonomia sopii yhtä hyvin rauhalliseen matkailuun, soratieajeluun kuin urheilulliseenkin menoon. Tarvittaessa satulassa viihtyy vaikka tankillisen kerrallaan. Kytkimettömän vaihteiden vaihdon mahdollistava vaihdeavustin on sujuvatoiminen ja toiminnaltaan pehmeä.

Päämittarit ovat helppolukuiset, muut näytöt vähän sekavampia. Mittariston käyttöliittymä on toiminnaltaan suhteellisen sujuva, kunhan siihen malttaa hetken perehtyä ennen liikkeellelähtöä. Varustetaso on S-versiossa huomattavan korkea vakiona.

MP-liite Ducati Multistrada V4 S

Ducati on erinomaisen hauska ja ylivoimaisesti monipuolisin jokapaikanhöylä tässä ryhmässä. Jos pyörän valinta tehdään sekä järjellä että tunteella, niin on helppo päätyä Multistradaan. 30 000 euron hinta on korkea, mutta tarjoaa vastineeksi paljon ominaisuuksia, hienoa elektroniikkaa ja runsaasti varustellun lähes valmiin paketin pitkillekin matkoille.

Triumph Rocket 3 R

Hyvää

Huonoa

  • Moottori
  • Mittariston käyttöliittymä
  • Jousitus ja jarrut suorituskyvyn tasolla
  • Takajousituksen lyhyt joustomatka
  • Ulkonäkö

Tekniikka

  • Moottori: nestejäähdytteinen, kolmisylinterinen rivimoottori, 2458 cm3
  • Teho: 123 kW (167 hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö: 221 Nm / 4 000 r/min
  • Voimansiirto: monilevyinen kytkin, 6 vaihdetta, kardaaniveto
  • Istuinkorkeus: 773 mm
  • Akseliväli: 1677 mm
  • Tankin tilavuus: 18 litraa
  • Paino tankattuna: 322 kg
  • Hinta: 30 500 €
MP-liite Triumph Rocket 3 R

Rocketissa huomio kiinnittyy väkisinkin lähes 2,5-litraiseen moottoriin, joka on jätetty provosoivasti näkyville. Maailman suurin tuotantomoottoripyörän moottori kerää poikkeuksetta uteliaita puoleensa ajotauoilla.

Voimaa riittää loputtoman tuntuisesti aivan koko kierrosalueella. Tehon ulostulo on sivistynyttä, mutta suuri iskutilavuus huomioiden myös urheilullisen terävää. ”Kiihtyvyys sumentaa näön”, kuvaili yksi testikuljettajista. Vääntöä on koko kierrosalueella niin, että kuuden vaihteen sijaan kolmekin riittäisi.

Yli 4000 kierroksella ja vedättäessä tuntuu erityisesti satulan kautta värinöitä, jotka rivikolmosmoottorissa eivät kuitenkaan puuduta jäseniä. Moottori toimii niin sivistyneesti, että kuljettajan on helppo unohtaa väärä vaihde päälle ja ajella maantiellä pitkiä matkoja yhtä tai kahta pykälää pienemmällä vaihteella kuin on tarkoitus.

MP-liite Triumph Rocket 3 R

Takajousitus osoittautuu perussäädöissään etupäätä pehmeämmäksi. Tuntuma paranee, kun takajousen esijännitystä kiristetään. Täysin säädettävä iskunvaimennus selviää tehtävästään kunnialla, mutta Rocketin suuri paino seuraa silti mukana tiettynä rauhallisuutena ja massiivisena tuntumana. Terävämmät töyssyt lyövät selkärankaan, mistä on kiittäminen suhteellisen lyhyttä takajousituksen joustomatkaa.

Jarrut ovat tehokkaat ja tunnokkaat painavan pyörän pysäyttämiseksi, mutta tehokas jarrutus vaatii määrätietoisen otteen jarrukahvasta. Leveä eturengas heikentää keulan tuntumaa kaarreajossa.

MP-liite Triumph Rocket 3 RRocket on pitkä, matala ja muhkea, mikä tuo ulkonäköön lihaksikkuutta. Massiivisuutta korostaa peräti 240 millimetrin levyinen takarengas. Ajoasento on hieman linkkuveitsimäinen, kun sekä käsillä että jaloilla kurotellaan eteenpäin. Samalla kuljettajan paino on korostuneesti istumalihasten varassa. Ajoasento sopii sekä pienemmälle että isokokoisemmalle kuljettajalle. Yli 300 kilon paino tuntuu ajaessa selvästi, vaikka ajettavuus onkin pyörän paino ja pituus huomioiden hyvällä tasolla.

Mittaristo on sijoitettu melko alas. Perusnäytöt ovat selkeät ja mittariston taustaväriä voi vaihtaa, mutta pienemmät näytöt ja niiden käyttö on sekavaa. Vasemmassa kahvassa on lähekkäin vilkkukatkaisija ja mittaristoa ohjaava joystick, ja napit sekoittuvat aluksi helposti keskenään.

Hintaa Rocketilla on 30 000 euroa, mutta kun ominaisuuksien makuun pääsee, niin pienempään pyörään vaihtaminen tuntuu absurdilta ajatukselta. Siinä yhdistyy maskuliininen ulkonäkö, ajamisen hauskuus ja mahtavat äänet. Reipasvauhtinen mutkailukin onnistuu vaivatta, mutta omimmillaan Rocket on kuitenkin kahvilareissuilla ”näyttäytyessä”.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jokaisella oma suosikki

Huolimatta siitä että pyöriä yhdistää vain moottoriteho, niin samaan vertailuun ne osoittautuivat sopivan mainiosti. Vertailussa ajettiin pääosin pitkin mutkaisia maalaisteitä, minkä lisäksi tehtiin visiitti Alastaron moottoriradalle.

BMW oli odotetusti kuin kotonaan radalla. Ducatissakin riitti kallistusvaraa ja pitoa mutkissa, vaikka renkaat onkin tarkoitettu yhtä hyvin kestopäällysteelle kuin soralle. Rocketin kallistusvarat tulivat ensimmäisenä vastaan radalla, mikä oli odotettua.

MP-liite vertailu

Pyörien erilaisuudesta huolimatta kuljettajille tuotti vaikeuksia valita näistä kolmesta oma suosikkinsa. Tai se oli helppoa, mutta mieli ehti muuttua monesti vertailun aikana.

Lopulta suurikokoisimman kuljettajan valinta oli Triumph Rocket 3R. Ajoasento sopi pitkille raajoille, mutta osansa valintaan oli myös brutaalilla voimalla ja hienolla äänimaailmalla. Unohtamatta ulkonäköä.

Pienikokoisin kuljettajista päätyi pitkän harkinnan jälkeen BMW S1000R:ään. Pyörän urheilullisuus ja oma ajotapa kohtasivat, joten värinät ja pienet puutteet monikäyttöisyydessä jäivät sen varjoon.

Kolmas kuljettajista päätyi Ducati Multistradaan, sillä se tarjosi yksissä kuorissa paljon ominaisuuksia monipuoliseen harrastamiseen.

Se, että jokainen kuljettajista valitsi suosikikseen eri pyörän, osoittaa paitsi moottoripyöräharrastuksen olevan erilaista kaikille motoristeille, myös sen että valinta tehdään usein täysin muilla kuin järkisyillä. Jos miettisi järjellä ja valitsisi vain kulkuvälinettä pisteiden A ja B välille, niin valinta olisi selvästi edullisempi pyörä sekä hankinta- että käyttökustannuksiltaan.

Mutta moottoripyöräilyssä olennaista onkin, että moottoripyörän on vedottava tunteisiin ja saatava aikaan elämyksiä. Niitä on tarjolla yllin kyllin kaikkien tämän ryhmän vertailupyörien satulassa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Testiryhmä: Sami Puskala, Jari Saarentaus ja Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat