5.7.2021

2 500 tiekilometrin päällystys etenee rivakasti – raha ei riitä enempään

Tietyö

Kesän päällystyskaudella uutta tienpintaa tehdään suunnitellusti ja aikataulussa, mutta uutta päällystettä saadaan selvästi vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Maanteiden päällystystyöt etenevät suunnitellusti ja aikataulussa. Teiden päällystys- ja paikkaustyöt alkoivat eri puolilla Suomea pääosin toukokuussa ja jatkuvat läpi kesän.

Väylävirasto ja ELY-keskukset ovat arvioineet, että tänä vuonna uutta pintaa saadaan noin 2 500 kilometrille maanteitä.

– Tälle vuodelle tavoiteltu 2 500 kilometriä on toteutumassa, vielä on muutamia kilpailutuksia kesken, joten tarkempaa ennustetta ei vielä ole, Väyläviraston osastonjohtaja Magnus Nygård kertoo.

Nygård kertoo myös, että tämän vuoden päällystysten kustannusarviot ovat pitäneet hyvin, ja joiltain osin jopa alittuneet.

– Tällöin saadaan tehtyä myös joitain uusia kohtia sekä joitain päällystyskohteiden jatkamisia.

Tämän vuoden päällystemäärät ovat samaa luokkaa kuin 2010-luvulla keskimäärin. Tavoitteena on ollut, että asvalttitiet saisivat uutta päällystettä noin 4 000 kilometrille joka vuosi, sillä se tarkoittaisi, että tiestön korjausvelka pysyisi kurissa ja jopa vähenisi.

Viime vuonna päällyste uusittiin noin 4 000 kilometrin matkalta. Saavutus mahdollisti korjausvelan pysäyttämisen päällystettyjen teiden osalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pisin työ välillä Utti–Taavetti

Pisin tienkäyttäjiin vaikuttava päällystystyömaa on valtatie 6:lla välillä Utti–Taavetti. Tämä 33 kilometrin mittainen uudelleenpäällystystyö on suunniteltu tehtäväksi elokuussa.

Nygård kertoo, että päällystystyö tarkoittaa käytännössä sitä, että työn alla on keskimäärin noin 2+2 kilometriä kerrallaan. Vanhaa päällystettä jyrsitään siis sen verran, kuin työvuorossa ehditään päällystää.

Päällystys menee yötöiksi

Autoilijoiden etuakin ajatellaan eli liikenteen sujuvuus pyritään takaamaan.

–  Vilkkaiden maantiekohteiden päällystystyö tehdään yötyönä iltaviiden ja aamuseitsemän välisen hiljaisemman liikenteen aikana, ja käytössä on saattoauto autoletkojen ohjaamiseksi työmaan ohi, Nygård kertoo.

Utti–Taavetti-väli on varsin vilkkaasti liikennöity, sillä kyseisen osuuden vuorokausiliikenne on keskimäärin yli 5 000 ajoneuvoa. Vastaavasti vähäisemmän liikenteen tieosuus voidaan päällystää päiväsaikaan, tästä on esimerkkinä valtatie 10 välillä Forssa–Tammela. Päällystystyömaat yritetään ylisummaan toteuttaa ja järjestellä aina siten, että liikenteen häiriöt jäisivät mahdollisimman pieniksi.

– Mutta tietysti vaikutusta liikenteeseen voi olla muutamia minuutteja.

Leppeät kesäsäät ovat hellineet kaikkia lomailijoita, mutta ovat edesauttaneet myös päällystystöiden etenemistä.

– Töiden aikataulut ovat pitäneet, tosin sään vuoksi jotain pientä hienosäätöjä tehdään mm. hyvän työtuloksen varmistamiseksi. Pääsääntöisesti on ollut hyvä sää töiden tekemiseksi.

Päällystyspaikat ovat kartalla

Kesän autoilureittejä suunnittelevien kannattaa selvittää itselleen päällystystyömaiden sijainnit. Päällystyskohteet löytyvät Väyläviraston hankekartan avulla.

Suomessa on noin 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä, ja niistä huonokuntoisia on noin 7 100 kilometriä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto

a:3:{i:0;s:5:"93837";i:1;s:5:"94127";i:2;s:5:"56623";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat