20.4.2022

Airbus haastaa Boeingin rahtikoneissa

rahtilentokone

Airbus haastaa rahtikonetaivaan ylivoimaisen kuninkaan Boeingin uudella A350 F-rahtikoneella.

Verkkokauppa kasvattaa taivaan rahtiliikennettä. Pelkästään rahtikäyttöön tarkoitettujen lentokoneiden tarve on nopeassa kasvussa, vaikka melkoinen osa lentorahdista kulkee matkustajakoneiden lastiruumassa matkustamon alla. Lisäksi koronapandemian ollessa huipussaan laajarunkoisten matkustajakoneiden matkustamoja modifioitiin tilapäisesti kevyen rahdin kuljettamiseen.

Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n (International Air Transport Association) tilastojen mukaan lentorahtiliikenne oli viime vuonna 2021 seitsemän prosenttia suurempaa kuin vuonna 2019. Sen sijaan aikataulunmukainen matkustajaliikenne vuonna 2021 väheni 58,4 prosenttia verrattuna vuoteen 2019 ennen pandemiaa.

Rahtikoneiden lisääntynyt kysyntä koskee sekä isoja suihkukoneita että pienempiä potkuriturbiinikoneita.

Tässä keskitytään rahtikäytössä oleviin suihkukoneisiin, pääasiassa Boeingin ja Airbusin kilpailuun isojen ja keskikokoisten rahtilentokoneiden segmentissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rahtikoneiden määrä kasvussa

Boeing ennustaa lentokonerahdin kasvavan noin neljä prosenttia vuodessa, mikä tarkoittaa rahtikoneiden määrän kasvavan noin 60 prosenttia vajaassa 20 vuodessa. Vuoteen 2039 mennessä Boeing ennustaa toimitettavan 2 430 rahtikonetta, joista puolet korvaa poistettavaa, vanhempaa konekalustoa ja puolet tarpeesta tulee rahtiliikenteen kasvusta. Reilu kolmasosa (noin 880) on uusia laajarunkoisia rahtikoneita ja noin 1 500 tulee olemaan P2F-konversioita, joista valtaosa on kapearunkoisia Boeing 737- ja Airbus A321 -kokoluokan koneita. Airbusin ennuste on lähes sama kuin Boeingin.

Airbusilla kovat tavoitteet

Matkustajakoneiden myynti- ja tilausmäärissä eurooppalainen Airbus on ohittanut amerikkalaisen Boeingin jo muutama vuosi sitten, mutta rahtikoneiden markkinoilla tilanne on päinvastoin. Airbus on ollut pitkään alakynnessä Boeingin hallitessa laajarunkoisten ja kapearunkoisten rahtikoneiden markkinoita suvereenisti.

rahtilentokone

Boeingin etuna on laaja mallisto: Boeing 777, 767, 757, 747 ja 737 ovat suosittuja myös rahtikoneina. Lisäksi Boeingin tuotannossa oli vuoteen 2000 asti Boeingin omistukseen siirtyneen McDonnell Douglasin MD-11 , joka oli Douglas DC-10:n jatkokehitelmä. Nekin olivat suosittuja rahtikoneita.

Laajarunkokoneita tehdään alun perin myös rahtiversioina lentokonevalmistajan toimesta, mutta varsin suuri osa rahtikoneista, niin laajarunkoisista kuin kapearunkoisista on muunnoksia eli ne on konvertoitu liikenteessä olleista, käytetyistä matkustajalentokoneista rahtikoneiksi, ammattikielellä P2F (Passenger to Freight).

Täysin uusi A350 F tulossa

Airbus menestyi mainiosti ensimmäisellä A300 F -rahtikoneellaan, mutta on sen jälkeen ollut alakynnessä Boeingiin verrattuna, sillä A300 F:n seuraaja A330 F oli floppi ja A320-sarjan P2F -koneiden rahtimuunnokset ovat käynnistyneet vasta 2020-luvulla.

Kaikkien aikojen ensimmäisestä Airbusista, vuonna 1974 liikenteeseen tulleesta Airbus A300 -koneesta tuli erittäin suosittu rahtikone A300 F. Se oli aikoinaan, ennen Boeing 777:n esittelyä, markkinoiden toiseksi suosituin rahtikone Boeing 747 F:n jälkeen. A300 oli maailman ensimmäinen kaksimoottorinen laajarunkoinen lentokone.

A300:n matkustajaversioista konvertoitiin matkustajakäytön jälkeen lukuisia P2F -rahtikoneita, samoin A300:n lyhennetystä versiosta A310:stä, joka tuli markkinoille vuonna 1982.

Kehittyneempi A300-600 tuli markkinoille vuonna 1986 ja siitä Airbus teki tehdasvalmiita A300-600 F/RF -rahtikoneita aina vuoteen 2007 asti, jolloin A300 -koneiden valmistus lopetettiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iäkäs ja luotettava työjuhta

Sekä tehdasvalmiita että konvertoituja A300 F -rahtikoneita on edelleen runsaasti käytössä. Ikääntyneestä konstruktiosta huolimatta A300 F on edelleen rahtiliikenteen luotettava työjuhta. Suurimmat käyttäjät ovat UPS- ja FedEx-rahtiyhtiöt

Ikääntyneiden A300 F -koneiden avioniikkaa (ilmailuelektroniikkaa) on uudistettu siten, että koneet ovat käyttökelpoisia aika vuoteen 2035 asti. Laajarunkoisille rahtikoneille kertyy vuorokaudessa vain pari-kolme sykliä, joten koneiden runkojen tekninen käyttöikä riittää vielä yli kymmeneksi vuodeksi.

Tehdasvalmis A330 F perustuu A330-sarjan lyhyempään versioon ja on nimeltään A330-200 F. Sitä valmistettiin vuosina 2000–2018. Vain 38 konetta saatiin kaupaksi. Vaikka uusi A330 F oli floppi,  rahtimarkkinoiden piristyessä  A330 P2F -rahtikonemuunnokset ovat alkaneet kiinnostaa. Saksalainen EFW (Elbe Flugzeugwerke) on muuntanut jo muutamia A330-koneita rahtikäyttöön. Irlantilainen leasingyhtiö CDB Aviation tilasi 14 A330-300 P2F -konetta. Myös rahtikonemuunnoksistaan tunnettu israelilainen IAI Bedek (Israel Aerospace Industries) on osoittanut kiinnostusta A330:n muunnostyöstä.

Merkittävä koneuutuus

´Viime kesänä Airbus jysäytti merkittävän uutisen. Täysin uusi A350 F -rahtikone tulee markkinoille vuonna 2025. Airbus pyrkii näin murskaamaan erittäin suositun Boeing 777 F:n ylivallan suurimpien kaksimoottoristen laajarunkoisten rahtikoneiden segmentissä. Boeing 777 F on saanut huseerata 20 vuotta suurimpien kaksimoottoristen rahtikoneiden luokassa ilman kilpailijaa.

A350 F:llä on suotuisat näkymät, sillä se on ensimmäinen uuden sukupolven rahtikone ja toistaiseksi ainoa, joka täyttää vuoden 2027 lopussa voimaan astuvat ICAO:n entistä tiukemmat CO₂-päästömääräykset. ICAO on kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö (International Civil Aviation Organization).

A350 F tulee ottamaan markkinoita suositulta nelimoottoriselta Jumbolta Boeing 747 F:ltä, jotka ikääntyvät ja sen uusimman version 747-8F:n valmistus on kohta loppumassa. Ensisijaisesti A350 F on tarkoitettu kilpailemaan suositun Boeing 777F:n ja sen seuraajan 777-8 F:n kanssa, jälkimmäinen tulee markkinoille vasta 2027.

Kantama 8 700 km

A350 F on kolme metriä lyhyempi kuin A350-1000, mutta neljä metriä pitempi kuin A350-900. Kantama on 8 700 km, suurin hyötykuorma 109 tonnia. Ylärahtitilaan mahtuu 30 AM -konttia tai rahtipallettia ja alakertaan 12 rahtipallettia tai 40 LD3 -konttia. Kooltaan A350 F on hyvin lähellä Boeing 777-200F ja 777-8F -malleja.

Pääosin komposiittirunkoinen A350 F on kilpailijoita kevyempi ja kerosiinipihi. Airbus ilmoittaa polttonesteen säästön olevan 40 % verrattuna Boeing 747 F- ja 20 % verrattuna Boeing 777 F -koneeseen. Polttoainetalous lienee samaa luokkaa kuin tulevalla Boeing 777-8F -koneella?

Airbusin tapaan valttina on yhteensopivuus. A350 F -konetta voi lentää A350-900- ja A350-1000 -matkustajakoneiden tyyppikelpuutuksella. Lisäksi A350 F:n varaosista 99 % on yhteensopivia A350-matkustajakoneiden kanssa.  Airbus on saanut 18 tilausta Air Lease-, Singapore Airlines- and CMA CGM-yhtiöiltä ja 29 optiota Etihad Airways- and Air France-KLM-yhtiöiltä. Air France-KLM vahvisti neljän koneen tilauksen 12.4.2022.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Airbus A320 P2F- ja A321 P2F -muunnokset

Matkustajakoneena erittäin menestyksekäs Airbus A320 aloitti liikennöinnin vuonna 1988. Vuosien saatossa sarjaa laajennettiin A320:stä neljään malliin, lyhyemmät A318, A319 sekä pitempi A321.

Suuntaus on kulkenut kohti isompia malleja: A318:n valmistus on lopetettu ja A319:n myynti on sakannut. Se ei ole ihme, sillä Airbus osti Bombardierin C-series -koneen valmistusoikeudet ja nimesi koneen Airbus A220:ksi. A220 tulee paljolti korvaamaan A318:n ja A319:n 100–150-paikkaisten koneiden luokassa.

Matkustajakoneena A320 -sarja porskuttaa vahvasti ja etenkin pidennetyn mallin A321:n myynti on vahvassa kasvussa. Molemmat ovat erittäin suosittuja NEO-malleina (New Engine Option). Kun otetaan huomioon jo toimitetut koneet sekä tilauskanta, A320-tuoteperheestä tulee kaikkien aikojen suosituin matkustajakone, yli 16 000 kappaletta, ohittaen sekä Boeing 737:n että DC-3:n.

rahtilentokone

Matkustajaliikenteessä moni lentoyhtiö haluaa käyttää mahdollisimman uudenaikaista kalustoa ja on vaihtamassa koneitaan polttoainetaloudellisempiin A320-sarjan NEO-malleihin. Siksi suositusta A320 -sarjasta on tulossa markkinoille runsaasti käytettyjä 15–25 vuoden ikäisiä A320-sarjan koneita, joita muunnetaan rahtikäyttöön tai vanhimmat romutetaan (osat kierrätetään).

Finnair on jo aiemmin kierrättänyt ja purkanut osiin kaksi vanhaa A319 -konettaan. Niistä kierrätettiin 99 prosenttia koko koneesta. Vähemmän syklejä (nousuja ja laskeutumisia) ja lentotunteja keränneet A321 -yksilöt ovat haluttuja rahtikonversioon, jolloin teknistä käyttöikää on vielä jäljellä vuosikausiksi. Neljä Finnairin vanhinta A321-konetta on myyty muunnettavaksi rahtikoneiksi.

Lisää käyttöikää 120 000 lentotuntiin

A320-tuoteperheen lentokoneet on alun perin suunniteltu 48 000 syklin / 60 000 lentotunnin käytölle eli yhtä sykliä kohden olisi 1,25 lentotuntia. Käytännössä keskimääräinen lentoaika onkin ollut 1,82 tuntia. Ensimmäinen käyttötuntimäärän muutosohjelma on vaihtoehtoinen 37 000 sykliä ja 80 000 tuntia pienin teknisin lisätarkistuksin.

Lisäksi on käynnissä kaksivaiheinen käyttöiän pidentämisohjelma ESG (Extented Service Goal), mikä edellyttää hyvin perusteellisten rasitustestien tekemistä, jotta saadaan selville koneen rungon, siipien, korkeusvakaajan, sivuperäsimen, moottorin kiinnityksen ja muiden kriittisten osien kestävyyys ja niihin mahdollisesti tarvittavat rakennemuutokset.

ESG-ohjelman toteutukselle pitää hankkia Euroopan Unionin lentoturvallisuusviranomaisen EASAn hyväksyntä / lentokelpoisuusmääräys eli AD (Airworthiness Directive). ESG I -ohjelman toteuttaminen pidentää A321-koneiden käyttöaikaa 60 000 sykliin ja 120 000 lentotuntiin, mikä antaa uusia mahdollisuuksia koneen pitkäaikaiseen rahtikäyttöön.

Harkinnassa on jatko-ohjelma ESG II: 75 000 sykliä ja 150 000 tuntia, minkä katsotaan kattavan koneen taloudellisen enimmäiskäyttöiän.

Suunnittelu alkoi vasta vuonna 2015

Airbus A320-sarjan P2F -rahtikonekonversioiden suunnittelu alkoi vasta vuonna 2015.

A320 P2F tulee vaihtoehdoksi Boeing 737-800 P2F:lle ja pitempi A321 P2F on vaihtoehto sekä Boeing 737-800- että Boeing 757-200 P2F -koneille. Boeing 757 -kalusto on ikääntymässä. 757-koneita valmistettiin vuosina 1982–2004. A321 P2F on käytännössä ainoa liki samankokoinen vaihtoehto ikääntyville 757-200 P2F -koneille, joten A321:lle odotetaan hyvää menestystä.

Airbusin vuonna 2020 laatiman ennusteen mukaan 20 vuoden aikana toteutettaisiin noin 1 000 kapearunkokoneen rahtikonversio ja markkina olisi erityisen potentiaalinen jopa useille sadoille A321P2F -koneille.

Kaksi eri yritystä tekee rahtimuunnoksia, toinen sekä A320- että A321-koneisiin, toinen pelkästään A321:een.

Airbusin ja ST Engineeringin yhteisyritys Elbe Flugzeugwerke (EFW) Dresdenissä Saksassa ilmoitti Pariisin ilmailunäyttelyssä vuonna 2015 käynnistävänsä A320 P2F- ja A321 P2F -koneiden muunnostyöt.

Ensimmäinen Vallairin toimittama ja ST Engineeringin, Airbusin ja EFW:n valmistama prototyyppi A321P2F teki ensilennon tammikuussa 2020. Koneella suoritettiin useita koelentoja ja muita kokeita ja kone sai sertifioitiin lisätyyppihyväksynnällä, Supplemental Type Certificate (STC) Euroopan lentoturvallisuusviraston EASAn toimesta.

Ensimmäinen A321 P2F -koneyksilö myytiin australialaiselle Qantas -lentoyhtiölle, joka vuokrasi koneen Australian postille. Seuraavana A321 P2F -asiakas on yhdysvaltalainen BBAM-leasingyhtiö, jolla on optio useisiin koneisiin, joista yksi kone vuokrataan brittiläiselle Titan Airways -yhtiölle. Irlantilainen GLTK -leasingyhtiö tilasi neljä A321PF -konetta ja latvialainen SmartLynx kuusi konetta. SmartLynx Malta vuokrasi jo kesäkuussa 2021 Vallairilta A321 P2F -koneen, jolla se kuljettaa rahtia DHL:lle.

EFW:n mukaan A321 P2F on hiukan pienempi kuin Boeing 757-200, mutta tarjoaa 14 prosenttia enemmän konttitilaa ruuman edistyksellisen lastausratkaisun ansiosta. A321 kuluttaa 20 prosenttia vähemmän polttoainetta, saman verran kuin pienempi 737-800. mutta A321:ssä on 30 prosenttia enemmän konttitilaa kuin 737-800:ssa. EFW:n A321P2F -rahtimuunnoksen suurin kuorma on 27 tonnia. Ylärahtitilaan mahtuu jopa 14 täyttä rahtipallettia tai konttia ja ruumaan lisäksi 10 rahtipallettia. Rahtitilaa on 28 kuutiometriä. Kantama täydellä kuormalla on noin 4 000 km.

Lisääntyneeseen kysyntään vastatakseen ST Engineering ja EFW perustavat uusia tuotantolaitoksia Singaporeen, Kiinaan ja Yhdysvaltoihin. Tuotantokapasiteetti nousee 23 rahtikonekonversioon vuodessa.

Eurooppalaisen EFW:n lisäksi markkinoille on tullut kaksi amerikkalaista yritystä, jotka tekevät A321 -rahtikonversioita. Precision Aircraft Solutions perustettiin vuonna 2017. Sen valmistama rahtikonekonversio A321-200PCF sai Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n lisätyyppihyväksynnä, Supplemental Type Certificate (STC) huhtikuussa 2021. Lisäksi yhdysvaltalainen ATSG-leasingyhtiö on tilannut kaksi A321-rahtikonversiota Floridassa toimivalta PEMCO-yhtiöiltä. Ensimmäisen kone valmistuu ja sertifioidaan loppuvuodesta 2022.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matkustajakoneen muuntaminen rahtikoneeksi on vaativa projekti

Matkustajakoneen muuntaminen rahtikoneeksi vaatii paljon työtä. Ensiksi kaikki matkustamon osat, istuimet, keittiöt, wc:t, tavatalokerot ja muut osat puretaan pois. Koneen eturunkoon asennetaan suuri rahtiovi, joka toimii hydraulisesti ja lukittuu sähkötoimisesti. Matkustamon ikkunat peitetään ja suurin osa matkustajaovista poistetaan käytöstä.

Valtaosa rungosta ja sen osista puhdistetaan, tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Runkoa ja matkustamon lattiaa vahvistetaan. Lattiaan asennetaan rullat rahtipallettien ja konttien siirtelyyn ja kiinnikkeet lastin kiinnitystä varten. Seinät verhoillaan rahtikäyttöön sopivaksi.

Lisäksi asennetaan tehostettu palovaroitin- ja sammutusjärjestelmä. Vasemman puolen etuovi korvataan pienemmällä ovella. Ohjaamon taakse asennetaan wc ja käyttötarpeesta riippuen lisäistuimia ja pieni ”keittiö”. Edessä oleva ohjaamo, wc ja miehistötila erotetaan rahtitilasta jopa 9 G:n voiman kestävällä väliseinällä, jossa ovi rahtitilaan. Rahtikonemuunnokset on sertifioitava/tyyppihyväksyttävä lisätyyppihyväksynnällä, Supplemental Type Certificate (STC), Euroopassa Euroopan Unionin Lentoturvallisuusviraston EASAn toimesta.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Airbus Lähteet: Flight International, www.flightglobal.com, Lentoposti.fi, Airbus A320: A Plane for The People -kirja, Key Publishing Ltd & Airlinerworld, 2021

Luetuimmat