9.2.2023

Alkolukostako ratkaisu rattijuoppouden torjuntaan?

Sitkas ongelma alkaa kyllästyttää asintuntijoita – yli neljännes kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on humalassa ajaneen kuljettajan aiheuttamia.

Rattijuoppous on vakava ongelma, jonka tehokas torjunta kaunistaisi merkittävästi onnettomuustilastoja ja säästäisi vuosittain tukuttain ihmishenkiä.

Yli neljännes kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on humalassa ajaneen kuljettajan aiheuttamia, muistuttaa Onnettomuustietoinstituutti (OTI).

Moni kuolonkolarin aiheuttaneista alkoholirattijuopoista on törttöillyt jo enne kohtalokasta kolariakin: joka kolmannella on nimittäin tilillään aiempia rattijuopumustuomioita.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat esittävät alkolukon käytön lisäämistä onnettomuuksien vähentämiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtaosa voimakkaasti päihtyneitä

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2016–2020 tutkimien kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien aiheuttajista 27 prosenttia oli alkoholin vaikutuksen alaisia. Valtaosa heistä oli voimakkaasti päihtyneitä.

OTIn kertoman mukaan 75 prosentilla juopuneista kuljettajista veren alkoholipitoisuus ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan (1,2 promillea).

Sarjarattikset sitkas ongelma

Moni rattijuoppo käyttäytyy holtittomasti jatkuvasti, sillä monella alkoholirattijuopolla oli tilillään aikaisempia rattijuopumuksia. Joka kolmannella oli ainakin yksi rattijuopumustuomio onnettomuutta edeltäneiden viiden vuoden aikana.

Lääkäreiden raskas vastuu

Onnettomuustietoinstituutti tuo esiin, että lääkäreillä on suuri vastuu tunnistaa ongelma ja puuttua siihen. Ajokorttia ei saa olla kuljettajalla, joka on alkoholiriippuvainen eikä kykene pysyttelemään päihtyneenä pois ratin takaa. Suurimmalla osalla (82 %) alkoholin vaikutuksen alaisista kuljettajista oli onnettomuushetkellä voimassa oleva ajokortti.

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on laatinut tapaturmien ehkäisyohjelman, jossa päihteiden todetaan edelleen olevan iso ongelma liikenteessä. Ohjelma tukee alkolukon käyttöä ja näkee sen vaihtoehtona ajokiellolle.

Alkoholin haitat liikenteessä on tunnistettu myös kansainvälisesti, ja European Transport Safety Council (ETSC) suosittelee voimakkaasti alkolukkojen käytön edistämistä EU:n jäsenmaissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkolukon käyttöä selvitettävä pian

Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari vaatii pikaisia toimia.

– STM:n toimenpideohjelmassa mainitut selvitykset liittyen päihtyneenä ajamiseen, ajokiellon kestoon ja alkolukon käyttöön on tehtävä nopealla aikataululla, sillä alkoholi aiheuttaa tieliikenteessä merkittäviä ongelmia.

OTIn näkemyksen mukaan terveydenhuollossa tulisi tunnistaa ajokortin omaavat alkoholin väärinkäyttäjät ja tehostaa näiden henkilöiden päihdeseurantaa. OTI on lähettänyt toimenpiteiden edistämiseen liittyvän esityksen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Esitys pohjautuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tekemiin havaintoihin ja parannusehdotuksiin.

Päihderiippuvuus ei este uusia ajokorttia

Parkkari ottaa esiin sitkaan ongelman.

– Samat ihmiset jäävät toistuvasti kiinni ajaessaan päihtyneenä. Tämä osoittaa, että päihderiippuvuus ei Suomessa ole este ajokortin saamiselle tai uusimiselle.

Parkkarin näkemyksen mukaan lääkäreiden tulisi ajokortin omaavan ajo-oikeudellisen päihderiippuvaisen henkilön tunnistaessaan ilmoittaa asiasta aina poliisille.

– Lisäksi poliisin suorittama liikennevalvonta on ensiarvoisen tärkeää, jotta päihtyneet kuskit saadaan pois liikenteestä, Parkkari tähdentää.

Kaikki kuolonkolarit tutkitaan

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet. Lautakuntien tehtävänä on selvittää onnettomuuden kulku sekä siihen johtaneet tekijät, ja tehdä tutkinnan perusteella ehdotuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Onnettomuustietoinstituutti (OTI) hallinnoi liikenneonnettomuuksien tutkinnasta kerättyä tietoa, ja tarjoaa sen pohjalta eri toimijoille liikenneturvallisuuden parannusehdotuksia.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähde: Onnettomuustietoinstituutti (OTI) 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat