29.1.2023

Asiantuntijan toive: EU puuttuu sähköautojen latauksen roaming-maksuihin

sähköauton kotilataaminen

Autoilijoiden huolta sähköautojen toimintamatkan riittämättömyydestä ovat hälventäneet akkukehitys ja pikalatauspisteiden yleistyminen pääteiden varrella – mutta latauksen hinta pohdituttaa.

Kuluttajien huolta sähköautojen toimintamatkan riittämättömyydestä on hälventänyt akkukehitys, vaihtovirtalatauspisteiden yleistyminen eri kohteissa kuten hotelleilla sekä pikalatauspisteiden yleistyminen pääteiden varrella, arvioi latausalan asiantuntija eli CTEKin globaalista sähköautoliiketoiminnasta vastaava johtaja Cecilia Routledge.

Routledge toivoo, että tänä vuonna edettäisiin muun muassa sähköautojen latauksen hintojen yhdenmukaistamisessa EU-alueella eli ns. roaming-maksuista luovuttaisiin, kuten aikoinaan puheluiden kohdalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Verkkovierailumaksut historiaan?

Aihe on jo katettu EU-päätöspöytiin. EU:n asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuridirektiiviksi (2014/94) hyväksyttiin viime vuoden lokakuussa. Siinä säädettyjen tavoitteiden pitäisi olla kokonaisuudessaan toteutettu vuoteen 2027 mennessä.

Direktiivissä todetaan muun muassa, että kuluttajan pitäisi voida valita, mitä sovellusta haluaa lataukseen ja maksamiseen käyttää millä tahansa latausasemalla kaikkialla EU:ssa.

– Nyt odotamme, että eurooppalaiset sähköautojen latausta tarjoavat operaattorit ottavat seuraavan askeleen. Maksuverkkovierailuteknologia on jo käytössä, Routledge linjaa.

Direktiivit ovat osa EU:n Fit for 55 in 2030 -suunnitelma, jonka tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuodesta 1990 alkaen.

Sähköautolla edullisempia kilometrejä

Yhtiönsä trendikatsauksessa Routledge tuo esiin, että nousseista sähkönhinnoista huolimatta sähköautolla ajaminen on edelleenkin taloudellisempaa kuin bensiinin ja dieselin tankkaus.

Hän kuitenkin tähdentää, että kuluvan vuoden keskeisenä kysymyksenä on talous eli niin latauksen hinta kuin sähköajoneuvojen omistajien kyky maksaa latauksesta.

Energiaviraston tuoreen sähkömarkkinakatsauksen mukaan suomalaisten kotitalouksien sähkölasku kallistui viime vuonna keskimäärin noin 50 prosenttia.

Sähkön hinnannousu vaikuttaa Routledgen mukaan todennäköisesti kuluttajien halukkuuteen ostaa sähköauto, mutta hän näkee, että yksityisleasingin yleistyminen voisi muuttaa tilannetta myös Suomessa.

Ontuvaa vertailua

–Kuluttajat harhautuvat usein tekemään hintavertailua polttomoottoriautojen ja sähköautojen välillä pahimpien hintaskenaarioiden mukaan. Tiettyinä vuorokaudenaikoina sähkön hinta on toki korkea, mutta älykästä latausta hyödyntäen sähköauto voittaa edelleen bensiini- tai dieselmoottorilla varustetun auton, Routledge sanoo.

Routledge neuvoo sähköauton omistajaa suosimaan pörssisähköä. Älykkään lataustekniikan ansiosta kuluttaja voi pääasiallisesti ajoittaa latauksen siihen hetkeen – vaikkapa aikavälille kello 00–05 –, kun sähkön hinta on sillä tasolla, jonka on valmis hyväksymään.

CTEK:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan kuluttajat, jotka eivät ole aiemmin omistaneet ladattavaa ajoneuvoa, ovat valmiita ostamaan sellaisen vain, jos hinta jää alle 25 000 euron. Näin ollen ladattavien ajoneuvojen suhteellisen korkea hinta on edelleen hankintaeste. Tähän jotkut autonvalmistajat ovat jo puuttuneetkin ja alentaneet hintojaan.

Maailmanlaajuisesti toimiva ruotsalainen CTEK on akkuhallintaratkaisuihin ja sähköautojen latauslaitteisiin erikoistunut yritys.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: CTEK, Energiavirasto 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat