13.10.2021 Liikenne Autoala hankintatuista: täyssähköauton hintakatto 65 000 euroon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköautojen ”hankintatuelle on perusteltu tarve, sillä hintaero keskimääräisen polttomoottorikäyttöisen auton ja täyssähköauton välillä on vielä noin 20 000 euroa.” Täyssähköautojen hankintatukeen valtion budjetissa kaavailtu europotti ei tule riittämään koko vuodeksi 2022, epäillään Suomalaisen autoalan edustahojen Autoalan Keskusliiton ja Autotuojat ja -teollisuus ry:n yhteisessä lausunnossa, joka liittyy luonnokseen hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankintatuesta ja muuntotuesta. Myös hankintatuella ostettavan täyssähköauton ensi vuodelle ehdotettu ja nykyisin käytössä oleva hintakatto 50 000 euroa on turhan matala, lausunnossa kritisoidaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hintakatto korkeammalle Jotta hankintatuen vaikutukset autojen kysyntään olisivat suuremmat, esitetään tuoreessa lausunnossa hintarajan nostamista 65 000 euroon, jotta nykyistä suurempi osa sähköautojen mallivalikoimasta mahtuisi tuen piiriin. Lausunnossa tuodaan esiin, että ensirekisteröityjen uusien täyssähköautojen keskihinta on lähes 55 000 euroa. ”Hankintatuen hintakatto rajaa tuen käytännössä pienikokoisiin malleihin sekä niihin keskikokoisten segmenttien malleihin, joissa hankintahintaa alentaa keskimääräistä pienempi akkukapasiteetti. Hintaraja rajaa tuen käyttöä keskihintaisten autojen segmentissä ja estää kotitalouksia valitsemasta autoihin heille tärkeitä lisävarusteita.” Lausunnossa myös muistutetaan, että pidemmän toimintamatkan perhekokoluokan sähköautoille on Suomessa vahvaa kysyntää, jolla on kuluttajan kannalta järkeen käyvät perustelunsa. ”Mallivalikoima kasvaa nopeimmin yli 50 000 euron hintaisissa sähköautoissa, koska tässä hintaluokassa akun tuoma lisähinta jää suhteellisesti auton kokonaishinnassa pienemmäksi – kallis akusto ei siis nosta suhteellisesti yhtä paljon auton hintaa kuin pienikokoisissa autoissa.” Hintaero kivulias 20 000 euroa Täyssähköautojen hankintatuelle on perusteltu tarve, sillä hintaero keskimääräisen polttomoottorikäyttöisen auton ja täyssähköauton välillä on vielä noin 20 000 euroa eli pienen uuden henkilöauton hinnan verran, lausunnossa linjataan. Lokakuun alusta käyttöön tullut täyssähköautojen autoveron poistaminen ei vielä yksinomaisena toimena ole lausunnon mukaan riittävä kannuste sähköautojen kysynnän lisäämiseksi. Lausunnossa tähdennetään, että liikenteen käyttövoimamurroksen alkuvuosiin suunnatun hankintatuen vaikutus sähköautojen määrään kannassa myöhempinä vuosina on merkittävä, kuten Norjan ja Ruotsin autokannan kehitys osoittaa. ”Hankintatuen 2 000 euron tukitasoa olisi pyrittävä pikaisesti nostamaan, vaikka nyt esitetty budjettiraami ei vielä annakaan mahdollisuuksia tukitason nostamiseen.” Tukisumma loppunee syksyllä Uusi ensi vuoden alusta voimaan tuleva laki vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan tukemisesta kokee mahalaskun, jos siihen suunnatut määrärahat loppuvat kesken. Lausunnon mukaan talousarvioesityksessä esitetty 2,5 miljoonan euron vuosibudjetti ei nykyisessä sähköautomarkkinassa ole riittävä määräraha sähköhenkilöautojen hankintatuelle. Autoalan Keskusliiton ja Autotuojien mukaan määrärahan budjetoinnissa on syytä ottaa huomioon, että nykyisen hankintatuen kysyntä on viime kuukausina kasvanut selvästi. ”Arviomme mukaan esitetty budjetti ei nykyisestä tuesta siirtyvästä määrärahasta huolimatta tule riittämään koko vuodelle, vaan tuen määräraha todennäköisesti loppuu viimeistään ensi syksyn aikana.” Lausunnossa uumoillaan, että hankintatukieurojen alibudjetointi budjetissa johtaisi tuen kilpajuoksumaiseen hakuun ja määrärahojen ennakoimattomaan loppumiseen, mikä aiheuttaisi sähköautojen kysynnässä markkinahäiriöitä osan kotitalouksista jäädessä odottamaan mahdollista tuen jatkorahoitusta. Ja tällä olisi heijastusvaikutuksensa. ”Täyssähköautojen kysyntä laskisi ja tilapäisesti tukimäärärahojen loppuessa ja pahimmillaan alibudjetointi hidastaisi autokannan sähköistymistä siirtämällä hankintoja eteenpäin.” Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Lausuntopalvelu.fi a:6:{i:0;s:5:"95283";i:1;s:5:"94816";i:2;s:5:"94131";i:3;s:5:"93879";i:4;s:5:"93899";i:5;s:5:"90033";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku