28.11.2019 Liikenne Autoilun kivinen alkutaival Suomessa – näin harjoittelivat ensimmäiset autoilijat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto tuli Suomeen noin 120 vuotta sitten. Ensimmäisten ajokilometrien tarkkaa ajankohtaa ei tunneta, mutta autoilun alkutaipaleen tiedetään olleen kankea. Yrityksen puutteesta se ei kuitenkaan johtunut. Suomen ensimmäinen auto on arvoitus, jota on yritetty selvittää pitkään ja hartaasti. Täyttä varmuutta siitä, minkälaisella ajoneuvolla ja missä ajettiin maan ensimmäinen autoilukilometri ei ole. Kilpailevia näkemyksiä on muutama. Varmuudella voidaan sanoa, että viimeistään vuonna 1899 Suomessakin nähtiin auto. Havaintoja on kirjattu useampaan lähteeseen, kertoo autoilun alkuvaiheitakin esittelevä uutuuskirja. Autoliiton satavuotisjuhlien kunniaksi julkaistu Vuosisata vapaan liikkuvuuden puolesta -teos luo kaikkiaan varsin syvällisen katsauksen satavuotiaan Autoliiton ja noin 120-vuotiaan autoilun historiaan Suomessa. Artikkelin pääkuva on osa kirjan kuvitusta. Tyylikkäät herrasmiehet suorittavat ajoharjoittelua Orient-merkkisellä autolla 1900-luvun alkuvuosina. Innokkuudesta huolimatta autoilu pysyi pitkään pienen piirin harrastuksena ja autot melkoisina harvinaisuuksina Suomessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kauppa ei käy Autot eivät käyneet kummoisesti kaupaksi, vaikka yritystä oli. Autoilun eteen tehdyistä ponnisteluista voidaan kiittää muun muassa polkupyöräilijöitä. Esimerkiksi syksyllä 1899 kaksipyöräisten kulkupelien kilpanäyttämöllä esiteltiin myös kiinnostavaa automobiilia. Pian nähtiin myös ensimmäiset automainokset lehdissä. Vaikka autoilu sai näkyvyttä, pysyi suosio maltillisena. Suurimpana syynä pidetään heikkoa taloustilannetta. Autoihin ei kertakaikkiaan ollut varaa 1900-luvun alun Suomessa. Toinen hidaste oli autojen herättämä pelko. Historiallisten lähteiden mukaan uusista ajoneuvoista ei pitänyt varsinkaan naisväki. Niitä pelkäsivät myös liikenteen luottovoimanlähteinä tunnetut hevoset. Kolmas autoilun este oli tiestö, jonka heikko kunto riitti juuri ja juuri hevosliikenteelle. Autoilijalta eteneminen edellytti toisinaan niin taitoa kuin hurjapäisyyttäkin. Ilman urheiluhenkeä ja seikkailunhalua ei ratin taakse ollut asiaa. Tarvittavaa ajotaitoa kartutettiin omatoimisella harjoittelulla, kuten artikkelin pääkuvasta voi havaita. Tarkempia vaatimuksia kuljettajan taidoille tai ajoneuvon varusteille ei aluksi ollut, joten luontevan harjoituspaikan tarjosi esimerkiksi nurmirinne ja ajoasuksi sopi tyylikäs puku hattuineen. Järjestyssäännöt myös autoille Vähitellen autoja oli Suomessa jo sen verran, että niiden käyttämiselle arvioitiin tarvittavan myös yhteiset pelisäännöt. Maan ensimmäinen kolari oli ajettu jo 1899 lähellä Viipuria, mutta ensimmäisenä automobiililiikenteen järjestyssäännöt ehdittiin laatimaan ja ottamaan käyttöön Helsingissä. Vuosi oli 1907. Vähitellen autoiliun mahdollisuuksiin alettiin uskoa myös laajemmin. Suomen Matkailijayhdistyksen päätös ryhtyä julkaisemaan autoilijoille suunnattua tiekarttaa vuonna 1913 viitoitti tietä myös kotimaisen ajoneuvomatkailun kehitykselle. Ensimmäiset suuremman mittakaavan autokilpailut ajettiin talvella 1910 Viipurin Papulanlahden jäällä, mutta autokaupan piristymistä ja autoilun laajempaa yleistymistä oli silti maltettava odottaa vielä lähes vuosikymmen. Teksti: Antti Hentinen ja Eetu Kokkonen Lähde: Autoliiton julkaisema satavuotishistoria "Vuosisata vapaan liikkuvuuden puolesta". Pääkuva: Helsingin kaupunginmuseo / H. Rosenberg Lue myös: Sata vuotta yksissä kansissa Artikkellin lähteenä on käytetty Autoliiton julkaisemaa ”Vuosisata vapaan liikkuvuuden puolesta” -teosta. Tuomas Rantalan kirjoittama kovakantinen, 248-sivuinen kirja luo kattavan katsauksen Autoliiton sekä suomalaisen autoilun ja yhteiskunnan historiaan ylä- ja alamäkineen. Kirja on myynnissä Autoliiton verkkokaupassa sekä Autoliiton toimipisteissä. Kirjan hinta on 49 € (Autoliiton jäsenille 29 €). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?