19.5.2022 Ajokortit Autoliitto ajokorttilain uudistuksesta: valtaosa nuorista vastuullisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajokorttilain uudistus 2022 tietää nuorille autoilijoille useita muutoksia nykyiseen, jos lakikaavailut toteutuvat. Ajokorttilain uudistus 2022 tietää nykymuodossa toteutuessaan nuorille autoilijoille useita muutoksia nykyiseen. Hallituksen esitys lain uudistamisesta on eduskunnassa. Esityksen tarkoitus on lisätä nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.Ajokorttilain uudistuksen on kaavailtu sisältävän seuraavia muutoksia:17-vuotiaalle kuljettajalle myönnettävä rajoitettu B-luokan ajo-oikeus ei olisi voimassa kello 00–05 välillä 17-vuotiaalla kuljettajalla olisi oikeus kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan Rajoitukset olisivat voimassa siihen asti, kunnes kuljettaja täyttää 18 vuotta Rajoitusten noudattamisen valvontaa tukemaan 17-vuotiaille kuljettajille esitetään velvoitetta merkitä kuljettamansa auto alaikäisen kuljettajan tunnuksellaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: nuoret ovat vastuullisiaAutoliitto on tuonut jo uudistuksen aiemmissa vaiheissa esiin, että valtaosa nuorista ja uusista kuljettajista toimii liikenteessä vastuullisesti muut tienkäyttäjät huomioiden, kuten Moottorikin on uutisoinut.Autoliitto korostaa tuoreessa lausunnossaan vahvasti nuorten enemmistön fiksuutta muistuttamalla, että ”uudet nuoret sukupolvet käyttäytyvät kuitenkin keskimäärin vastuullisemmin kaikilla elämän alueilla, myös liikenteessä, vaikka se tuntuukin välillä olevan vanhemmille sukupolville vaikea asia myöntää.”Tästä syystä rajoittavat toimenpiteet ja lisääntyvät vaatimukset tulisi Autoliiton mukaan kohdistaa ongelmaan, eikä niitä tulisi toteuttaa kategorisina toimenpiteinä, omaan ja muiden tielläliikkujien turvallisuuteen vastuullisesti suhtautuviin kuljettajiin.Alaikäisen kuljettajan tunnuksen käyttö voisi Autoliiton mukaan johtaa ojasta allikkoon. Etujärjestön mukaan ilmeisenä vaarana on, että nuorten kuljettajien kiusaaminen ja provosoiminen lisääntyisi alaikäisen kuljettajan tunnuksen myötä ja se omalta osaltaan heikentäisi liikenneturvallisuutta.Hoituuko rajoitusten valvonta?Autoliitto kummastelee yhtälöä, jossa kaavaillaan erilaisia hankalasti valvottavia rajoituksia osalla autoilijoista, mutta samaan aikaan yleinenkin liikennevalvonta kärsii resurssipulasta eli liikenneympäristöön jalkautuvista poliiseista.”Yksi rajoitetun ajo-oikeuden ongelmista on poliisin resurssien vähäisyys ja siten valvonnan puute.” kiteyttää Autoliitto aivan keskeisen ongelman.Autoliiton mukaan kuuliaiset, muutenkin liikennesääntöjen mukaan asiallisesti käyttäytyvät nuoret kuljettajat noudattavat rajoituksia, mutta piittaamattomien kuljettajien on helppo jättää noudattamatta ajorajoituksia vähäisen kiinnijäämisriskin takia.”Tällaisten kuljettajien riskikäyttäytyminen painottuu muutenkin vähäliikenteisemmille ja siten myös vähemmän valvotuille teille. Rajoituksen vaikuttavuus onkin hyvin epävarma ja sen tehoa juuri riskihakuisesti käyttäytyviin nuoriin on vaikea arvioida.”Mutta lisääntyisikö turvallisuus?Rangaistukseksi rajoituksen rikkomisesta esitetään teon nimeämistä kulkuneuvon kuljettamiseksi oikeudetta ja siitä seuraisi sakkoa ja enintään kuusi kuukautta vankeutta. Kuljettaja määrättäisiin myös ajokieltoon.Rajoitetun ajo-oikeuden ottaminen käyttöön vähentäisi Autoliiton arvion mukaan todennäköisesti onnettomuuksia ajokieltoaikaan, koska valtaosa nuorista noudattaisi rajoitusta.Mutta, mutta…”Siitä kuinka paljon turvallisuus kokonaisuudessaan lisääntyisi liikenteen siirtyessä osittain muina kellonaikoina tapahtuvaksi ja kun rajoituksen noudattamatta jättämisen johdosta onnettomuuksia tapahtuisi yhä jatkossakin ko. kellonaikoihin, ei ole käytettävissä tutkittua tietoa eikä arviota.”Autoliiton mukaan eduskunnan tulisi ennen rajoituksista päättämistä kyetä arvioimaan, kuinka paljon valvontaresurssia voidaan lisätä.”Ja kuinka valvonta voidaan ylipäätänsä toteuttaa, kun oletuksena on, etteivät aikarajoitusta noudattamatta jättävät myöskään käytä alaikäisen kuljettajan tunnusta.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Onnettomuusmäärät vähentyneet”Autoliitto tuo esiin, että ajokorttilain puolueettoman seurantatutkimuksen ensimmäisen vaiheen tulokset osoittavat, että 17–19-vuotiaiden kuljettajien kohdalla on havaittu myönteistä turvallisuuskehitystä.”Onnettomuusmäärät ovat vähentyneet ja loukkaantumisten kokonaismäärä on laskenut. Huolenaiheeksi on nostettu 17-vuotiaiden loukkaantumisten kokonaismäärän lisääntyminen. Tulos ei kuitenkaan ole yllättävä, sillä 17-vuotiaana ajokortin suorittavien määrä on kymmenkertaistunut lakimuutoksen jälkeen. Suhteellisesti katsoen koko ikäluokan liikenneturvallisuus on parantunut”, Autoliitto huomauttaa.Uudistuksen epäkohtana Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö kuitenkin tähdentää, että ”nyt esitetyt muutokset” ollaan toteuttamassa niin nopeasti edellisten muutosten jälkeen, ettei vaikutuksia ole voitu ”kattavasti arvioida eikä seurantatutkimuskaan ole vielä kokonaisuudessaan valmis.”Kolmen prosentin tähdenAutoliitto huomauttaa, että ajokorttilain seurantatutkimuksen mukaan noin kolme prosenttia 17-vuotiaana ajokortin suorittaneista kuljettajista syyllistyi ajokieltorikokseen.”Se on vain hieman enemmän kuin 18- ja 19-vuotiaista ajokortillisista. Onkin kohtuutonta, että hyvin pienen joukon takia rangaistaisiin koko ikäluokkaa ja rajoitettaisiin kaikkien liikkumista.”Lisäksi tässä joukossa olisi autoliiton näkemyksen mukaan huomioitava se, että nyt 17-vuotiaana ajokortin suorittaneilla on ollut erityinen tarve itsenäiselle liikkumiselle.”Seurantatutkimuksenkin mukaan se on näkynyt muun muassa 18- ja 19-vuotiaita ajokortillisia suurempana ajosuoritteena.”Ajorajoituksille tiukkaa kritiikkiäAutoliitto tietää, että yöt ja erityisesti kesäyöt sekä viikonloput ovat riskialtteinta aikaa erityisesti nuorten miesten keskuudessa liikenteessä.Lausunnon mukaan nuorten kuljettajien riskikäyttäytymiseen pitäisi kuitenkin kyetä vaikuttamaan muilla keinoin kuin rajoittamalla koko ikäluokan liikkumisen vapautta.Autoliitto ehdottaa, että ensisijaisesti sääntöjä rikkoville tulisi määrätä nykyistä tuntuvampia rangaistuksia.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto, hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajokorttilain muuttamisesta (HE70/2022 vp) a:1:{i:0;s:6:"113683";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen