23.3.2020 Liikenne Autoliitto: Ajoneuvoveron porrastus kurittaisi kaupunkilaisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pasi Nieminen kritisoi ideaa porrastaa ajoneuvovero asuinalueen mukaan. ”Autonomistajan postinumero ei kerro mitään automatkan määränpäästä, auton käyttötarpeesta tai sen vaihtoehdoista.” Sanna Marinin (sd) hallitusohjelmassa on linjattu, että hallituskauden aikana luodaan tiekartta fossiilittomaan liikenteeseen. Liikenteen päästövähennystavoitteiden mukaan Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tiekarttaa hyödynnetään myös valtiovarainministeriön (VM) liikenteen verouudistusta pohtivan työryhmän työssä. Työryhmän tehtävänä on antaa maaliskuun alkuun 2021 mennessä suosituksia tarvittavista verotoimista päästöohjauksen tehostamiseksi ja veropohjan turvaamiseksi. Yksi väläytelty keino olisi porrastaa ajoneuvovero sen mukaan, missä autonomistaja asuu. Postinumero-malli herättää Autoliitossa perusteltua kritiikkiä. – Autonomistajan postinumero ei kerro mitään automatkan määränpäästä, auton käyttötarpeesta tai sen vaihtoehdoista, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummeksuu. – Jos kaupunkilainen ajaa maalle, se olisi tällaisessa verotusmallissa kalliimpaa kuin jos maalainen ajaa autollaan kaupunkiin. Miten tämä tehostaisi tarvittavia ja sinänsä kannatettavia päästövähennystoimia? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisävero kaupunkilaisille Autoliiton näkökannan mukaan tämänkaltainen ajoneuvoveron porrastus olisi lisävero kaupunkilaisille ja taajama-asujille. Pasi Niemisen mukaan postinumero kertoo vain autonomistajan todennäköisimmän lähtöosoitteen, mutta se ei ota kantaa matkan määränpäähän. Käytännössä tässä siis verotettaisiin taajamasta lähtijää, mutta ei sitä, joka on sinne tulossa. – Ja näin siis toimittaisiin silloinkin, kun mitään julkista liikennettä ei ole saatavilla kumpaankaan suuntaan. Houkuttelisi kikkailuun Yleisen elämänkokemuksen perusteella voi arvioida, että postinumeropohjainen ajoneuvoveron porrastus altistaisi järjestelmän kikkailulle ja väärinkäytöksille. – Yksi seuraus olisi, että osa ihmistä muuttaisi verohelpotusten toivossa kirjansa toiseen postiosoitteeseen tai rekisteröisivät autonsa toisen nimiin, vaikka tosiasiallisesti asuisivat kuten ennenkin, Nieminen arvioi. – Kikkailu aiheuttaisi sen, ettei tavoiteltuun verotuloon yllettäisi veropohjan vuotamisen vuoksi. Vakuutusmaksut eri asia Liikennevakuutusmaksujen porrastaminen asuinalueen mukaan on Niemisen mukaan tyystin toinen asia, sillä porrastamisen peruste on vahinkoalttius. – Liikennevakuutuksessa vaikuttaa moni muukin asia ja siinä on vakuutusyhtiöiden välistä kilpailua, joten samasta asiasta siinä ei ole kyse. Niemistä oudoksuttaa ajatus siitä, että jatkossa viranomaiset määrittelisivät sen, kuka tarvitsee autoa ei kuulosta liikkumisen vapaudelta EU:n harvimmin asutussa maassa. – Postinumero ei ota mitään kantaa siihen miksi ja mihin omaa autoa tarvitaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?