16.3.2022

Autoliitto jyrähtää: Autonkäytön kustannuksia on alennettava

Autoilijoiden etujärjestön mukaan Suomen olisi syytä ottaa mallia Ruotsista, jossa hallitus on päättänyt merkittävästä tukipaketista, joka alentaa muun muassa auton käytön ja asumisen kustannuksia

Liikkumisen kohonneet kustannukset tuskastuttavat tuntoja ja tukahduttavat toimeliaisuutta.

– Meille on tullut nyt erittäin paljon huolestunutta palautetta niin palkansaajilta kuin yrittäjiltä. Hinnat ovat nyt monissa tapauksissa ylittäneet jo sen pisteen, että työtä ei ole kannattavaa ottaa vastaan, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Polttoaineiden hinnat ovat nousseet rajusti syksystä lähtien ja Venäjän käynnistämän sodan seurauksena hinnat ovat kivunneet ennätyslukemiin. Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö tähdentää, että kallis polttoaine vaikuttaa kaikkiin suomalaisiin, sillä täällä auto on usein ainoa mahdollinen tapa kulkea esimerkiksi töihin ja saada arjen muut välttämättömät asiat hoidetuksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mallia Ruotsista?

Ruotsissa hallitus päätti vastikään investoida 14 miljardia kruunua eli noin 1,3 miljardin euron tukipakettiin, joka alentaa muun muassa auton käytön ja asumisen kustannuksia. Suomessa on syytä ryhtyä kiireellisesti samankaltaisiin toimenpiteisiin eli päättää työssäkäynnin tukemisesta hillitsemällä autoilun kohonneita kustannuksia, vaatii Autoliitto.

Keinovalikoimassa ovat Autoliiton mukaan muun muassa ajoneuvoveron ja siihen sisältyvän käyttövoimaveron alennukset ja esimerkiksi polttoaineverojen ja polttoaineista maksettavan arvonlisäveron alentaminen. Käyttövoimavero voitaisiin jopa poistaa.

Nämä toimet voisi Autoliiton näkemyksen mukaan toteuttaa määräaikaisina tai pysyvinä.

Kuinka varmistaa ihmisten toimeentulo?

Nieminen tietää, että polttoaineesta kerätyt verotulot ovat valtiolle tärkeitä.

– Mutta tärkeämpää on ihmisten ja yritysten toimeentulon mahdollistaminen. Hintojen nousu on nostanut arvonlisäverotuottoja polttoaineista ennakoitua enemmän. Nyt on oikea aika tukea kaikkien suomalaisten liikkumisen edellytyksiä eikä vain uusien autojen ostajia, Nieminen linjaa.

Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että moottoribensiinin valmistevero on tällä hetkellä noin 0,76 ja dieselin noin 0,59 euroa litralta. Moottoribensiinin valmisteveroa on korotettu viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 13 ja dieselin 23 senttiä litralta. Kuluttajahinnoissa valmisteveron päälle tulee vielä 24 % arvonlisävero.

Ruotsin hallituksen päättämä tukipaketti kattaa muun muassa diesel- ja bensiiniverojen tilapäisen alentamisen, enintään 1 500 kruunun kertatuen autonomistajille sekä lukuisia muita lyhyen ja pitkän aikavälin uudistuksia.

– Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien harvaan asutussa maassa liikenteen pitää olla kilpailutekijä. Päättäjien tulee vakavasti pohtia, voidaanko liikenteeltä kerätä jatkossa yhtä paljon verorahaa kuin nykyään, Nieminen pohtii.

Hänen mukaansa toimilla on kiire.

– Akuuttiin kustannusten rajuun nousuun pitäisi tehdä nopeita vaikka väliaikaisia ratkaisuja. Pidemmällä tähtäimellä koko liikenteen verotus pitää miettiä uudelleen.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto 

Luetuimmat