11.7.2022

Autotuojien Tero Kallio: ”Autonvalmistajien tulevaisuuden teknologiavalinta on akkusähkö”

Tuore EU-päätös: vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- ja pakettiautot ovat päästöttömiä.

Euroopan unionin neuvosto eli ministerineuvosto päätti vastikään siitä, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä. Päätös tarkoittaa käytännössä sitä, että diesel- ja bensiinikäyttöisten polttomoottoriautojen myynti loppuu vuoteen 2035 mennessä.

Mitä kaikkea EU-päätös tarkoittaa omia käyttövoimaratkaisuja tekevän suomalaisen autoilijan näkökulmasta? Kysyimme näkemyksiä

polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen tulevaisuudesta eri asiantuntijoilta. Tässä artikkelissa arvionsa kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Miten tämä uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettamiseen käytännössä johtava päätös tulee vaikuttamaan liikenteen sähköistymiseen Suomessa ja Euroopan tasolla?

– Varmaankin autonvalmistajat olivat tehneet jo ennen tätä ratkaisua pääosin tulevaisuuden teknologiavalinnan – ja se on akkusähkö. Moni valmistaja itse asiassa toivoi sääntelyltä johdonmukaisuutta ja yksi sen ilmenemismuoto on se, että komissiolla on ns. selvät sävelet, eikä säädäntö poukkoile jatkuvasti ja eri käyttövoimien välillä.

Kallion mukaan nyt tehty linjaus tuo tavoitteisiin selkeyttä ja sähköistyminen etenee suunnitellusti.

– Siellä on omat pullonkaulansa, joka kehitystä lyhyellä aikavälillä rajoittaa, kuten muun maussa akkutuotanto, materiaalipula ja siitä johtuva hintojen nousu. Isoa kuvaa jos tarkastellaan ilmastovaikutuksia laajemmalti, niin olisi ollut kenties viisautta jättää investoijille näkymää päästöttömien, ns. sähköpolttoaineiden kehitykseen. Tämä olisi tarkoittanut, että 10 % vuonna 2035 valmistajien EU-markkinoille saattamista autoista olisi voinut olla polttomoottoriautoja. Isolla kuvalla tarkoitan muun muassa luonnon monimuotoisuutta ja ympäristöhaasteita.

Kallio huomauttaa, että akkumineraaleja saadaan kierrätyksen kautta valmistusprosessin raaka-aineiksi runsaasti vasta 2035 jälkeen.

Menevätkö ennusteet siitä, kuinka nopeasti Suomessa henkilöautoliikenne sähköistyy, nyt uusiksi? Kuinka moni uusiota myytävistä henkilöautoista Suomessa on täyssähköinen vuonna 2025 ja vuonna 2030?

– Autoalan virallisen käyttövoimaennusteen mukaan vuonna 2030 Suomessa myytävistä uusista autoista 63 % on täyssähköisiä.

Entä kuinka suuri osuus koko Suomen liikennekäytössä olevasta henkilöautokannasta on täyssähköinen samoina vuosina 2025 ja 2030?

– Tuore uusi ennusteemme osuuksien suhteen näinä vuosina on 7 % ja 17 %.

Mitä tuore EU-linjaus tarkoittaa yksityisautoilijan näkökulmasta, lisääntyykö linjauksen seurauksena automallivalikoima, tuleeko tarjolle myös enemmän edullisemman pään täyssähköautoja?

– Näin varmasti käy. Mallivalikoima laajenee nyt ripeää tahtia.

Haasteitakin on.

–Toisaalta, inflaatio, raaka-aine- ja komponenttipula johtavat lyhyellä aikavälillä sähköautojen hintojen nousuun. Kuluttaja haluaa sähköautolta riittävää toimintamatkaa, joten akun koko ja hinta tulee vielä joitain vuosia pitämään sähköauton selvästi perinteistä polttomoottoriautoa arvokkaampana.

Toisaalta, kuten Kallio tuo esiin, sähköauton käyttökustannukset ovat merkittävästi polttomoottoriautoa edullisemmat.

– Lisäksi sähköauton jäännösarvo pysyy lähivuosina erittäin hyvällä tasolla.

Voiko seurauksena olla täyssähköautojen hintatason yleisempi lasku läpi automalliston ja kokoluokkien?

– Sähköautojen hinta-ale on inflaatiosta, raaka-aine- ja komponenttipulasta johtuen hetkeksi peruttu. Jos sitä koskaan asioista perillä oleva edes on povata uskaltanut. Innokkaimmat kuitenkin vielä vuosi sitten povasivat sähköautojen hinnan alittavan polttomoottoriautojen hintatason noin 2023–2025. Tämä arvio perustui enemmän toiveeseen, kuin realismiin.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

a:3:{i:0;s:6:"116428";i:1;s:6:"116437";i:2;s:6:"116433";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat