6.12.2017 Liikenne Drone – hupilaitteesta raskaan sarjan ammattilaiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Drone ei ole enää pelkkä ilmakuvaamisen apuväline, vaan sen käyttöalue laajenee kovaa vauhtia pelastustoimeen, teollisuuteen ja kuljetusliikkeisiin. Miehittämättömän ilma-aluksen eli dronen käyttö kasvaa niin räjähdysmäisesti, että alaa koskeva lainsäädäntö jää kehityksestä jälkeen. Alan ammattilaiset kokoontuivat marraskuussa Finlandia-talossa järjestettyyn drone-konferenssiin pohtimaan alan nykytilannetta ja tulevaisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käyttäjämäärä tuplaantuu vuosittain Kaksi vuotta sitten dronen rekisteröityneitä ammattikäyttäjiä oli 500. Nyt heitä on 2000. Tasaisen vauhdin taulukolla voidaan siis yleistää, että käyttäjämäärä tuplaantuu vuosittain. Ammattikäyttö edellyttää tällä hetkellä pelkkää ilmoitusta Trafille. Alaa koskevat säännöt ja määräykset ovat käytännössä vasta valmisteilla. Robottikoptereita kehittävän Sharper Shapen Ilkka Hiidenheimo antoi konferenssissa lainsäätäjälle kaksi ohjetta. – Lainsäädännön tulee olla yksinkertaista ja sen pitää olla yhteneväistä muiden maiden lainsäädännön kanssa. Perustelutkin vaatimuksille olivat selkeät. Alalla toimii paljon pieniä yrityksiä, joten monimutkainen ja maittain vaihteleva lainsäädäntö tekisi kustannustehokkaan toimimisen mahdottomaksi. Lisälaitteilla uusiin käyttökohteisiin Alalla toimivat yritykset esittelivät konferenssissa omia tuotteitaan. Pääpaino ei niinkään olllut itse droneissa, vaan niihin asennettavissa lisälaitteissa. Aeromonin ja Nokian osastoilla olleet dronet voidaan varustaa mittalaitteilla, jotka mittaavat esimerkiksi melua, päästöjä tai hajuja. Dronen etuna on se, että näytteitä voidaan tuotantolaitoksilla ottaa tuotantoa pysäyttämättä ja ilman henkilöriskiä. Dronen käyttö laajeneekin vauhdilla sellaisiin tehtäviin, joista se suoriutuu nopeammin, turvallisemmin tai edullisemmin kuin ihminen. Kuitenkin se tarvitsee ihmisen ohjaimiin, joten drone ei käytännössä korvaa ihmistä vaan muuttaa työn turvallisemmaksi ja mukavammaksi, kiipeilijästä koneen ohjaajaksi. Lainsäädännön tehtävä ei ole rajoittaa vaan mahdollistaa Liikenne- ja viestintäministeriön Tieto-osaston yksikönjohtaja, viestintäneuvos Timo Kievari on perehtynyt dronen ammattikäyttöön, jotta tulevassa lainsäädännössä osataan huomioida oikeat asiat. Kievarin mukaan dronen nykyisiä tai tulevia käyttökohteita ovat muun muassa katkenneiden sähkölinjojen paikantaminen, kadonneiden etsintä, liikennevalvonta ja tavaroiden kuljetukseen liittyvät palvelut. Laajemmin voidaan siis sanoa tehtävien liittyvän yleisesti pelastustoimintaan, infrastruktuurin tarkastuksiin ja logistiikkaan. Kievarin mukaan olennaista on, että dronea hyödyntävissä liiketoimintamalleissa yhdistyy toiminnan tehokkuus, toimintavarmuus, nopeus ja hinta. Yksi esimerkki voisi olla logististen virtojen toimintamalli, jossa yhdistyyvät maalla, merellä ja ilmassa liikkuvat välineet. Aika näyttää, minkälainen osuus droneilla on tällaisessa ketjussa. Kievari korostaa, että lainsäädännön tulee olla sellaista, että se mahdollistaa uudenlaisia innovaatioita ja uusia liiketoimintamalleja. Toisaalta lainsäädännöllä tulee ehkäistä haittoja, joita voi aiheutua ulkopuolisille muun muassa melusta. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, valmistajat ja Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku