10.7.2022

Energiateollisuus ry:n asiantuntija: ”Tänäkin päivänä fossiiliautoja ostetaan suuria määriä uusina, mikä on käsittämätöntä”

pikalataus

Vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä.

Autonvalmistajille asetetut Euroopan unionin päästötavoitteet tuovat yhä kiihtyvällä tahdilla tarjolle jatkuvasti uusia täyssähköautomalleja.

Euroopan unionin neuvosto eli ministerineuvosto päätti vastikään siitä, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä. Päätös tarkoittaa käytännössä sitä, että diesel- ja bensiinikäyttöisten polttomoottoriautojen myynti loppuu vuoteen 2035 mennessä.

Moottori kysyi näkemyksiä polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen tulevaisuudesta eri asiantuntijoilta. Tässä artikkelissa arvionsa kertoo Sähköinen liikenne ry:n hallituksen jäsen ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, vannoutunut sähköautoilija.

Miten tämä uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettamiseen käytännössä johtava päätös tulee vaikuttamaan liikenteen sähköistymiseen Suomessa ja Euroopan tasolla?

– Päätös lisää autovalmistajien painetta tehdä muun muassa sähköautoja. Iso osa valmistajista on toki jo näin kertonut tekevänsä, mutta päätöksellä saadaan loputkin mukaan. Ennen kaikkea tämä on vahva signaali myös kuluttajille, sillä tänäkin päivänä fossiiliautoja ostetaan suuria määriä uusina, mikä on käsittämätöntä.

EU:n tekemä linjaus nopeuttaa Heikkilän mukaan autotarjonnan sähköistymistä ja siten helpottaa EU:n ja Suomen päästövähennystavoitteita.

Menevätkö ennusteet siitä, kuinka nopeasti Suomessa henkilöautoliikenne sähköistyy, nyt uusiksi? Kuinka moni uusiota myytävistä henkilöautoista Suomessa on täyssähköinen vuonna 2025 ja vuonna 2030?

– Mahdollisesti menevät uusiksi. Toki moni autovalmistaja on jo aiemmin kertonut sähköistävänsä autoja minkä ehtii, mutta kyllä lisäpaine on aina lisäpainetta. Selkeä signaali tulevaisuuden suunnasta antaa myös rahoitukseen selkeyttä, jolloin investoinnit muun muassa akku- ja kaivostuotantoon sujuvat paremmin.

Heikkilä arvioi, että uusista autoista on täyssähköisiä 60 % vuonna 2025 ja 95 % vuonna 2030.

Entä kuinka suuri osuus koko Suomen liikennekäytössä olevasta henkilöautokannasta on täyssähköinen samoina vuosina 2025 ja 2030?

– Arvioisin, että 10 % vuonna 2025 ja 30 % vuonna 2030.

Mitä tuore EU-linjaus tarkoittaa yksityisautoilijan näkökulmasta, lisääntyykö linjauksen seurauksena automallivalikoima, tuleeko tarjolle myös enemmän edullisemman pään täyssähköautoja?

Ei ainakaan ihan heti, sillä juuri nyt on pahoja pullonkauloja monessakin eri komponentissa, joka myös suoraan nostaa autojen hintoja. Pidemmällä tähtäimellä autovalmistajien suuremmat panostukset sähköautoihin kyllä uskoakseni näkyvät myös edullisemman pään tarjonnan parantumisena.

Heikkilä myös muistuttaa, että vaikka suuri osa autonvalmistajista oli jo aiemmin sitoutunut sähköistymiseen, kaikki valmistajat eivät olleet.

Voiko seurauksena olla täyssähköautojen hintatason yleisempi lasku läpi automalliston ja kokoluokkien?

– Pidemmällä tähtäimellä kyllä, mutta siihen menee vielä vuosia.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

a:1:{i:0;s:6:"116428";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat