21.4.2022

EU:n lentokieltolistalla nyt 21 venäläistä lentoyhtiötä

Listasimme parhaat lentoyhtiöt

EU:n lentokieltolista päivittyi. Mukana mustalla listalla on 117 lentoyhtiötä, joiden toiminnassa on vakavia turvallisuutta vaarantavia puutteita.

EU:n lentokieltolista päivittyi. Mukana on 117 lentoyhtiötä, joiden toiminnassa on vakavia turvallisuutta vaarantavia puutteita. Koronakurimuksen hieman hellitettyä kaupallinen lentotoiminta alkaa (Venäjää lukuun ottamatta) vähitellen elpyä ja vilkastua. Matkustajan kannattaa kuitenkin olla tarkkana, minkä yhtiön siivin suuntaa ilmojen teille.

EU-komissio päivitti vastikään lentoliikenteen mustan listan nyt 39. kerran. Lentokieltolistalle päätyvät ne lentoyhtiöt, jotka eivät täytä kaikkia kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä. Kyseisten lentoyhtiöiden osalta ilmailuviranomaisten turvallisuusvalvonta on puutteellista tai yhtiöiden toiminnassa on vakavia turvallisuuspuutteita. Listalla olevat lentoyhtiöt on joko asetettu kokonaan toimintakieltoon EU:ssa tai niiden lentotoimintaa rajoitetaan EU:n ilmatilassa.

EU:n lentokieltolistalla on nyt kaikkiaan 117 lentoyhtiötä, joista 21 on venäläisiä lentoyhtiöitä. Lisäksi kahdelle lentoyhtiöille on asetettu toimintarajoituksia EU:n ilmatilassa.

Kieltolistalla olevat venäläiset yhtiöt ovat Aurora Airlines, Aviastar-Tu.Co.Ltd, Izavia, Air Company Yakutia, Rusjet, Uvt Aero, Siberia Airlines, Smartavia Airlines, Iraero Airlines, Ural Airlines, Alrosa Air Company, Nordstar Airlines, Rusline, Yamal Airlines, Nordwind, Aircompany Ikar, Pobeda Airlines, Aeroflot-Russian Airlines, Rossiya Airlines, Skol Airlines LLC ja Utair Aviation.

Kieltolistalla on kuusi muuta lentoyhtiötä havaittujen yhtiökohtaisten vakavien turvallisuuspuutteiden vuoksi: Avior Airlines (Venezuela), Blue Wing Airlines (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Iraqi Airways (Irak), Med-View Airline (Nigeria) ja Air Zimbabwe (Zimbabwe).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Murheenkryyninä Venäjä

Kieltolistalle on lisätty 21 Venäjällä lentotoimintaluvan saanutta lentoyhtiötä, mukana myös suuri ja tunnettu Aeroflot.

– Venäjän federaation lentoliikennevirasto on antanut venäläisille lentoyhtiöille luvan liikennöidä satoja ulkomaisessa omistuksessa olevia ilma-aluksia ilman voimassa olevia lentokelpoisuustodistuksia. Venäläiset ovat tietoisesti rikkoneet kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä, EU:n liikenteestä vastaava komissaari Adina Vălean toteaa.

– Tämä ei ole ainoastaan kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen selvä rikkominen vaan myös välitön turvallisuusuhka. Olemme tilanteessa, jossa Venäjä on aloittanut provosoimattoman ja perusteettoman sotilaallisen hyökkäyksen Ukrainaa vastaan. Haluan kuitenkin tehdä selväksi, että tämä päätös ei ole uusi pakote Venäjää vastaan; se on tehty yksinomaan teknisin ja turvallisuuteen liittyvin perustein. Emme halua sekoittaa turvallisuutta ja politiikkaa keskenään. Tilannetta seurataan tarkasti tulevina viikkoina ja kuukausina ja tarvittaessa ryhdytään uusiin toimenpiteisiin, Vălean taustoittaa.

Vuokrakoneet jääneet Venäjälle

Suomalainen ilmailun erikoissivusto Lentoposti.fi taustoittaa: ”Venäläiset lentoyhtiöt eivät pääosin palauttaneet vuokraamiaan lentokoneita leasingyhtiöille niiden vaatimuksista huolimatta. Kyseisistä lentokoneista valtaosa oli rekisteröity Bermudalle ja Irlantiin. Näiden maiden ilmailuviranomaiset peruivat kaikkien venäläisyhtiöiden lentokoneiden lentokelpoisuudet, koska jatkuvan lentokelpoisuuden valvonta muuttui mahdottomaksi.”

Lentoposti otti esiin myös, että turvallisuushuolia aiheuttaa myös varaosien vientikielto Venäjälle, jonka myötä on mahdollista, että lentokoneiden huolto-ohjelmia laiminlyödään.

Lentokone

Näissä yhtiöissä valvontapuutteita

Lisäksi EU:n lentokieltolistalla on 90 lentoyhtiötä 15 eri maasta, joissa ilmailuviranomaisten suorittaman turvallisuusvalvonta on puutteellista.

Näiden 15 maan kaikki lentoyhtiöt ovat kieltolistalla: Afganistan, Angola (paitsi kaksi lentoyhtiötä: TAAG Angola Airlines ja Heli Malongo), Armenia, Djibouti, Eritrea, Kirgisia, Kongon demokraattinen tasavalta, Kongon tasavalta, Liberia, Libya, Nepal, Päiväntasaajan Guinea, São Tomé ja Príncipe, Sierra Leone ja Sudan.

Lentoyhtiöt, joilla on toimintarajoituksia, voivat lentää EU:n ilmatilassa rajoitetusti vain tietyillä lentokonetyypeillä: Nämä kaksi yhtiötä ovat: Air Koryo (Pohjois-Korea) ja Iran Air (Iran).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kieltojen taustalla perusteellinen arviointi

Lentokielloista tai toimintarajoituksista päätetään asiantuntijoiden tekemän kattavan arvioinnin perusteella. Euroopan komission uusin kieltolista perustuu EU:n lentoturvallisuuskomitean ASC:n (EU Air Safety Committee) 5. huhtikuuta 2022 videokokouksena pidetyn kokouksen yksimieliseen lausuntoon. Komitea koostuu lentoturvallisuuden asiantuntijoista kaikista EU:n jäsenvaltioista ja niitä tukee Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA (European Union Aviation Safety Agency).

Arvioinnit perustuvat kansainvälisiin turvallisuusstandardeihin ja kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n (International Civil Aviation Organization) asettamiin standardeihin. Euroopan komissio pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintatapoja, joilla voidaan parantaa lentoturvallisuutta ja tiukentaa kansainvälisiä turvallisuusstandardeja yhteistyössä ilmailuviranomaisten kanssa.

Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: EU-komissioEU-komissio, Lentoposti.fi 

Luetuimmat