20.1.2023

GTÜ-katsastus: isomman keskiluokan kärjessä Mersu, Jaguar ja Subaru

Mercedes-Benz C-sarja

Automallin vähävikaisuus saman kokoluokan ja ikäluokan kilpailijoihin verrattuna paljastuu kattavasta saksalaisesta katsastustilastosta, jonka tuloslistassa henkilöautot ovat kokoluokittain viidessä eri ikäryhmässä.

Saksalainen Mercedes-Benz, britannian Jaguar sekä japanilainen Subaru porskuttavat kärjessä kattavan katsastustilaston isomman keskiluokan autoissa.

GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että isomman keskiluokan parhaat eli vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Mercedes-Benz C-sarja, Jaguar XE, Mercedes-Benz CLA, Mercedes-Benz CLA ja Subaru Legacy/Outback.

Isomman keskiluokan huonoimmat eli runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat vastaavasti Volvo S60/V60, Citroën C5, Citroën C5, Citroën C5 ja Citroën C5.

Tesla Model 3

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tesla Model 3 oli viides

Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme parasta ovat Mercedes-Benz C-sarja, Audi A4 ja Subaru Legacy/Outback. Volkswagen Passat sijoittui neljänneksi ja sähköauto Tesla Model 3 viidenneksi. Alfa Romeo yllätti hyvällä sijoituksellaan, sillä yleensä Alfa Romeo on ollut runsasvikainen. Alfa Romeo Giulia sijoittui keskiryhmään sekä 1–3- että 4–5-vuotiaiden ryhmässä. Myös pykälää pienempi Alfa Giulietta osoittautui varsin vähävikaiseksi. Ilmeisesti Alfa Romeon laatu on paranemaan päin?

Nuorimmassa 1–3-vuotiaiden ikäryhmässä ison keskiluokan kolme runsasvikaisinta mallia ovat Volvo S60/V60, Hyundai i40 ja Ford Mondeo.
4–5-vuotiaiden kolme parasta ovat Jaquar XE, Mazda 6 ja Mercedes-Benz CLA, 4–5-vuotiaiden kolme huonointa ovat Citroën C5, Opel Insignia ja Ford Mondeo.

Viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2023 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2021–30.6.2022.

Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom-katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV -katsastusraportista.

Alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjaus…

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt.

Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia.  Puhtaasti kuskin huolimattomuudesta johtuvia vikoja, esimerkiksi kuluneita renkaita, ei ole otettu arvostelussa huomioon.

Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.
Isomman keskiluokan autojen tulokset ilmoitetaan kokonaisuudessaan, sillä tässä kokoluokassa on automalleja vain 17–15 kappaletta ikäryhmästä riippuen.

Isompi keskiluokka 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Mercedes-Benz C-sarja (1,61)
  • Audi A4 (2,48)
  • Subaru Legacy/Outback (2,57)
  • Volkswagen Passat (2,59)
  • Tesla Model 3 (2,60)
  • Mercedes-Benz CLA (2,65)
  • Mazda 6 (3,05)
  • Alfa Romeo Giulia (3,51)
  • BMW 3-sarja (3,74)
  • Škoda Superb (4,09)
  • Jaguar XE (4,40)
  • Toyota Avensis (4,99)
  • Renault Talisman (5,27)
  • Opel Insignia (5,83)
  • Ford Mondeo (6,33)
  • Hyundai i40 (6,46)
  • Volvo S60/V60 (9,03)

Keskimääräinen ajomäärä 50 000 km

Isompi keskiluokka, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Jaguar XE (3,62)
  • Mazda 6 (4,71)
  • Mercedes-Benz CLA (4,83)
  • Škoda Superb (4,83)
  • Subaru Legacy/Outback (5,09)
  • Volkswagen Passat (5,15)
  • Mercedes-Benz C-sarja (5,26)
  • Toyota Avensis (6,85)
  • Audi A4 (6,46)
  • Alfa Romeo Giulia (6,86)
  • BMW 3-sarja (8,58)
  • Renault Talisman (9,28)
  • Volvo S60/V60 (9,81)
  • Hyundai i40 (10,07)
  • Ford Mondeo (11,36)
  • Opel Insignia (12,38)
  • Citroën C5 (15,77)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

Isompi keskiluokka, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Mercedes-Benz CLA (8,78)
  • Mercedes-Benz C-sarja (10,26)
  • Mazda 6 (11,11)
  • Škoda Superb (11,24)
  • Audi A4 (11,33)
  • Toyota Avensis (12,82)
  • BMW 3-sarja (13,36)
  • Volvo S60/V60 (14,57)
  • Volkswagen Passat (15,66)
  • Renault Laguna/Talisman (17,31)
  • Ford Mondeo (21,05)
  • Opel Insignia (22,29)
  • Hyundai i40 (22,80)
  • Citroën C5 (27,46)

Keskimääräinen ajomäärä 100 000 km

Isompi keskiluokka, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Mercedes-Benz CLA (13,25)
  • Audi A4 (15,39)
  • Volvo S60/V60 (17,83)
  • Mercedes-Benz C-sarja (18,48)
  • Škoda Superb (18,57)
  • BMW 3-sarja (19,62)
  • Toyota Avensis (21,18)
  • Mazda 6 (21,98)
  • Volkswagen Passat (28,54)
  • Hyundai i40 (34,52)
  • Opel Insignia (36,05)
  • Renault Laguna (37,33)
  • Ford Mondeo (40,34)
  • Citroën C5 (40,70)

Keskimääräinen ajomäärä 130 000 km

Isompi keskiluokka, yli 9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  • Subaru Legacy/Outback (18,05)
  • Volvo S60/V60 (25,86)
  • Audi A4 (26,09)
  • Škoda Superb (27,27)
  • Toyota Avensis (31,43)
  • BMW 3-sarja (32,29)
  • Mercedes-Benz C-sarja (35,55)
  • Volkswagen Passat (35,86)
  • Mazda 6 (39,10)
  • Opel Insignia (48,03)
  • Ford Mondeo (49,83)
  • Hyundai i40 (51,99)
  • Renault Laguna (56,31)
  • Citroën C5 (62,19)

Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km (9–11-vuotiaat)

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2023 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat