6.2.2023

GTÜ-katsastus: katumaasturien kunkkuna Mercedes-Benz GLC, sitten Audi Q2 ja Audi Q3

Mercedes-Benz GLC

Katumaasturien ja maasturien luokka on kasvanut GTÜ-katsastustilaston runsaslukuisimmaksi autoluokaksi.

Tuore saksalainen GTÜ-katsastustilasto erottelee vähävikaiset automallit vikaherkistä omassa koko- ja ikäluokassaan. Katsastustilasto kertoo myös automaun muutoksista: viime vuosina katumaasturien autoluokka on kasvanut GTÜ-katsastustilaston runsaslukuisimmaksi autoluokaksi.

GTÜ-Katsastustilastossa on katumaastureita nuorimmassa ikäluokassa peräti 74, vanhimmassakin 38 mallia – enemmän kuin missään muussa autoluokassa! Katumaasturimallien määrä on lähes kaksinkertaistunut vajaassa 10 vuodessa! Toiseksi eniten tilastossa on pikkuautomalleja.

Katsastusraporttiin pääsy edellyttää, että mallista saadaan kussakin ikäluokassa tilastollisesti merkitsevä määrä autoja. Saksalaisen ja kattavan GTÜ-katsastustilaston suurin heikkous on, ettei se kerro eri automallien keskimääräisiä ajomääriä.

Volkswagen T-Roc

Katumaasturien parhaimmat ja vähävikaisimmat mallit nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan ovat Mercedes-Benz GLC, Volkswagen T-Roc, Mazda CX-3, Mercedes-Benz GLA sekä Audi Q3. Katumaasturien heikoimmat ja monivikaisimmat mallit nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan ovat Dacia Duster, Dacia Duster, Jeep Compass, Nissan X-Trail sekä Hyundai Santa Fe.

Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme parasta ovat Mercedes-Benz GLC, Audi Q2 ja Audi Q3.

Vertailun vuoksi mainittakoon heikoimman 1–3-vuotiaan mallin, Dacia Dusterin vikaindeksi 8,96, mikä on yli 12-kertainen parhaaseen malliin, Mercedes-Benz GLC, verrattuna! Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme huonointa ovat Dacia Duster, Jeep Wrangler ja Volvo XC90.

Volvo XC90 on Iso-Britannian turvallisin

10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin

Katumaasturit ja maasturit, 1–3-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Mercedes-Benz GLC (0,74)
  • Audi Q2 (0,91)
  • Audi Q3 (0,97)
  • Volkswagen T-Roc (1,04)
  • Porsche Cayenne (1,09)
  • Mitsubishi Eclipse Cross (1,18)
  • Mercedes-Benz GLA (1,28)
  • Toyota RAV4 (1,30)
  • Mazda CX-3 (1,37)
  • Seat Arona (1,52)

..

  • Peugeot 2008 (5,47)
  • Opel Crossland X (5,54)
  • Nissan Juke (5,81)
  • Nissan X-Trail (6,11)
  • Subaru Forester (6,49)
  • Volvo XC60 (7,54)
  • Hyundai Santa Fe (7,59)
  • Volvo XC90 (8,30)
  • Jeep Wrangler (8,88)
  • Dacia Duster (8,96)

Keskimääräinen ajomäärä 50 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa

GTÜ-raportin 2023 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2021–30.6.2022. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Raportin suurin heikkous on, ettei automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä mainita. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom-katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV -katsastusraportista.

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Niitä ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Puhtaasti kuskin huolimattomuudesta johtuvia vikoja, esimerkiksi kuluneita renkaita, ei ole otettu arvostelussa huomioon.

Katumaasturit ja maasturit, 4–5-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Volkswagen T-Roc (1,97)
  • Škoda Karoq (2,19)
  • Seat Arona (2,35)
  • Audi Q2 (2,38)
  • Suzuki Ignis (2,44)
  • Toyota C-HR (2,58)
  • Audi Q3 (2,82)
  • Seat Ateca (2,88)
  • Porsche Macan (3,05)
  • Mazda CX-3 (3,06)

..

  • Jeep Renegade (10,23)
  • Suzuki Jimny (10,31)
  • Jeep Wrangler (10,60)
  • Volvo XC90 (10,63)
  • Nissan X-Trail (11,09)
  • Peugeot 5008 (11,40)
  • Kia Sorento (11,91)
  • Kia Sportage (12,01)
  • Peugeot 2008 (12,07)
  • Dacia Duster (19,19)

Keskimääräinen ajomäärä 75 000 km

Katumaasturit ja maasturit, 6–7-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Mazda CX-3 (4,52)
  • Audi Q3 (5,70)
  • Mercedes-Benz GLA (5,81)
  • Toyota RAV4 (6,86)
  • Volkswagen Touareg (7,57)
  • Mitsubishi ASX (7,98)
  • Porsche Cayenne (7,98)
  • Fiat 500X (8,66)
  • BMW X1 (8,66)
  • Porsche Macan (8,75)

..

  • Land Rover Discovery (20,19)
  • Kia Sportage (20,51)
  • Kia Sorento (20,96)
  • Jeep Wrangler (21,48)
  • Peugeot 5008 (23,02)
  • Nissan X-Trail (23,34)
  • Peugeot 3008 (23,98)
  • Dacia Duster (27,01)
  • Range Rover Sport (27,29)
  • Jeep Compass (31,33)

Keskimääräinen ajomäärä 100 000 km

Katumaasturit ja maasturit, 8–9-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Mercedes-Benz GLA (7,01)
  • Audi Q3 (11,84)
  • BMW X3/X4 (14,00)
  • Mitsubishi ASX (14,08)
  • Mercedes-Benz GLC/GLK (14,15)
  • BMW X1 (14,47)
  • Toyota RAV4 (15,56)
  • Range Rover Evoque (15,61)
  • Honda CR-V (16,08)
  • Audi Q5 (17,76)

..

  • Range Rover (36,27)
  • Nissan Juke (38,85)
  • Dacia Duster (39,26)
  • Nissan Qashqai (39,44)
  • Hyundai Santa Fe (41,62)
  • Kia Sorento (42,81)
  • Jeep Wrangler (43,90)
  • Jeep Compass (45,94)
  • Peugeot 5008 (48,21)
  • Nissan X-Trail (50,85)

Keskimääräinen ajomäärä 125 000 km

Katumaasturit ja maasturit, yli 9-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Audi Q3 (15,79)
  • BMW X3/X4 (17,21)
  • BMW X1 (21,25)
  • Honda CR-V (21,54)
  • Mitsubishi ASX (23,72)
  • Toyota RAV4 (24,77)
  • BMW X5/X6 (24,81)
  • Mazda CX-5 (25,44)
  • Audi Q5 (28,08)
  • Mercedes-Benz GLK (28,41)

..

  • Land Rover Discovery (48,45)
  • Audi Q7 (49,26)
  • Peugeot 3008 (51,17)
  • Dacia Duster (55,13)
  • Jeep Wrangler (55,79)
  • Peugeot 5008 (55,84)
  • Nissan X-Trail (58,97)
  • Nissan Qashqai (63,17)
  • Kia Sorento (66,23)
  • Hyundai Santa Fe (66,98)

Keskimääräinen ajomäärä 145 000 km (9–11-vuotiaat)

Ministeriö joustaisi katsastuksissa koronan aikaan

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2023 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa. 

Luetuimmat