31.10.2014 Liikenne GTÜ-katsastusraportti 2014 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksan GTÜ-raportin pohjana on yli viisi miljoonaa katsastusta. Saksalaiset merkit ovat säilyttäneet kattavassa GTÜ-katsastustilastossa asemansa useimpien autoluokkien kärjessä, mutta korealainen Kia Rio ja ranskalainen Peugeot 508 pinkaisivat luokkansa yllätysvoittajiksi nuorimmassa ikäryhmässä. Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä lukuun ottamatta Toyotaa ja sen Prius -hybridiä, joka porskuttaa luokkansa kärjessä peräti neljässä eri ikäryhmässä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saksalaiset kärjessä BMW:n urheiluauto Z4 nousi toistamiseen kärkeen. Raportin vähävikaisimmassa automallissa, alle kolmevuotiaassa BMW Z4:ssä, havaittiin vain 0,56 vikaa sataa autoa kohti. Se on GTÜ-raportin kaikkien aikojen ennätystulos. Seuraavaksi vähiten vikoja löytyi alle kolmivuotiaasta Volkswagen Phaeton -loistoautosta (0,74 vikaa sataa autoa kohti). Jyhkeä Phaeton on luokkansa paras jo kuudennen kerran. Ärhäkkä Audi R8 -urheiluauto on kolmanneksi paras (1,18), vaikka se ei ollutkaan nuorimmassa ikäryhmässä. GTÜ-raportti koostuu yli viidestä miljoonasta henkilöauton määräaikaiskatsastuksesta Saksassa puolentoista vuoden aikana aikavälillä 1.1.2013–30.6.2014. GTÜ on Saksan kolmanneksi suurin katsastusyritys TÜV:n ja Dekran jälkeen. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä ikäryhmässä ja seitsemässä kokoluokassa. Tilasto kertoo keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin. Isoilla autoilla ja tila-autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Keskimääräisiä mallikohtaisia ajomääriä ei mainita, mikä on raportin merkittävin puute. Tieto keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän ajomäärään. Vikaindeksi paljastaa ongelmat Vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa: pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön. Joka kolmas vika löytyi valoista ja sähkölaitteista (29,7 prosenttia). Toiseksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (19,5 prosenttia). Kolmanneksi yleisin vikakohde on ympäristökuormitus, pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja öljyvuodot (15,2 prosenttia). Neljäntenä vikaryhmänä ovat akselistot, pyöräntuenta, ohjauslaitteet ja renkaat (14,8 prosenttia). Vuoden 2014 alkupuoliskolla 22,7 prosenttia autoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa isojen vikojen vuoksi. Vioitta selvisi 60,8 prosenttia Saksan 43,9 miljoonan henkilöauton kannasta lähes 10 miljoonaa on heikossa kunnossa. Keski-ikä on noussut Autojen keski-iän nousu 8,8 vuoteen ja puutteet auton hoidossa näkyvät hylkäyksissä. Alle kolmevuotiaista hylätään 5,4 prosenttia, yli 9-vuotiaista joka kolmas (32,1 prosenttia). Alle kolmevuotiaiden autojen vikamäärien erojen suurin syy on automallien laatuerot. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat automallin laadun lisäksi käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuollot, ajo-olosuhteet ja erot eri mallien ajomäärissä. Isoilla autoilla ja tila-autoilla ajetaan paljon. Avo- ja urheiluautojen ajomäärät jäävät pikkuautojen tasolle. Kalliita urheilu- ja edustusautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Järkyttävän suuria laatueroja Tuloslista sisältää viisi ikäryhmää, seitsemän kokoluokkaa, joten jaossa on 35 kärki- ja jumbosijaa. Kärjessä on Toyota (7 kärkisijaa), sitten Lexus (6), Audi (5), Porsche (4) ja Mercedes-Benz (3). Seuraavilla merkeillä on yksi kärkisija: BMW, Chevrolet, Honda, Jaguar, Kia, Mazda, Opel, Peugeot, Seat ja Volkswagen. Eniten häntäsijoituksia keräsi Peugeot (6), sitten Dacia ja Fiat (5), Renault (4), Alfa Romeo ja Mercedes-Benz (3) sekä Volvo (2). Yhden jumbosijan merkkejä ovat Audi, Citroën, Daihatsu, Ford, Nissan, Opel ja Suzuki. Muutama merkki löytyy kärjestä ja hänniltä. Tällaisia ovat Audi, Mercedes-Benz, Opel ja Peugeot. Muissakin merkeissä on suuria laatueroja mallien ja vuosimallien välillä. Toyota porskuttaa Toyota porskuttaa vahvasti alemmassa keskiluokassa. Hybridi-Prius on luokkansa paras peräti neljässä ikäryhmässä ja viidennessäkin kakkonen (4–5-vuotiaat) edellään Audi A3. Esimerkiksi 8–9-vuotiaassa Priuksessa on vain 15,07 vikaa sataa autoa kohti, kun kokoluokan heikoimmassa, Peugeot 307:ssä vikoja on 70,72. Ero on yli nelinkertainen. Heikoimpien pikkuautojen ja tila-autojen vikamäärät kasvavat jyrkästi vanhimmissa ikäryhmissä. Huomionarvoista on uusimpien korealaisten ja ranskalaisten mallien nousu luokkansa kärkeen nuorimmassa ikäryhmässä. Kia Rio ja Peugeot 508 nousivat palkintopallille. Laadunparannus on tuottanut tulosta. www.autozeitung.de (Gebrauchtwagen-Ratgeber 2015) www.gtue.de Teksti ja taulukot: Timo Turkula 1–3-vuotiaiden henkilöautojen vikaindeksitaulukot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 4–5-vuotiaiden henkilöautojen vikaindeksitaulukot 6–7-vuotiaiden henkilöautojen vikaindeksitaulukot 8–9-vuotiaiden henkilöautojen vikaindeksitaulukot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 9-vuotiaiden henkilöautojen vikaindeksitaulukot * Vikaindeksi = katsastuksessa havaittujen vikojen määrä 100 autoa kohti seitsemässä turvallisuuden, korjauskustannusten ja ympäristön kannaltatärkeässä vikaryhmässä. Lähde: Auto Zeitung -Sonderheft: Gebrauchtwagen-Ratgeber 2015 mit GTÜ-Report. Saksalaisen Auto Zeitung -lehden erikoisnumero sisältäen GTÜ -katsastustilaston. Käytettyjen autojen opas 2015, 240 mallia, 204 sivua, ilmestynyt Saksassa 17.9.2014. GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurinkatsastusorganisaatio. GTÜ -raportti 2014 koostuu yli viidestä miljoonasta henkilöauton määräaikaiskatsastuksestaSaksassa aikavälillä tammi-joulukuu 2013 ja tammi-kesäkuu 2014. Lisätietoja: www.autozeitung.de, www.gtue.de. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?