31.10.2014

GTÜ-katsastusraportti 2014

Saksan GTÜ-raportin pohjana on yli viisi miljoonaa katsastusta.

Saksalaiset merkit ovat säilyttäneet kattavassa GTÜ-katsastustilastossa asemansa useimpien autoluokkien kärjessä, mutta korealainen Kia Rio ja ranskalainen Peugeot 508 pinkaisivat luokkansa yllätysvoittajiksi nuorimmassa ikäryhmässä.

Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä lukuun ottamatta Toyotaa ja sen Prius -hybridiä, joka porskuttaa luokkansa kärjessä peräti neljässä eri ikäryhmässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksalaiset kärjessä

BMW:n urheiluauto Z4 nousi toistamiseen kärkeen. Raportin vähävikaisimmassa automallissa, alle kolmevuotiaassa BMW Z4:ssä, havaittiin vain 0,56 vikaa sataa autoa kohti. Se on GTÜ-raportin kaikkien aikojen ennätystulos.

Seuraavaksi vähiten vikoja löytyi alle kolmivuotiaasta Volkswagen Phaeton -loistoautosta (0,74 vikaa sataa autoa kohti). Jyhkeä Phaeton on luokkansa paras jo kuudennen kerran. Ärhäkkä Audi R8 -urheiluauto on kolmanneksi paras (1,18), vaikka se ei ollutkaan nuorimmassa ikäryhmässä.

GTÜ-raportti koostuu yli viidestä miljoonasta henkilöauton määräaikaiskatsastuksesta Saksassa puolentoista vuoden aikana aikavälillä 1.1.2013–30.6.2014. GTÜ on Saksan kolmanneksi suurin katsastusyritys TÜV:n ja Dekran jälkeen.

Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä ikäryhmässä ja seitsemässä kokoluokassa.

Tilasto kertoo keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin. Isoilla autoilla ja tila-autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.

Keskimääräisiä mallikohtaisia ajomääriä ei mainita, mikä on raportin merkittävin puute. Tieto keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän ajomäärään.

Vikaindeksi paljastaa ongelmat

Vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa: pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön.

Joka kolmas vika löytyi valoista ja sähkölaitteista (29,7 prosenttia). Toiseksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (19,5 prosenttia). Kolmanneksi yleisin vikakohde on ympäristökuormitus, pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja öljyvuodot (15,2 prosenttia). Neljäntenä vikaryhmänä ovat akselistot, pyöräntuenta, ohjauslaitteet ja renkaat (14,8 prosenttia).

Vuoden 2014 alkupuoliskolla 22,7 prosenttia autoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa isojen vikojen vuoksi. Vioitta selvisi 60,8 prosenttia

Saksan 43,9 miljoonan henkilöauton kannasta lähes 10 miljoonaa on heikossa kunnossa.

Keski-ikä on noussut

Autojen keski-iän nousu 8,8 vuoteen ja puutteet auton hoidossa näkyvät hylkäyksissä. Alle kolmevuotiaista hylätään 5,4 prosenttia, yli 9-vuotiaista joka kolmas (32,1 prosenttia).

Alle kolmevuotiaiden autojen vikamäärien erojen suurin syy on automallien laatuerot. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.

Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat automallin laadun lisäksi käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuollot, ajo-olosuhteet ja erot eri mallien ajomäärissä. Isoilla autoilla ja tila-autoilla ajetaan paljon.

Avo- ja urheiluautojen ajomäärät jäävät pikkuautojen tasolle. Kalliita urheilu- ja edustusautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Järkyttävän suuria laatueroja

Tuloslista sisältää viisi ikäryhmää, seitsemän kokoluokkaa, joten jaossa on 35 kärki- ja jumbosijaa. Kärjessä on Toyota (7 kärkisijaa), sitten Lexus (6), Audi (5), Porsche (4) ja Mercedes-Benz (3). Seuraavilla merkeillä on yksi kärkisija: BMW, Chevrolet, Honda, Jaguar, Kia, Mazda, Opel, Peugeot, Seat ja Volkswagen.

Eniten häntäsijoituksia keräsi Peugeot (6), sitten Dacia ja Fiat (5), Renault (4), Alfa Romeo ja Mercedes-Benz (3) sekä Volvo (2). Yhden jumbosijan merkkejä ovat Audi, Citroën, Daihatsu, Ford, Nissan, Opel ja Suzuki. Muutama merkki löytyy kärjestä ja hänniltä. Tällaisia ovat Audi, Mercedes-Benz, Opel ja Peugeot.

Muissakin merkeissä on suuria laatueroja mallien ja vuosimallien välillä.

Toyota porskuttaa

Toyota porskuttaa vahvasti alemmassa keskiluokassa. Hybridi-Prius on luokkansa paras peräti neljässä ikäryhmässä ja viidennessäkin kakkonen (4–5-vuotiaat) edellään Audi A3.

Esimerkiksi 8–9-vuotiaassa Priuksessa on vain 15,07 vikaa sataa autoa kohti, kun kokoluokan heikoimmassa, Peugeot 307:ssä vikoja on 70,72. Ero on yli nelinkertainen.

Heikoimpien pikkuautojen ja tila-autojen vikamäärät kasvavat jyrkästi vanhimmissa ikäryhmissä.

Huomionarvoista on uusimpien korealaisten ja ranskalaisten mallien nousu luokkansa kärkeen nuorimmassa ikäryhmässä. Kia Rio ja Peugeot 508 nousivat palkintopallille. Laadunparannus on tuottanut tulosta.

www.autozeitung.de

(Gebrauchtwagen-Ratgeber 2015)

www.gtue.de

Teksti ja taulukot: Timo Turkula

1–3-vuotiaiden henkilöautojen vikaindeksitaulukot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4–5-vuotiaiden henkilöautojen vikaindeksitaulukot

6–7-vuotiaiden henkilöautojen vikaindeksitaulukot

8–9-vuotiaiden henkilöautojen vikaindeksitaulukot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 9-vuotiaiden henkilöautojen vikaindeksitaulukot

* Vikaindeksi = katsastuksessa havaittujen vikojen määrä 100 autoa kohti seitsemässä turvallisuuden, korjauskustannusten ja ympäristön kannaltatärkeässä vikaryhmässä.

Lähde: Auto Zeitung -Sonderheft: Gebrauchtwagen-Ratgeber 2015 mit GTÜ-Report. Saksalaisen Auto Zeitung -lehden erikoisnumero sisältäen GTÜ -katsastustilaston. Käytettyjen autojen opas 2015, 240 mallia, 204 sivua, ilmestynyt Saksassa 17.9.2014.

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurinkatsastusorganisaatio. GTÜ -raportti 2014 koostuu yli viidestä miljoonasta henkilöauton määräaikaiskatsastuksestaSaksassa aikavälillä tammi-joulukuu 2013 ja tammi-kesäkuu 2014.

Lisätietoja: www.autozeitung.de, www.gtue.de.

Luetuimmat