24.10.2019 Liikenne Hallitus haluaa velvoittaa tuntuvaan latauspisteiden lisäämiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Latauspisteiden rakentamiseen velvoittava lakiehdotus on lausuntokierroksella ja herättänyt eripuraa muun muassa kustannusten osalta. Antti Rinteen (sdp) hallituksen Osallistava ja osaava Suomi – sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta -hallitusohjelman tavoitteeksi on kerrottu Suomen saattaminen hiilineutraaliksi vuonna 2035. Yhdeksi keinoksi ilmoitettiin sähköautojen latausverkoston tuntuva kehittäminen. – Latausinfrastruktuurin edistämiseksi asetetaan rakennusten energiatehokkuusdirektiivin mukainen kansallinen velvoite rakentaa sähköautojen latausinfrastruktuuri taloyhtiöiden ja liikehuoneistojen suurten remonttien yhteydessä. Asian edistämiseksi ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr) on valmistellut lakiehdotusta, jolla velvoitettaisiin asentamaan sähköautojen latauspisteitä uusiin ja laajamittaisesti korjattaviin ei-asuinrakennuksiin, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa. Latausvalmius pitäisi asentaa vähintään puoleen pysäköintipaikoista. Ehdotus on lausuntokierroksella 8.11.2019 asti. Mikäli pysäköintipaikkoja on yli 20, latausvalmius tulisi olla niin ikään vähintään puolessa pysäköintipaikoista ja latauspiste vähintään 10 prosentissa paikoista. Asuinrakennuksiin, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa tulisi puolestaan asentaa latauspistevalmius jokaiseen pysäköintipaikkaan. Vaatimus koskisi myös asuinrakennusten pysäköintitaloja. Kaikissa tapauksissa velvoitteet koskevat tilanteita, joissa pysäköintialue sijaitsee rakennuksen sisäpuolella tai fyysisesti rakennuksen yhteydessä. Laajamittaisissa korjauksissa laki velvoittaisi, kun korjaustoimenpiteet koskevat rakennuksen pysäköintialuetta tai sähköinfrastruktuuria. Uudisrakentamista ja laajoja korjauksia koskevat velvoitteet tulisivat lausuntokierroksella olevan esityksen mukaan käyttöön vuonna 2021. Myöhemmin lain vaikutus ulotettaisiin koskemaan myös niitä pysäköintialueita, joihin ei laajaa remonttia olisi muuten edes tulossa. Jokaiseen muussa kuin asuinkäytössä olevaan rakennukseen, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa, tulisi sähköautojen latauspiste asentaa vähintään joka kymmenteen paikoista vuoteen 2025 mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuntaliitto vastustaa – hallituskin rakoilee Kuntaliitto kertoo lakiehdotuksen olevan huomattavasti tiukempi, kuin EU:n antama energiatehokkuusdirektiivi vaatisi. Tämän pelätään myös aiheuttavan kunnille lisäkustannuksia syyttä ja siksi Kuntaliitto katsoo latauspisterakentamisen kannattavan ennemmin tarpeiden mukaan. – Pääosa, 80–90 prosenttia, sähköautojen latauksista tehdään kotona ja tarvetta lataukselle muualla tulee vain harvoin. Peruslatauspisteestä saadaan 15–30 minuutissa vain noin 5–10 kilometriä lisää ajomatkaa, joten se ei esimerkiksi kaupungilla asioinnin yhteydessä ole kovin kannattavaa, Kuntaliiton energia-asiantuntija Vesa Peltola sanoo. Peltola arvioi kunnille koituvien kustannuksien nousevan helposti kymmeniin miljooniin euroihin. Yksi hallituspuolueista, keskusta, on ilmoittanut, ettei hyväksy lausuntokierroksella olevaa esitystä, kertoo Helsingin Sanomat. Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Markus Lohen mukaan kanta on puolueen eduskuntaryhmässä yksimielinen. – Tästä on ryhmässä keskusteltu ja kanta on hyvin yksituumainen. Tämä luonnos ei voi tulla hallituksen lakiesityksenä, Lohi kertoi Helsingin Sanomille. Syy keskustan kantaan on Markus Lohen ja kansanedustaja Ari Torniaisen mukaan esityksen reippaasti alakanttiin lasketut kustannusarviot. Aiheeseen kantaa ottaneiden kansanedustajien näkemys on, että esityksessä mainittujen 1 100–2 300 euron sijaan todelliset kustannukset voivat olla jopa 5 000 euroa. Kaupan Liiton laskelmien mukaan vuoteen 2025 mennessä laki velvoittaisi esimerkiksi Keskoa, Lidliä ja S-Ryhmää rakentamaan yli 11 700 uutta latauspistettä. Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Ympäristöministeriö, lausuntopalvelu.fi, Kuntaliitto, Helsingin Sanomat, Kaupan Liitto Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku