Liikenne 14.10.2017

Hollannin Houten – Maailman paras pyöräilykaupunki?

Polkupyörä on paras ja nopein kulkuneuvo 50 000 asukkaan kaupungissa Hollannissa. Autolla sinne eksyy.

Houten on kaupunki Hollannissa, noin tunnin ajomatkan päässä Amsterdamista. Houtenin tarina rautatien halkomasta pikkukylästä 50 000 asukkaan kaupungiksi on vertaansa vailla.

Kaupunkisuunnittelija André Botermans nimittää kotikaupunkiaan maailman parhaaksi pyöräilykaupungiksi. Väite ei ole aivan tuulesta temmattu, sillä kaupunki on rakentunut aina 1960-luvulta asti pyöräilyn ja viheralueiden ehdolla. Kaupungin laajeneminen on ollut suunnitelmallista ja suunnitelmasta on myös pidetty kiinni kaupungin kasvaessa.

4000 polkupyörän parkkipaikka. Liityntäpysäköintipaikka Houtenissa, Hollannissa.

Uusi keskusta ja kehätie

Lähtölaukaus Houtenin pyöräilykaupunkiluonteen kehittymiselle oli päätös vanhan keskustan kohtalosta. Kun paine kasvattaa Houten 3 000 kylästä isoksi kaupungiksi vahvistui, Houtenissa tehtiin merkittävä päätös: vanha keskusta jätetään ennalleen, uusi keskusta rakennetaan uuteen paikkaan rautatien varteen.

Tästä eteenpäin kaupunkia rakennettiin järjestelmällisesti niin, että asuinalueet on erotettu toisistaan. Asuinalueiden ulkoreunalla koko Houtenin kaupunkia ympäröi neljän kilometrin pituinen kehätie. Autoilla pitää aina mennä kehätien kautta, kun haluaa siirtyä asuinalueelta toiselle. Pyörällä pääsee suoraan. Esimerkiksi matka miltä tahansa asuinalueelta kaupungintalolle kestää enintään 15 minuuttia.

Pyöräilijän ehdoilla

Pyörätiet kulkevat viherkaistoja myöten asuinalueelta toiselle. Ne ovat 2,5 metrin levyisiä, pääasiassa punaisella asfaltilla päällystettyjä väyliä. Väylistä on oma karttansa ja ne on merkitty värein ja numeroin. Samat merkit löytyvät reittien varrelta, joten suunnistaminen on helppoa. Maksiminopeus näillä väylillä on 30 km/h – myös pyöräilijöille.

Huomionarvoista on, että Houtenissa auto on se joka väistää. Alueella on käytössä omat liikennemerkkinsäkin, jotka muistuttavat tästä. Keskustaan ei sallita ajoneuvoliikennettä, mutta tavaraliikenteen ajoneuvoilla on omat aikansa, jolloin ne voivat liikkua kaupungissa ja asukkaat voivat ajaa autoillaan kotiin pyöräväyliä pitkin, mutta etuajo-oikeus on pyöräilijöillä.

André Botermansin mukaan järjestely toimii hyvin. Hänen mukaansa jo noin kuusivuotiaat menevät pyörällä kouluun. Päiväkoti-ikäisille on kimppakyytejä pienillä sähköajoneuvoilla. Päiväkodin edustalle ei täällä sallita vanhempien autorallia aamuin illoin, vaan lapset tulevat päivähoitoon ja lähtevät kotiin yhteisillä kuljetuksilla. Samoilla ajoneuvoilla tarjotaan tarvittaessa kyytejä myös iäkkäille.

Työmatkaliikenne suuntautuu asuinalueilta kehätielle. Kaksi kolmasosaa asukkaista lähtee joka aamu töihin 30-50 km päähän. Valtaosa autolla. Junalla näistä työmatkoista taittuu noin 10 prosenttia, pyörällä 5 prosenttia.

Polkupyörän ylivoimaa kuvaa hyvin Houtenin ulkopuolella asuvan kaupungin virkamiehen kommentti: autolla täällä eksyy.

Epätodellinen tunnelma

Pyöräretki Houtenin väylillä on erikoinen. Tuntuu kuin olisi jossain ulkopuolisessa maailmassa. Tai isossa liikennepuistossa. Kaupungin syke puuttuu.

Vierailijan on jalankulkijana vaikea tottua äänettömästi ja vauhdikkaasti ohi vilahteleviin pyöriin ja skoottereihin. Ainoa ohje, minkä yritän painaa mieleen on, että kulje vaan määrätietoisesti sinne minne olet menossa – älä ota sivuaskelia. Sen sivuaskeleen myötä saatat nimittäin jäädä ohi vilahtavan pyörän alle.

Kaikkeen tottuu ja kaupunkilaiset itse näyttävät selviytyvän tilanteesta kuin tilanteesta vaivattomasti.

Houten todistaa ainakin sen, että kaupunki voidaan rakentaa minkä tahansa liikkumisvision ympärille, kunhan ollaan valmiita tekemään valintoja. Vanhasta keskustasta luopuminen ja kokonaan uuden keskustan rakentaminen oli Houtenin strategia. Vastaavalla strategialla voitaisiin rakentaa vaikkapa maailman paras autonomisen autoilun kaupunki. Kuka ehtii ensin?

Jaa artikkeli