14.1.2022

Jäätie voi olla fiksu valinta – jos on varma kantaako jää auton

Liikennevakuutus on voimassa myös jäällä ajettaessa – törkeä huolimattomuus kuten ajaminen heikoilla jäillä voi kuitenkin vaikuttaa maksettavan korvauksen määrään.

Jäätie voi olla talvinen aikaa säästävä oikotie – ja otollisimmillaan tavallisesta eroava ajoelämys myös maisemiltaan. Jääteiden käyttö voi kuitenkin olla petollista, jos tulee hölmöiltyä eli suunnattua liian heikoille jäille ja/tai omalla riskillä virallisten jääteiden ulkopuolelle.

Liikennevakuutus on voimassa myös silloin, kun ajoneuvoa käytetään teiden ulkopuolella, kuten jäällä. Törkeä huolimattomuus kuten ajaminen heikoilla jäillä voi kuitenkin vaikuttaa maksettavan korvauksen määrään. Liikennevakuutuskeskus muistuttaa kaikkia jäällä autoilevia myös siitä, että auton vapaaehtoinen kaskovakuutus on voimassa vain virallisilla jääteillä – kaikilla muilla jääreiteillä ajaminen tapahtuu omalla vastuulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolilta Hailuotoon

Väylävirastosta kerrotaan, että virallisia jääteitä ovat Kolin (pituus 7 km), Hailuodon (8 km) ja Kemijärven Räisälän (alle 500 metriä) jäätiet.

Näiden jääteiden perustiedoista kuten aukiolosta, kantavuudesta, ajoneuvojen suurimmista sallituista kokonaispainoista, ajoneuvojen keskinäisistä vähimmäisetäisyyksistä ja pysähtymiskielloista on tarjolla päivitettyä lisätietoa Fintrafficin palvelusta.

Paikalliset ELY-keskukset vastaavat oman alueensa jääteistä, joten lisätietoja löytyy myös sieltä.

Joulukuussa hukkui 9 ihmistä

Jäällä liikkujien suurimpia vaaratekijöitä ovat tällä hetkellä muuttuvat sääolosuhteet, runsas lumisade ja kylmä vesi.

Joulukuun aurinkoiset talvipäivät houkuttelivat ihmiset jäille. Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton (SUH) medioiden kautta keräämien ennakkotietojen mukaan joulukuussa hukkui yhdeksän ihmistä. Kahdeksan hukkumista tapahtui jäihin vajoamisen seurauksena ja yksi uidessa.

Hukkumiskuolemista kolme tapahtui Itä-Suomessa, kaksi Etelä-Suomessa, kaksi Lounais-Suomessa, yksi Pohjois-Suomessa ja yksi Länsi- ja Sisä-Suomen alueella.

Jäihin joulukuussa hukkuneista seitsemän oli ollut liikkeellä moottoriajoneuvolla.

Jäälle satanut lumi voi yllättää

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto muistuttaa, että jäällä liikkujien suurimpia vaaratekijöitä ovat tällä hetkellä muuttuvat sääolosuhteet, runsas lumisade ja kylmä vesi. Jääolot saattavat muuttua ratkaisevasti jopa muutaman kymmenen metrin matkalla.

SUHin viestintäasiantuntija Niko Nieminen tähdentää, että vaihtelevat sääolosuhteet, heikko jään tuntemus ja olemattomat turvavarusteet ovat vaarallinen yhtälö.

– Etenkin nyt jään päälle satanut lumi yhdessä pakkaskelien kanssa tekevät jääolosuhteista paikoittain hyvinkin vaaralliset. Lumikertymät toimivat jään päällä eristeenä ja hidastavat jäiden paksuuskasvua sekä piilottavat silmälle näkyvät vaaranpaikat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Millainen jää kantaa?

Jäällä autoilu tai muu liikkuminen on turvallista, jos jää on riittävän paksua. Jään kestävyys lasketaan Niemisen mukaan aina virheettömän teräsjään mukaan.

– Teräsjää on lujaa yhtenäistä jäätä, joka syntyy suoraan vedestä. Se on kiinteää, suurikiteistä sekä kirkasta. Teräsjäätä tulee olla vähintään 5 senttimetriä, mielellään 10 senttimetriä, jotta se kestäisi yksin kulkevan aikuisen ihmisen, Nieminen kertoo.

Moottorikelkka ja mönkijä vaativat Niemisen mukaan vähintään 15 senttimetrin paksuisen jääkannen ja autoilla tulisi liikkua ainoastaan merkityillä jääteillä.

– Jäällä liikkumista tulisi välttää ennen kuin on täysin varma, että se on kantavaa koko liikkuma-alueellasi.

On hyvä mieltää, että jää voi olla ympäristöään heikompaa virtaavan veden alueilla, kuten joissa, järvien kapeikoissa ja karikkojen päällä. Myös viemäreiden laskualueet, siltojen sekä laitureiden kupeet ja esimerkiksi kaislikot ovat riskipaikkoja.

Varustaudu näillä vermein jäällä liikkuessa

Jäälle lähtiessä tulee varustautua turvavälinein ja niitä on opeteltava käyttämään. Vähimmäisvarustukseen kuuluvat kaulalla käyttövalmiina roikkuvat jäänaskalit siltä varalta, jos jää pettää. Jäälle ei tule lähteä yksin ja mukaan tulisi mielellään myös ottaa kättä pidempää jään kantavuuden koettelemiseen sekä vesitiiviiksi pakattuun reppuun vaihtovaatteet ja matkapuhelin.

Repun sivutaskuun kiinnitetyllä heittoliinalla tai köydellä voi tarvittaessa auttaa toista. Kuivapuku tuo lisäturvaa usein jäällä liikkuvalle.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Avauskuva Ville-Veikko Heinonen Grafiikat: Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto Lähteet: Liikennevakuutuskeskus, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto, Väylävirasto, Fintraffic

Luetuimmat