22.1.2016

Jarruviat yleisimpiä hylkäyssyitä katsastuksessa

Audi A7 ja Suzuki Swift selvisivät puhtain paperein autojen nuorimmassa ikäryhmässä.

Vuonna 2015 katsastettiin 2,7 miljoonaa ajoneuvoa, kertoo Trafin katsastustilasto. Tilaston parhaiksi nousivat kolmivuotiaat Audi A7 ja Suzuki Swift, joiden hylkäysprosentti on 0,0.

Suomen viimeaikojen suosituimpiin kuuluvat mallit Škoda Octavia, Volkswagen Golf ja Toyota Avensis sijoittuivat hylkäyksiensä perusteella kolmivuotiaina seuraavasti: Škoda Octavia sijalle 27, Volkswagen Golf sijalle 30 ja Toyota Avensis sijalle 31.

Hylkäysprosenttien erot ovat suuria jo nuorissa ikäryhmissä: Esimerkiksi viisivuotiaiden neljän parhaan mallin hylkäysprosentti on alle kaksi: Mallit ovat Audi Q5 (hylkäysprosentti 0,2%) , Audi A4 (1,7 %), Toyota Land Cruiser ja Nissan Juke (1,8 %).

Sen sijaan viisivuotiaiden huonoimmasta mallista, Dodge Journey, hylättiin lähes joka kolmas (32 prosenttia).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jarruongelmat yleisiä

Käyttö- ja seisontajarrujen ongelmat sekä etuakseliston viat ovat edelleen yleisimpiä määräaikaiskatsastuksen hylkäyssyitä. Korjauskehotuksia annetaan eniten toimimattomista valoista ja ajokielto rapsahtaa useimmiten jarruvian vuoksi.

Korjauskehotusten ja hylkäyksien määrät ovat jatkaneet edelleen nousua.

– Tämä on suoraan verrannollista siihen, että ajoneuvokantamme vanhenee vuosi vuodelta. 14 vuotta ja sitä vanhemmissa autoissa havaittujen hylkäykseen johtavien vikojen määrä on selkeästi noussut viime vuodesta. Esimerkiksi vuonna 2000 käyttöönotetuista autoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa lähes 37 prosenttia, tarkastaja Tatu Siivonen Trafista toteaa.

Ensimmäistä kertaa katsastukseen tulevien henkilöautojen hylkäysprosentit jatkavat laskuaan. Viime vuonna näistä hylättiin 3,0 %, vuotta aiemmin 3,3 %.

Suoraan ajokieltoon johtaneiden jarruvikojen osuus nousi tänäkin vuonna aikaisemmasta. Jarrujen vakavan vian takia määrättiin viime vuonna välittömästi ajokieltoon yli 4 500 ajoneuvoa.

Katsastuksessa havaitut isot viat liittyvät yleensä jarruihin, pyöräntuentaan ja ohjauslaitteisiin ja niiden niveliin, valoihin, öljyvuotoihin tai pakokaasupäästöihin. Katsastuksessa havaitut hylkäykseen johtaneet isot viat ovat sellaisia, jotka voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai merkittävää haittaa ympäristölle.

Tielle jättävät eri viat

Tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksesssa havaitut viat. Tielle jäämisen aiheuttaa useimmiten akkuvika tai muu sähkölaitevika. www.moottori.fi -verkkosivuilta löytyvät suosituimpien mallien tielle jättävät viat ja autonkäyttäjien ilmoittamat viat, kuten esimerkiksi jakoketjuviat ja turboviat.

Kilometrit kertovat

Trafin tilaston suurin puute on, että se ei sisällä matkamittarilukemia, koska kaikki katsastusorganisaatiot eivät ole niitä keränneet riittävän pitkältä ajalta. Automallien keskimääräiset matkamittarilukemat löytyvät A-katsastuksen tilastoista ja saksalaisesta TÜV-katsastusraportista.

Eri automallien keskimääräiset kilometritiedot voivat poiketa jopa moninkertaisesti toisistaan, mistä syystä eri automallien hylkäysprosentit eivät ole suoraan vertailukelpoisia. Katsastustilaston tulokseen vaikuttavat autojen laatuerojen lisäksi erot ajokilometrimäärässä ja auton hoidossa.

Mallikohtaisista hylkäysprosenttitilastoista ilmenee käyttöönottovuosittain katsastettujen henkilöautojen hylkäysprosentit sekä kolme yleisintä hylkäykseen johtanutta syytä.

Trafin katsastustilasto

Teksti: Timo Turkula

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat