12.7.2021

Kaksisataa motoristia kuollut kolareissa 10 vuoden aikana

moottoripyöräreitti

Ylinopeus ja päihtymys on ollut usein mukana kuolemaan johtaneissa motoristien onnettomuuksissa, paljastavat Onnettomuustietoinstituutin keräämät tiedot.

Ylinopeus ja päihtymys on ollut usein mukana kuolemaan johtaneissa motoristien onnettomuuksissa, paljastavat Onnettomuustietoinstituutti OTIn keräämät tiedot kymmenen vuoden ajalta.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2010–2019 tutkimissa kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa oli osallisena 199 moottoripyöräilijää.

Onnettomuuksissa kuoli 197 moottoripyöräilijää, joista 190 oli kuljettajia ja 7 matkustajia.

OTIn tietojen mukaan onnettomuuksissa aiheuttajina olleista moottoripyöräilijöistä 17 % ajoi onnettomuushetkellä 10–29 km/h ylinopeutta ja 46 % ajoi vähintään 30 km/h ylinopeutta.

Moottoripyöräilijöistä 31 % ajoi päihtyneenä.

OTIn tarkastelua varten liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien keräämästä aineistosta poistettiin sairauskohtauksista aiheutuneet onnettomuudet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustalla kolme piirrettä

OTI ottaa esiin kolme tekijää motoristien kuolonkolareihin liittyen. Ne ovat:

  • Tieltä suistuminen oli yleisin onnettomuustyyppi moottoripyöräilijöiden aiheuttamissa onnettomuuksissa.
  • Aiheuttajana olleista moottoripyöräilijöistä kolmasosa oli onnettomuustilanteessa vähintään yhden päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena. Yli puolet ajoi ylinopeutta.
  • Toisten ajoneuvojen kuljettajat aiheuttivat yhteenajo-onnettomuuksia tyypillisesti kääntymällä vastakkaisesta suunnasta lähestyneen moottoripyörän eteen tai ajamalla risteävästä suunnasta lähestyneen moottoripyörän eteen.

Puolet yhteenajoja

Moottoripyöräilijöiden onnettomuuksista hieman yli puolet (52 %) oli yhteenajo-onnettomuuksia ja liki puolet (48 %) yksittäisonnettomuuksia eli onnettomuuksia, joissa ei ollut muita osallisia.

Moottoripyöräilijä oli yhteenajoissa useammin aiheuttajana (32 %) kuin vastapuolena (19 %). Tieltä suistumiset olivat yleisin onnettomuustyyppi moottoripyöräilijöiden aiheuttamissa onnettomuuksissa.

Kuolemaan johtaneita eläinonnettomuuksia tapahtui keskimäärin kerran vuodessa.

Yhteenajot, joissa toinen ajoneuvo törmäsi moottoripyöräilijään, tapahtuivat tyypillisesti toisen ajoneuvon käännyttyä vastakkaisesta suunnasta suoraan lähestyneen moottoripyöräilijän eteen. Onnettomuudet olivat usein seurausta siitä, että toisen ajoneuvon kuljettaja ei havainnut moottoripyörää.

Haasteena iltapäivän ja illan tunnit

OTIn mukaan motoristien aiheuttamat onnettomuuksien ajankohdat painottuivat iltapäivän ja illan tunteihin. Onnettomuuksista 40 prosenttia tapahtui kello 18.01–24 välisenä aikana.

Motoristien vuosina 2010–2019 aiheuttamista 161 kuolemaan johtaneesta moottoriajoneuvo-onnettomuudesta 65 % tapahtui maanteillä ja 27 % tapahtui kaduilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtaosa käytti kypärää

Kuolonkolaritutkimukset paljastavat, että aivan valtaosa motoristeista kyllä käytti kypärää, mutta kaikilla se ei ollut asianmukaisesti kiinnitettynä.

OTIn mukaan aiheuttajina olleista 161 moottoripyöräilijästä 98 % käytti suojakypärää. Motoristeista 80 % oli kiinnittänyt kypärän asianmukaisesti, 12 % oli jättänyt kypärän hihnan löysälle tai kiinnittämättä, 6 % kiinnitys ei ole tiedossa.

Mikä OTI?

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.

OTI tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi.

Lisää tietoa organisaation kotisivuilta www.oti.fi.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: OTI / Moottoripyöräilijöiden onnettomuudet 10 vuoden ajalta 

a:7:{i:0;s:5:"27057";i:1;s:5:"40764";i:2;s:4:"6399";i:3;s:5:"12460";i:4;s:5:"16075";i:5;s:5:"37082";i:6;s:5:"52096";}

Luetuimmat