26.2.2020

Katsastustilasto: 3–5-vuotiaiden katsastustilastoissa japanilaismerkit haastaa vain Audi, Mini ja Porsche – häntäpäässä myös arvomerkkejä

Katsastustilasto / Lexus IS 300h

Toyota Corolla, Honda CR-V ja Audi A1 ovat Traficomin katsastustilastojen kolmen nuorimman ikäryhmän vähävikaisimmat automallit.

Lexus, Honda ja Mini ovat liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreimmissa katsastustilastoissa vähävikaisimmat 3–5-vuotiaat automerkit. Lisäksi viiden kärjessä löytyy Hondan lisäksi Toyota kolmessa ikäryhmässä, Audi ja Porsche kahdessa ikäryhmässä sekä Škoda ja Suzuki yhdessä ikäryhmässä. Merkkitilaston viimeisinä ovat Ssangyong, Renault ja Dacia.

Automallien kärjessä ovat Toyota Corolla, Honda CR-V ja Audi A1 – niille sattui ikäluokissaan vähiten hylkäyksiä. Mallitilaston heikoin on Renault Clio kolme- ja neljävuotiaiden ryhmässä suurella hylkäysprosentilla, 17,3 ja 20,3. Viisivuotiaiden heikoin on Dacia Sandero, hylkäysprosentti peräti 29,3.

Moottori käy lävitse Traficomin vuoden 2019 katsastustilastot 13:sta autojen ikäryhmästä viidessä eri nettiartikkelissa, nyt vuorossa ovat 3–5-vuotiaat automallit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Etuakselisto, jousitus, jarrut…

Kuten aiempina vuosina, autoja hylättiin eniten etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarruvikojen vuoksi. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista autoista hylättiin keskimäärin 3,1 % eli saman verran kuin vuonna 2018.

Traficomin mallikohtaisissa tilastoissa ovat mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Näiden autojen määräaikaiskatsastuksista hylättiin vuonna 2019 keskimäärin 21 %, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 20 %. Käytännössä saman ikäisiä autoja hylättiin vuonna 2019 keskimäärin vähemmän kuin vuonna 2018. Lakimuutoksen jälkeen suurempi osa katsastuksista keskittyi kuitenkin aiempaa vanhempiin autoihin, mikä näkyy hylättyjen osuuden kasvuna, kun kaikkia ikäluokkia tarkastellaan yhteensä.

Ajetut kilometrit tiedossa

Traficomin katsastustilastoissa ovat mukana myös automallikohtaiset ajokilometrit, mikä mahdollistaa mallin hylkäysten osuuden ja vikatietojen suhteuttamisen mallilla keskimäärin ajettuihin kilometreihin.

– Uudemmista malleista ensimmäistä kertaa tilastoihin ovat nousseet muun muassa Ford Ecosport, Kia Niro, Mercedes-Benz GLE, Renault Talisman, Seat Ateca sekä Volvo S90 ja V90, Traficomin erityisasiantuntija Ari Väisänen kertoo.

Lisäksi tilastoista löytyvät korjauskehotuksiin, hylkäyksiin ja ajokieltoihin johtaneiden vikojen lukumäärät käyttöönottovuosittain, mallisarjoittain ja vikakohteittain. Yksityiskohtaiset vikatiedot löytyvät tietokantataulukosta.

Hylkäystiedot 3–15-vuotiasta autoista

Traficomin mallikohtaisissa tilastoissa ovat mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Tietyn automallin ja käyttöönottovuoden tiedot löytyvät mallikohtaisista tilastoista, jos automallia on katsastettu tilastovuonna 100 kertaa tai enemmän.

Toukokuussa 2018 otettiin käyttöön uudet katsastusaikavälit ja katsastuksen uudet arvosteluperusteet. Henkilöauto on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen viimeistään kahden vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta.

Kun käyttöönotosta on kulunut yli 10 vuotta, ajoneuvo on katsastettava vuosittain.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

3 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2016

TOP 5FLOP 5
Viisi parasta malliaAjokilo-
metrit,

keski-
arvo
Hyl-
käys-

%
Viisi huonointa mallia Ajokilo-
metrit,

keski-
arvo
Hyl-
käys-

%
1. Toyota Corolla39 0000,3141. Renault Clio41 00017,3
2. Honda HR-V50 0000,7139. Dacia Sandero46 00013,9
2. Toyota Verso61 0000,7139. Ford Tourneo Connect126 00013,9
4. Suzuki SX447 0000,8138. Jaguar XE63 00013,7
4. Seat Ateca58 0000,8137. Mercedes-Benz Vito142 00013,2
4. Seat Toledo50 0000,8
Viisi parasta merkkiä
(kaikki mallit yhteensä)
Viisi huonointa merkkiä
(kaikki mallit yhteensä)
1. Lexus56 000031. Ssangyong55 00013,3
2. Honda50 0001,130. Jaguar Land Rover LTD64 00013,0
3. Suzuki48 0001,229. Tesla Motors61 00010,8
4. Porsche51 0001,428. Renault47 0009,7
4. Toyota50 0001,427. Dacia55 0009,2

Japanilaiset jylläävät kolmivuotiaissa

Kolmevuotiaiden merkkilistan kärki on japanilaisten ylivoimaa. Lexus on paras hylkäysprosentilla 0,0, seuraavina Honda ja Suzuki. Neljännen tilan jakavat tasapistein japanilainen Toyota ja saksalainen Porsche. Etelä-korealainen Ssangyong on vikaherkin merkki.

Kolmevuotiaiden mallilistan parhaat ovat neljä japanilaista, Toyota kahdesti sekä Honda ja Suzuki. Viidenneksi yltää eurooppalainen Seat. Merkkilistan voittaja Lexus ei yllä mallilistalle sen ikäluokissaan mallikohtaisen vähäisen (alle 100 kpl) autokannan vuoksi.

Renault Clion sijoitus heikoin

Kolmevuotiaiden mallilistan heikoin on Renault Clio, jonka hylkäysprosentti on autoon ikään ja sen vähäiseen ajomäärään (keskimäärin 41 000 km) verrattuna huikea, 17,3 prosenttia. Tesla on häntäpään listalla pääosin ajoneuvon tunnistuspuutteiden (valmistajan kilven) ja akselistovikojen vuoksi.

Häntäpäästä löytyvä Mercedes-Benz Vito on usein ammattikäytössä oleva pakettiautosta muunneltu henkilöauto/pikkubussi, jonka vikamäärään vaikuttaa joidenkin laatuongelmien lisäksi suuri ajomäärä, keskimäärin 142 000 km. Keskimääräinen ajomäärä kolmivuotiailla on 60 000 km, pikkuautoilla 40 000–45 000 km. Kolmivuotiaiden kaikkein suurin ajomäärä on Mercedes-Benz Sprinterillä, 236 000 km, millä heltisi 136. sija tilastossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2015

TOP 5FLOP 5
Viisi parasta malliaAjokilo-
metrit,
keski-
arvo
Hyl
käys-
%
Viisi huonointa mallia Ajokilo-
metrit,
keski-
arvo
Hyl
käys-
%
1. Honda CR-V90 0000,039. Renault Clio54 00020,3
2. Honda Civic79 0000,738. Mercedes-Benz Sprinter326 00016,6
3. Toyota Auris74 0001,037. Mercedes-Benz C-sarja108 00014,0
4. Volvo XC60105 0002,036. Mercedes-Benz E-sarja235 00012,3
4. Toyota Avensis94 0002,035. Kia Rio58 00010,4
Viisi parasta merkkiä
(kaikki mallit yhteensä)
Viisi huonointa merkkiä
(kaikki mallit yhteensä)
1. Honda84 0001,320. Renault61 00014,8
2. Toyota79 0002,319. Mercedes-Benz176 00012,6
2. Mazda79 0002,318. Citroën77 00010,2
4. Škoda98 0003,517. Kia70 0009,9
4. Audi94 0003,516. Peugeot77 0008,3

Neljän japanilaismallin kärki

Nelivuotiaiden merkkilistan kärjessä porskuttaa kolme japanilaista, Honda, Toyota ja Mazda. Škoda ja Audi jakavat neljännen tilan. Merkkilistan viimeisenä on Renault. Mersu on toiseksi viimeinen, osasyynä ammattikäytössä olevien mallien suuret ajomäärät.

Nelivuotiaiden mallilistan kärjessä porskuttaa neljä japanilaista, Honda ja Toyota kahdesti, sekä Volvo XC60.

Nelivuotiaista malleista ylivoimaisesti heikoin on Renault Clio, hylkäysprosentti 20,3. Se on suuri mallin vaatimattomaan keskimääräiseen ajomäärään verrattuna (54 000 km). Joka viides Clio hylätään!

Mercedes-Benz Sprinter on toiseksi viimeinen, mutta eräänä selittävänä tekijänä on nelivuotiaiden mallien kaikkein suurin ajomäärä, Sprinter 326 000 km. Keskimäärin nelivuotiailla on ajettu 101 000 km. Ammattikäytössä yleisen mersu Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on yli kolminkertainen keskimääräiseen autoon verrattuna ja kuusinkertainen pikkuautoon, esimerkiksi Renault Clioon verrattuna.

Mersun C-sarjan haasteena akselisto

Myös Mercedes-Benzin E-sarjan suuri ajomäärä (235 000 km) selittää sen heikkoa sijoitusta, mutta mersun C-sarjan heikko esitys ei selity ajomäärällä, 108 000 km, mikä on lähellä keskiarvoa 101 000 km.

Saksassa mersun C-sarja on menestynyt katsastustilastoissa vuosikausia mainiosti, mutta Suomessa ei. Mikähän mahtaa olla vikana? Osasyynä saattavat olla erilaiset ajo-olosuhteet, Suomen kuoppaiset ja karkeat tiet, mitkä aiheuttavat akselistoon ”nivelvaivoja”?

Vilkaisu vikatietoihin kertoo, että viime vuonna 278 katsastetusta C-sarjasta (käyttöönottovuosi 2015) 43 hylättiin akselistovikojen vuoksi, joista etuakseliston vuoksi 21 kertaa, jousituksen ja iskunvaimennuksen vuoksi 18 kertaa, renkaiden/vanteiden takia kolme kertaa ja taka-akseliston vuoksi yhden kerran. Muiden vikojen osuus on minimaalinen. Katsastustilaston perusteella etuakselisto on C-sarjan murheenkryyni katsastuksessa – sama koskee myös E-sarjaa.

On huomattava, että nelivuotiaat ovat katsastuksissa ja tilastossa varsin uusi ryhmä, joka on muita merkittävästi pienempi merkki- ja mallivalikoimaltaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

5 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2014

TOP 5FLOP 5
Viisi parasta malliaAjokilo-
metrit,
keski-
arvo
Hyl
käys-
%
Viisi huonointa mallia Ajokilo-
metrit,
keski-
arvo
Hyl
käys-
%
1. Audi A166 0000139. Dacia Sandero75 00029,3
2. Volkswagen Golf Plus64 0000,8138. Dacia Duster90 00027,5
3. Porsche Macan89 0000,9137. Dacia Logan92 00025,6
4. Toyota Verso-S61 0001,4136. Mercedes-Benz Sprinter372 00024,3
5. Mini Cooper72 0001,6135. Volkswagen Caravelle104 00021,3
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit yhteensä)
1. Mini72 0001,630. Dacia89 00028
2. Honda86 0002,329. Fiat72 00020,2
3. Porsche86 0002,528. Renault75 00018
4. Toyota83 0002,727. Jeep85 00015,4
5. Audi109 0003,526. Tesla Motors139 00012,9

Viisivuotiaat: Audi A1 A-luokkaa

Viisivuotiaiden kärjen merkkilista paremmuusjärjestys on Mini, Honda, Porsche, Toyota ja Audi.   Viisivuotiaiden mallilistan paras, Audi A1 osoittautui todelliseksi A-luokan autoksi hylkäysprosentilla 0,0.

Volkswagen Golf Plus sijoittui toiseksi. Laadun ohella Golf Plussan hyvään tulokseen vaikuttaa tavallista Golfia merkittävästi pienempi ajomäärä, keskimäärin 64 000 km vs. Golf 96 000 km. Ilmeisesti myös korkealla Golf Plussalla on ikääntyneiden käyttäjien osuus tavallista suurempi ja mahdollisesti auton hoito huolellisempaa? Porschen pienempi katumaasturi Macan nousi kolmanneksi.

Dacia hännillä

Viisivuotiaiden merkkilistalla Dacia jäi ylivoimaisesti viimeiseksi. Sähköautokaan ei ole aina puhdas pulmunen: Tesla oli merkkinä viidenneksi huonoin. Käyttöönottovuoden 2014 Tesloja on katsastettu kaikkiaan 116 kappaletta, valtaosa Tesla S -mallia. Suurin vikakohde on akselisto, mikä aiheutti 15 hylkäystä, joista etuakseliston osalle tuli 12 hylkäystä, jousituksesta ja iskunvaimennuksesta yksi hylkäys sekä renkaista ja vanteista kaksi hylkäystä. Näiden lisäksi jarruista tuli kaksi hylkäystä ja auton tunnistuksesta, rekisterimerkinnöistä yksi hylkäys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista – eikä läheskään kaikista vioista.

Katsastuksessa havaitut viat ovat usein erilaisia kuin tielle jättävät viat, muut autonkäyttäjän havaitsemat viat, jotka yleensä korjautetaan ennen katsastusta tai reissua.

Oma lukunsa ovat takaisinkutsun aiheuttaneet viat.

Katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi valoissa, jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.

Auton hoito vaikuttaa

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella, ajotavalla ja ajomäärällä on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Suomalaisessa Traficomin katsastustilastossa ja saksalaisessa TÜV-katsastustilastossa on mainittu mallien keskimääräinen ajomäärä kussakin auton ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään.

Auton hoidon taso voi vaihdella mallikohtaisestikin. Todennäköisesti arvokkaita urheilu- ja erikoisautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja tai firmojen yhteiskäytössä olevia työautoja (esimerkiksi pakettiautomaiset, korkeat tila-autot) – ajotapa ja auton hoidon taso toki riippuu firmasta ja käyttäjästä.

Tielle pysäyttäviä vikoja

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy tielle pysäyttäviä vikoja sekä myös sellaisia vikoja, jotka eivät yleensä ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa.

Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

Tietoja sadan suositun mallin katsastuksessa havaituista vioista, tielle pysäyttäneistä vioista, käyttäjien ilmoittamista (tyyppi)vioista sekä korjauskehotuksista eli takaisinkutsuista löytyy www.moottori.fi -etusivulta kohdasta Vikatietolista. Lista päivitetään kesäkuussa kerran vuodessa. Tielle pysäyttävistä vioista saa ajankohtaisimmat tiedot syöttämällä Moottorin etusivun hakuun ”ADAC tiepalvelu”.

Teksti ja taulukot: Timo Turkula Lähteet: Traficom https://www.traficom.fi/fi/tilastot/katsastustilasto, https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/vuoden-2019-katsastustilastot-julkaistu

Käyttöönottovuosi 2016, 3 vuotta vanhat henkilöautot

Automerkit
SijaMerkkiKatsastusten
lukumäärä
Ajokilometrit,
keskiarvo
Hylkäys-
%
1.Lexus256560000,0
2.Honda3357500001,1
3.Suzuki974480001,2
4.Porsche146510001,4
4.Toyota11678500001,4
6.Mazda1792480001,7
7.Subaru967610001,8
8.Seat2103580001,9
9.Mitsubishi1164570001,9
10.Skoda9595700002,0
11.Hyundai2550480002,0
12.Volkswagen12007660002,1
13.Mini169460002,4
14.Volvo6656750002,6
15.Land Rover284670002,8
16.Nissan6545500002,9
Merkit yhteensäkeskiarvo600003,1
17.Audi5695660003,1
18.Citroen1608500003,2
19.Peugeot2219490003,3
20.Ford8794600003,6
21.Opel6380520003,7
22.Kia6705500003,7
23.BMW4538710004,4
24.Mercedes-Benz6244780004,7
25.Fiat212380006,1
26.Jaguar191660006,3
27.Dacia1081550009,2
28.Renault3744470009,7
29.Tesla Motors1206100010,8
30.Jaguar Land Rover Limited1396400013,0
31.Ssangyong1055500013,3

Käyttöönottovuosi 2015, 4 vuotta vanhat henkilöautot

Automerkit
SijaMerkkiKatsastusten
lukumäärä
Ajokilometrit,
keskiarvo
Hylkäys-
%
1.Honda302840001,3
2.Toyota1129790002,3
2.Mazda171790002,3
4.Skoda1131980003,5
4.Audi897940003,5
6.BMW8271010004,2
7.Opel559800004,5
8.Mitsubishi197830004,6
9.Ford9991130004,8
10.Seat243820004,9
11.Volvo10541200005,0
12.Volkswagen17471160005,3
13.Subaru104910005,8
Merkit yhteensäkeskiarvo1010005,8
14.Hyundai216730006,0
15.Nissan901750006,4
16.Peugeot300770008,3
17.Kia577700009,9
18.Citroen2467700010,2
19.Mercedes-Benz114017600012,6
20.Renault2366100014,8

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käyttöönottovuosi 2014, 5 vuotta vanhat henkilöautot

Automerkit
SijaMerkkiKatsastusten
lukumäärä
Ajokilometrit,
keskiarvo
Hylkäys-
%
1.Mini192720001,6
2.Honda2566860002,3
3.Porsche198860002,5
4.Toyota11175830002,7
5.Audi59921090003,5
6.Lexus307930003,6
6.Seat1597960003,6
8.Skoda86271120003,7
9.Mazda1495890003,7
10.Suzuki552720003,8
11.Subaru893970004,4
12.Volvo75111330004,6
13.Volkswagen119431060004,7
14.BMW54111170005,2
Merkit yhteensäkeskiarvo1010006,1
15.Ford67991010007,1
15.Mitsubishi1645980007,1
17.Opel4001910007,2
18.Kia5450760007,3
19.Chevrolet230910007,4
20.Jaguar Land Rover Limited2451120008,2
20.Peugeot2248820008,2
22.Mercedes-Benz64771390008,8
23.Hyundai1888810009,7
24.Nissan57458500010,2
25.Citroen19818700010,9
26.Tesla Motors11613900012,9
27.Jeep1048500015,4
28.Renault15087500018,0
29.Fiat1837200020,2
30.Dacia12078900028,0

Luetuimmat