Katsastustilasto: 3–5-vuotiaiden katsastustilastoissa japanilaismerkit haastaa vain Audi, Mini ja Porsche – häntäpäässä myös arvomerkkejä
Toyota Corolla, Honda CR-V ja Audi A1 ovat Traficomin katsastustilastojen kolmen nuorimman ikäryhmän vähävikaisimmat automallit.
Lexus, Honda ja Mini ovat liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreimmissa katsastustilastoissa vähävikaisimmat 3–5-vuotiaat automerkit. Lisäksi viiden kärjessä löytyy Hondan lisäksi Toyota kolmessa ikäryhmässä, Audi ja Porsche kahdessa ikäryhmässä sekä Škoda ja Suzuki yhdessä ikäryhmässä. Merkkitilaston viimeisinä ovat Ssangyong, Renault ja Dacia.
Automallien kärjessä ovat Toyota Corolla, Honda CR-V ja Audi A1 – niille sattui ikäluokissaan vähiten hylkäyksiä. Mallitilaston heikoin on Renault Clio kolme- ja neljävuotiaiden ryhmässä suurella hylkäysprosentilla, 17,3 ja 20,3. Viisivuotiaiden heikoin on Dacia Sandero, hylkäysprosentti peräti 29,3.
Moottori käy lävitse Traficomin vuoden 2019 katsastustilastot 13:sta autojen ikäryhmästä viidessä eri nettiartikkelissa, nyt vuorossa ovat 3–5-vuotiaat automallit.
Etuakselisto, jousitus, jarrut…
Kuten aiempina vuosina, autoja hylättiin eniten etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarruvikojen vuoksi. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista autoista hylättiin keskimäärin 3,1 % eli saman verran kuin vuonna 2018.
Traficomin mallikohtaisissa tilastoissa ovat mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Näiden autojen määräaikaiskatsastuksista hylättiin vuonna 2019 keskimäärin 21 %, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 20 %. Käytännössä saman ikäisiä autoja hylättiin vuonna 2019 keskimäärin vähemmän kuin vuonna 2018. Lakimuutoksen jälkeen suurempi osa katsastuksista keskittyi kuitenkin aiempaa vanhempiin autoihin, mikä näkyy hylättyjen osuuden kasvuna, kun kaikkia ikäluokkia tarkastellaan yhteensä.
Ajetut kilometrit tiedossa
Traficomin katsastustilastoissa ovat mukana myös automallikohtaiset ajokilometrit, mikä mahdollistaa mallin hylkäysten osuuden ja vikatietojen suhteuttamisen mallilla keskimäärin ajettuihin kilometreihin.
– Uudemmista malleista ensimmäistä kertaa tilastoihin ovat nousseet muun muassa Ford Ecosport, Kia Niro, Mercedes-Benz GLE, Renault Talisman, Seat Ateca sekä Volvo S90 ja V90, Traficomin erityisasiantuntija Ari Väisänen kertoo.
Lisäksi tilastoista löytyvät korjauskehotuksiin, hylkäyksiin ja ajokieltoihin johtaneiden vikojen lukumäärät käyttöönottovuosittain, mallisarjoittain ja vikakohteittain. Yksityiskohtaiset vikatiedot löytyvät tietokantataulukosta.
Hylkäystiedot 3–15-vuotiasta autoista
Traficomin mallikohtaisissa tilastoissa ovat mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Tietyn automallin ja käyttöönottovuoden tiedot löytyvät mallikohtaisista tilastoista, jos automallia on katsastettu tilastovuonna 100 kertaa tai enemmän.
Toukokuussa 2018 otettiin käyttöön uudet katsastusaikavälit ja katsastuksen uudet arvosteluperusteet. Henkilöauto on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen viimeistään kahden vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta.
Kun käyttöönotosta on kulunut yli 10 vuotta, ajoneuvo on katsastettava vuosittain.
3 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2016 |
||||||
TOP 5 | FLOP 5 | |||||
Viisi parasta mallia | Ajokilo- metrit, keski- arvo |
Hyl- käys- % |
Viisi huonointa mallia | Ajokilo- metrit, keski- arvo |
Hyl- käys- % |
|
1. Toyota Corolla | 39 000 | 0,3 | 141. Renault Clio | 41 000 | 17,3 | |
2. Honda HR-V | 50 000 | 0,7 | 139. Dacia Sandero | 46 000 | 13,9 | |
2. Toyota Verso | 61 000 | 0,7 | 139. Ford Tourneo Connect | 126 000 | 13,9 | |
4. Suzuki SX4 | 47 000 | 0,8 | 138. Jaguar XE | 63 000 | 13,7 | |
4. Seat Ateca | 58 000 | 0,8 | 137. Mercedes-Benz Vito | 142 000 | 13,2 | |
4. Seat Toledo | 50 000 | 0,8 | ||||
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit yhteensä) |
Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit yhteensä) |
|||||
1. Lexus | 56 000 | 0 | 31. Ssangyong | 55 000 | 13,3 | |
2. Honda | 50 000 | 1,1 | 30. Jaguar Land Rover LTD | 64 000 | 13,0 | |
3. Suzuki | 48 000 | 1,2 | 29. Tesla Motors | 61 000 | 10,8 | |
4. Porsche | 51 000 | 1,4 | 28. Renault | 47 000 | 9,7 | |
4. Toyota | 50 000 | 1,4 | 27. Dacia | 55 000 | 9,2 |
Japanilaiset jylläävät kolmivuotiaissa
Kolmevuotiaiden merkkilistan kärki on japanilaisten ylivoimaa. Lexus on paras hylkäysprosentilla 0,0, seuraavina Honda ja Suzuki. Neljännen tilan jakavat tasapistein japanilainen Toyota ja saksalainen Porsche. Etelä-korealainen Ssangyong on vikaherkin merkki.
Kolmevuotiaiden mallilistan parhaat ovat neljä japanilaista, Toyota kahdesti sekä Honda ja Suzuki. Viidenneksi yltää eurooppalainen Seat. Merkkilistan voittaja Lexus ei yllä mallilistalle sen ikäluokissaan mallikohtaisen vähäisen (alle 100 kpl) autokannan vuoksi.
Renault Clion sijoitus heikoin
Kolmevuotiaiden mallilistan heikoin on Renault Clio, jonka hylkäysprosentti on autoon ikään ja sen vähäiseen ajomäärään (keskimäärin 41 000 km) verrattuna huikea, 17,3 prosenttia. Tesla on häntäpään listalla pääosin ajoneuvon tunnistuspuutteiden (valmistajan kilven) ja akselistovikojen vuoksi.
Häntäpäästä löytyvä Mercedes-Benz Vito on usein ammattikäytössä oleva pakettiautosta muunneltu henkilöauto/pikkubussi, jonka vikamäärään vaikuttaa joidenkin laatuongelmien lisäksi suuri ajomäärä, keskimäärin 142 000 km. Keskimääräinen ajomäärä kolmivuotiailla on 60 000 km, pikkuautoilla 40 000–45 000 km. Kolmivuotiaiden kaikkein suurin ajomäärä on Mercedes-Benz Sprinterillä, 236 000 km, millä heltisi 136. sija tilastossa.
4 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2015 |
||||||
TOP 5 | FLOP 5 | |||||
Viisi parasta mallia | Ajokilo- metrit, keski- arvo |
Hyl käys- % |
Viisi huonointa mallia | Ajokilo- metrit, keski- arvo |
Hyl käys- % |
|
1. Honda CR-V | 90 000 | 0,0 | 39. Renault Clio | 54 000 | 20,3 | |
2. Honda Civic | 79 000 | 0,7 | 38. Mercedes-Benz Sprinter | 326 000 | 16,6 | |
3. Toyota Auris | 74 000 | 1,0 | 37. Mercedes-Benz C-sarja | 108 000 | 14,0 | |
4. Volvo XC60 | 105 000 | 2,0 | 36. Mercedes-Benz E-sarja | 235 000 | 12,3 | |
4. Toyota Avensis | 94 000 | 2,0 | 35. Kia Rio | 58 000 | 10,4 | |
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit yhteensä) |
Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit yhteensä) |
|||||
1. Honda | 84 000 | 1,3 | 20. Renault | 61 000 | 14,8 | |
2. Toyota | 79 000 | 2,3 | 19. Mercedes-Benz | 176 000 | 12,6 | |
2. Mazda | 79 000 | 2,3 | 18. Citroën | 77 000 | 10,2 | |
4. Škoda | 98 000 | 3,5 | 17. Kia | 70 000 | 9,9 | |
4. Audi | 94 000 | 3,5 | 16. Peugeot | 77 000 | 8,3 |
Neljän japanilaismallin kärki
Nelivuotiaiden merkkilistan kärjessä porskuttaa kolme japanilaista, Honda, Toyota ja Mazda. Škoda ja Audi jakavat neljännen tilan. Merkkilistan viimeisenä on Renault. Mersu on toiseksi viimeinen, osasyynä ammattikäytössä olevien mallien suuret ajomäärät.
Nelivuotiaiden mallilistan kärjessä porskuttaa neljä japanilaista, Honda ja Toyota kahdesti, sekä Volvo XC60.
Nelivuotiaista malleista ylivoimaisesti heikoin on Renault Clio, hylkäysprosentti 20,3. Se on suuri mallin vaatimattomaan keskimääräiseen ajomäärään verrattuna (54 000 km). Joka viides Clio hylätään!
Mercedes-Benz Sprinter on toiseksi viimeinen, mutta eräänä selittävänä tekijänä on nelivuotiaiden mallien kaikkein suurin ajomäärä, Sprinter 326 000 km. Keskimäärin nelivuotiailla on ajettu 101 000 km. Ammattikäytössä yleisen mersu Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on yli kolminkertainen keskimääräiseen autoon verrattuna ja kuusinkertainen pikkuautoon, esimerkiksi Renault Clioon verrattuna.
Mersun C-sarjan haasteena akselisto
Myös Mercedes-Benzin E-sarjan suuri ajomäärä (235 000 km) selittää sen heikkoa sijoitusta, mutta mersun C-sarjan heikko esitys ei selity ajomäärällä, 108 000 km, mikä on lähellä keskiarvoa 101 000 km.
Saksassa mersun C-sarja on menestynyt katsastustilastoissa vuosikausia mainiosti, mutta Suomessa ei. Mikähän mahtaa olla vikana? Osasyynä saattavat olla erilaiset ajo-olosuhteet, Suomen kuoppaiset ja karkeat tiet, mitkä aiheuttavat akselistoon ”nivelvaivoja”?
Vilkaisu vikatietoihin kertoo, että viime vuonna 278 katsastetusta C-sarjasta (käyttöönottovuosi 2015) 43 hylättiin akselistovikojen vuoksi, joista etuakseliston vuoksi 21 kertaa, jousituksen ja iskunvaimennuksen vuoksi 18 kertaa, renkaiden/vanteiden takia kolme kertaa ja taka-akseliston vuoksi yhden kerran. Muiden vikojen osuus on minimaalinen. Katsastustilaston perusteella etuakselisto on C-sarjan murheenkryyni katsastuksessa – sama koskee myös E-sarjaa.
On huomattava, että nelivuotiaat ovat katsastuksissa ja tilastossa varsin uusi ryhmä, joka on muita merkittävästi pienempi merkki- ja mallivalikoimaltaan.
5 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2014 |
||||||
TOP 5 | FLOP 5 | |||||
Viisi parasta mallia | Ajokilo- metrit, keski- arvo |
Hyl käys- % |
Viisi huonointa mallia | Ajokilo- metrit, keski- arvo |
Hyl käys- % |
|
1. Audi A1 | 66 000 | 0 | 139. Dacia Sandero | 75 000 | 29,3 | |
2. Volkswagen Golf Plus | 64 000 | 0,8 | 138. Dacia Duster | 90 000 | 27,5 | |
3. Porsche Macan | 89 000 | 0,9 | 137. Dacia Logan | 92 000 | 25,6 | |
4. Toyota Verso-S | 61 000 | 1,4 | 136. Mercedes-Benz Sprinter | 372 000 | 24,3 | |
5. Mini Cooper | 72 000 | 1,6 | 135. Volkswagen Caravelle | 104 000 | 21,3 | |
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit yhteensä) | Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit yhteensä) | |||||
1. Mini | 72 000 | 1,6 | 30. Dacia | 89 000 | 28 | |
2. Honda | 86 000 | 2,3 | 29. Fiat | 72 000 | 20,2 | |
3. Porsche | 86 000 | 2,5 | 28. Renault | 75 000 | 18 | |
4. Toyota | 83 000 | 2,7 | 27. Jeep | 85 000 | 15,4 | |
5. Audi | 109 000 | 3,5 | 26. Tesla Motors | 139 000 | 12,9 |
Viisivuotiaat: Audi A1 A-luokkaa
Viisivuotiaiden kärjen merkkilista paremmuusjärjestys on Mini, Honda, Porsche, Toyota ja Audi. Viisivuotiaiden mallilistan paras, Audi A1 osoittautui todelliseksi A-luokan autoksi hylkäysprosentilla 0,0.
Volkswagen Golf Plus sijoittui toiseksi. Laadun ohella Golf Plussan hyvään tulokseen vaikuttaa tavallista Golfia merkittävästi pienempi ajomäärä, keskimäärin 64 000 km vs. Golf 96 000 km. Ilmeisesti myös korkealla Golf Plussalla on ikääntyneiden käyttäjien osuus tavallista suurempi ja mahdollisesti auton hoito huolellisempaa? Porschen pienempi katumaasturi Macan nousi kolmanneksi.
Dacia hännillä
Viisivuotiaiden merkkilistalla Dacia jäi ylivoimaisesti viimeiseksi. Sähköautokaan ei ole aina puhdas pulmunen: Tesla oli merkkinä viidenneksi huonoin. Käyttöönottovuoden 2014 Tesloja on katsastettu kaikkiaan 116 kappaletta, valtaosa Tesla S -mallia. Suurin vikakohde on akselisto, mikä aiheutti 15 hylkäystä, joista etuakseliston osalle tuli 12 hylkäystä, jousituksesta ja iskunvaimennuksesta yksi hylkäys sekä renkaista ja vanteista kaksi hylkäystä. Näiden lisäksi jarruista tuli kaksi hylkäystä ja auton tunnistuksesta, rekisterimerkinnöistä yksi hylkäys.
Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja
Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista – eikä läheskään kaikista vioista.
Katsastuksessa havaitut viat ovat usein erilaisia kuin tielle jättävät viat, muut autonkäyttäjän havaitsemat viat, jotka yleensä korjautetaan ennen katsastusta tai reissua.
Oma lukunsa ovat takaisinkutsun aiheuttaneet viat.
Katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi valoissa, jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.
Auton hoito vaikuttaa
Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella, ajotavalla ja ajomäärällä on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Suomalaisessa Traficomin katsastustilastossa ja saksalaisessa TÜV-katsastustilastossa on mainittu mallien keskimääräinen ajomäärä kussakin auton ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään.
Auton hoidon taso voi vaihdella mallikohtaisestikin. Todennäköisesti arvokkaita urheilu- ja erikoisautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja tai firmojen yhteiskäytössä olevia työautoja (esimerkiksi pakettiautomaiset, korkeat tila-autot) – ajotapa ja auton hoidon taso toki riippuu firmasta ja käyttäjästä.
Tielle pysäyttäviä vikoja
Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy tielle pysäyttäviä vikoja sekä myös sellaisia vikoja, jotka eivät yleensä ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa.
Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.
Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä.
Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.
Tietoja sadan suositun mallin katsastuksessa havaituista vioista, tielle pysäyttäneistä vioista, käyttäjien ilmoittamista (tyyppi)vioista sekä korjauskehotuksista eli takaisinkutsuista löytyy www.moottori.fi -etusivulta kohdasta Vikatietolista. Lista päivitetään kesäkuussa kerran vuodessa. Tielle pysäyttävistä vioista saa ajankohtaisimmat tiedot syöttämällä Moottorin etusivun hakuun ”ADAC tiepalvelu”.
Käyttöönottovuosi 2016, 3 vuotta vanhat henkilöautot |
||||
Automerkit | ||||
Sija | Merkki | Katsastusten lukumäärä |
Ajokilometrit, keskiarvo |
Hylkäys- % |
1. | Lexus | 256 | 56000 | 0,0 |
2. | Honda | 3357 | 50000 | 1,1 |
3. | Suzuki | 974 | 48000 | 1,2 |
4. | Porsche | 146 | 51000 | 1,4 |
4. | Toyota | 11678 | 50000 | 1,4 |
6. | Mazda | 1792 | 48000 | 1,7 |
7. | Subaru | 967 | 61000 | 1,8 |
8. | Seat | 2103 | 58000 | 1,9 |
9. | Mitsubishi | 1164 | 57000 | 1,9 |
10. | Skoda | 9595 | 70000 | 2,0 |
11. | Hyundai | 2550 | 48000 | 2,0 |
12. | Volkswagen | 12007 | 66000 | 2,1 |
13. | Mini | 169 | 46000 | 2,4 |
14. | Volvo | 6656 | 75000 | 2,6 |
15. | Land Rover | 284 | 67000 | 2,8 |
16. | Nissan | 6545 | 50000 | 2,9 |
Merkit yhteensä | keskiarvo | 60000 | 3,1 | |
17. | Audi | 5695 | 66000 | 3,1 |
18. | Citroen | 1608 | 50000 | 3,2 |
19. | Peugeot | 2219 | 49000 | 3,3 |
20. | Ford | 8794 | 60000 | 3,6 |
21. | Opel | 6380 | 52000 | 3,7 |
22. | Kia | 6705 | 50000 | 3,7 |
23. | BMW | 4538 | 71000 | 4,4 |
24. | Mercedes-Benz | 6244 | 78000 | 4,7 |
25. | Fiat | 212 | 38000 | 6,1 |
26. | Jaguar | 191 | 66000 | 6,3 |
27. | Dacia | 1081 | 55000 | 9,2 |
28. | Renault | 3744 | 47000 | 9,7 |
29. | Tesla Motors | 120 | 61000 | 10,8 |
30. | Jaguar Land Rover Limited | 139 | 64000 | 13,0 |
31. | Ssangyong | 105 | 55000 | 13,3 |
Käyttöönottovuosi 2015, 4 vuotta vanhat henkilöautot |
||||
Automerkit | ||||
Sija | Merkki | Katsastusten lukumäärä |
Ajokilometrit, keskiarvo |
Hylkäys- % |
1. | Honda | 302 | 84000 | 1,3 |
2. | Toyota | 1129 | 79000 | 2,3 |
2. | Mazda | 171 | 79000 | 2,3 |
4. | Skoda | 1131 | 98000 | 3,5 |
4. | Audi | 897 | 94000 | 3,5 |
6. | BMW | 827 | 101000 | 4,2 |
7. | Opel | 559 | 80000 | 4,5 |
8. | Mitsubishi | 197 | 83000 | 4,6 |
9. | Ford | 999 | 113000 | 4,8 |
10. | Seat | 243 | 82000 | 4,9 |
11. | Volvo | 1054 | 120000 | 5,0 |
12. | Volkswagen | 1747 | 116000 | 5,3 |
13. | Subaru | 104 | 91000 | 5,8 |
Merkit yhteensä | keskiarvo | 101000 | 5,8 | |
14. | Hyundai | 216 | 73000 | 6,0 |
15. | Nissan | 901 | 75000 | 6,4 |
16. | Peugeot | 300 | 77000 | 8,3 |
17. | Kia | 577 | 70000 | 9,9 |
18. | Citroen | 246 | 77000 | 10,2 |
19. | Mercedes-Benz | 1140 | 176000 | 12,6 |
20. | Renault | 236 | 61000 | 14,8 |
Käyttöönottovuosi 2014, 5 vuotta vanhat henkilöautot |
||||
Automerkit | ||||
Sija | Merkki | Katsastusten lukumäärä |
Ajokilometrit, keskiarvo |
Hylkäys- % |
1. | Mini | 192 | 72000 | 1,6 |
2. | Honda | 2566 | 86000 | 2,3 |
3. | Porsche | 198 | 86000 | 2,5 |
4. | Toyota | 11175 | 83000 | 2,7 |
5. | Audi | 5992 | 109000 | 3,5 |
6. | Lexus | 307 | 93000 | 3,6 |
6. | Seat | 1597 | 96000 | 3,6 |
8. | Skoda | 8627 | 112000 | 3,7 |
9. | Mazda | 1495 | 89000 | 3,7 |
10. | Suzuki | 552 | 72000 | 3,8 |
11. | Subaru | 893 | 97000 | 4,4 |
12. | Volvo | 7511 | 133000 | 4,6 |
13. | Volkswagen | 11943 | 106000 | 4,7 |
14. | BMW | 5411 | 117000 | 5,2 |
Merkit yhteensä | keskiarvo | 101000 | 6,1 | |
15. | Ford | 6799 | 101000 | 7,1 |
15. | Mitsubishi | 1645 | 98000 | 7,1 |
17. | Opel | 4001 | 91000 | 7,2 |
18. | Kia | 5450 | 76000 | 7,3 |
19. | Chevrolet | 230 | 91000 | 7,4 |
20. | Jaguar Land Rover Limited | 245 | 112000 | 8,2 |
20. | Peugeot | 2248 | 82000 | 8,2 |
22. | Mercedes-Benz | 6477 | 139000 | 8,8 |
23. | Hyundai | 1888 | 81000 | 9,7 |
24. | Nissan | 5745 | 85000 | 10,2 |
25. | Citroen | 1981 | 87000 | 10,9 |
26. | Tesla Motors | 116 | 139000 | 12,9 |
27. | Jeep | 104 | 85000 | 15,4 |
28. | Renault | 1508 | 75000 | 18,0 |
29. | Fiat | 183 | 72000 | 20,2 |
30. | Dacia | 1207 | 89000 | 28,0 |