Liikenne | Uutinen | 26.2.2020

Katsastustilasto: 3–5-vuotiaiden katsastustilastoissa japanilaismerkit haastaa vain Audi, Mini ja Porsche – häntäpäässä myös arvomerkkejä

Toyota Corolla, Honda CR-V ja Audi A1 ovat Traficomin katsastustilastojen kolmen nuorimman ikäryhmän vähävikaisimmat automallit.

Jaa artikkeli

Lexus, Honda ja Mini ovat liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreimmissa katsastustilastoissa vähävikaisimmat 3–5-vuotiaat automerkit. Lisäksi viiden kärjessä löytyy Hondan lisäksi Toyota kolmessa ikäryhmässä, Audi ja Porsche kahdessa ikäryhmässä sekä Škoda ja Suzuki yhdessä ikäryhmässä. Merkkitilaston viimeisinä ovat Ssangyong, Renault ja Dacia.

Automallien kärjessä ovat Toyota Corolla, Honda CR-V ja Audi A1 – niille sattui ikäluokissaan vähiten hylkäyksiä. Mallitilaston heikoin on Renault Clio kolme- ja neljävuotiaiden ryhmässä suurella hylkäysprosentilla, 17,3 ja 20,3. Viisivuotiaiden heikoin on Dacia Sandero, hylkäysprosentti peräti 29,3.

Moottori käy lävitse Traficomin vuoden 2019 katsastustilastot 13:sta autojen ikäryhmästä viidessä eri nettiartikkelissa, nyt vuorossa ovat 3–5-vuotiaat automallit.

Etuakselisto, jousitus, jarrut…

Kuten aiempina vuosina, autoja hylättiin eniten etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarruvikojen vuoksi. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista autoista hylättiin keskimäärin 3,1 % eli saman verran kuin vuonna 2018.

Traficomin mallikohtaisissa tilastoissa ovat mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Näiden autojen määräaikaiskatsastuksista hylättiin vuonna 2019 keskimäärin 21 %, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 20 %. Käytännössä saman ikäisiä autoja hylättiin vuonna 2019 keskimäärin vähemmän kuin vuonna 2018. Lakimuutoksen jälkeen suurempi osa katsastuksista keskittyi kuitenkin aiempaa vanhempiin autoihin, mikä näkyy hylättyjen osuuden kasvuna, kun kaikkia ikäluokkia tarkastellaan yhteensä.

Ajetut kilometrit tiedossa

Traficomin katsastustilastoissa ovat mukana myös automallikohtaiset ajokilometrit, mikä mahdollistaa mallin hylkäysten osuuden ja vikatietojen suhteuttamisen mallilla keskimäärin ajettuihin kilometreihin.

– Uudemmista malleista ensimmäistä kertaa tilastoihin ovat nousseet muun muassa Ford Ecosport, Kia Niro, Mercedes-Benz GLE, Renault Talisman, Seat Ateca sekä Volvo S90 ja V90, Traficomin erityisasiantuntija Ari Väisänen kertoo.

Lisäksi tilastoista löytyvät korjauskehotuksiin, hylkäyksiin ja ajokieltoihin johtaneiden vikojen lukumäärät käyttöönottovuosittain, mallisarjoittain ja vikakohteittain. Yksityiskohtaiset vikatiedot löytyvät tietokantataulukosta.

Hylkäystiedot 3–15-vuotiasta autoista

Traficomin mallikohtaisissa tilastoissa ovat mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Tietyn automallin ja käyttöönottovuoden tiedot löytyvät mallikohtaisista tilastoista, jos automallia on katsastettu tilastovuonna 100 kertaa tai enemmän.

Toukokuussa 2018 otettiin käyttöön uudet katsastusaikavälit ja katsastuksen uudet arvosteluperusteet. Henkilöauto on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen viimeistään kahden vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta.

Kun käyttöönotosta on kulunut yli 10 vuotta, ajoneuvo on katsastettava vuosittain.

3 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2016

TOP 5 FLOP 5
Viisi parasta mallia Ajokilo-
metrit,

keski-
arvo
Hyl-
käys-

%
Viisi huonointa mallia  Ajokilo-
metrit,

keski-
arvo
Hyl-
käys-

%
1. Toyota Corolla 39 000 0,3 141. Renault Clio 41 000 17,3
2. Honda HR-V 50 000 0,7 139. Dacia Sandero 46 000 13,9
2. Toyota Verso 61 000 0,7 139. Ford Tourneo Connect 126 000 13,9
4. Suzuki SX4 47 000 0,8 138. Jaguar XE 63 000 13,7
4. Seat Ateca 58 000 0,8 137. Mercedes-Benz Vito 142 000 13,2
4. Seat Toledo 50 000 0,8
Viisi parasta merkkiä
(kaikki mallit yhteensä)
Viisi huonointa merkkiä
(kaikki mallit yhteensä)
1. Lexus 56 000 0 31. Ssangyong 55 000 13,3
2. Honda 50 000 1,1 30. Jaguar Land Rover LTD 64 000 13,0
3. Suzuki 48 000 1,2 29. Tesla Motors 61 000 10,8
4. Porsche 51 000 1,4 28. Renault 47 000 9,7
4. Toyota 50 000 1,4 27. Dacia 55 000 9,2

Japanilaiset jylläävät kolmivuotiaissa

Kolmevuotiaiden merkkilistan kärki on japanilaisten ylivoimaa. Lexus on paras hylkäysprosentilla 0,0, seuraavina Honda ja Suzuki. Neljännen tilan jakavat tasapistein japanilainen Toyota ja saksalainen Porsche. Etelä-korealainen Ssangyong on vikaherkin merkki.

Kolmevuotiaiden mallilistan parhaat ovat neljä japanilaista, Toyota kahdesti sekä Honda ja Suzuki. Viidenneksi yltää eurooppalainen Seat. Merkkilistan voittaja Lexus ei yllä mallilistalle sen ikäluokissaan mallikohtaisen vähäisen (alle 100 kpl) autokannan vuoksi.

Renault Clion sijoitus heikoin

Kolmevuotiaiden mallilistan heikoin on Renault Clio, jonka hylkäysprosentti on autoon ikään ja sen vähäiseen ajomäärään (keskimäärin 41 000 km) verrattuna huikea, 17,3 prosenttia. Tesla on häntäpään listalla pääosin ajoneuvon tunnistuspuutteiden (valmistajan kilven) ja akselistovikojen vuoksi.

Häntäpäästä löytyvä Mercedes-Benz Vito on usein ammattikäytössä oleva pakettiautosta muunneltu henkilöauto/pikkubussi, jonka vikamäärään vaikuttaa joidenkin laatuongelmien lisäksi suuri ajomäärä, keskimäärin 142 000 km. Keskimääräinen ajomäärä kolmivuotiailla on 60 000 km, pikkuautoilla 40 000–45 000 km. Kolmivuotiaiden kaikkein suurin ajomäärä on Mercedes-Benz Sprinterillä, 236 000 km, millä heltisi 136. sija tilastossa.

4 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2015

TOP 5 FLOP 5
Viisi parasta mallia Ajokilo-
metrit,
keski-
arvo
Hyl
käys-
%
Viisi huonointa mallia  Ajokilo-
metrit,
keski-
arvo
Hyl
käys-
%
1. Honda CR-V 90 000 0,0 39. Renault Clio 54 000 20,3
2. Honda Civic 79 000 0,7 38. Mercedes-Benz Sprinter 326 000 16,6
3. Toyota Auris 74 000 1,0 37. Mercedes-Benz C-sarja 108 000 14,0
4. Volvo XC60 105 000 2,0 36. Mercedes-Benz E-sarja 235 000 12,3
4. Toyota Avensis 94 000 2,0 35. Kia Rio 58 000 10,4
Viisi parasta merkkiä
(kaikki mallit yhteensä)
Viisi huonointa merkkiä
(kaikki mallit yhteensä)
1. Honda 84 000 1,3 20. Renault 61 000 14,8
2. Toyota 79 000 2,3 19. Mercedes-Benz 176 000 12,6
2. Mazda 79 000 2,3 18. Citroën 77 000 10,2
4. Škoda 98 000 3,5 17. Kia 70 000 9,9
4. Audi 94 000 3,5 16. Peugeot 77 000 8,3

Neljän japanilaismallin kärki

Nelivuotiaiden merkkilistan kärjessä porskuttaa kolme japanilaista, Honda, Toyota ja Mazda. Škoda ja Audi jakavat neljännen tilan. Merkkilistan viimeisenä on Renault. Mersu on toiseksi viimeinen, osasyynä ammattikäytössä olevien mallien suuret ajomäärät.

Nelivuotiaiden mallilistan kärjessä porskuttaa neljä japanilaista, Honda ja Toyota kahdesti, sekä Volvo XC60.

Nelivuotiaista malleista ylivoimaisesti heikoin on Renault Clio, hylkäysprosentti 20,3. Se on suuri mallin vaatimattomaan keskimääräiseen ajomäärään verrattuna (54 000 km). Joka viides Clio hylätään!

Mercedes-Benz Sprinter on toiseksi viimeinen, mutta eräänä selittävänä tekijänä on nelivuotiaiden mallien kaikkein suurin ajomäärä, Sprinter 326 000 km. Keskimäärin nelivuotiailla on ajettu 101 000 km. Ammattikäytössä yleisen mersu Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on yli kolminkertainen keskimääräiseen autoon verrattuna ja kuusinkertainen pikkuautoon, esimerkiksi Renault Clioon verrattuna.

Mersun C-sarjan haasteena akselisto

Myös Mercedes-Benzin E-sarjan suuri ajomäärä (235 000 km) selittää sen heikkoa sijoitusta, mutta mersun C-sarjan heikko esitys ei selity ajomäärällä, 108 000 km, mikä on lähellä keskiarvoa 101 000 km.

Saksassa mersun C-sarja on menestynyt katsastustilastoissa vuosikausia mainiosti, mutta Suomessa ei. Mikähän mahtaa olla vikana? Osasyynä saattavat olla erilaiset ajo-olosuhteet, Suomen kuoppaiset ja karkeat tiet, mitkä aiheuttavat akselistoon ”nivelvaivoja”?

Vilkaisu vikatietoihin kertoo, että viime vuonna 278 katsastetusta C-sarjasta (käyttöönottovuosi 2015) 43 hylättiin akselistovikojen vuoksi, joista etuakseliston vuoksi 21 kertaa, jousituksen ja iskunvaimennuksen vuoksi 18 kertaa, renkaiden/vanteiden takia kolme kertaa ja taka-akseliston vuoksi yhden kerran. Muiden vikojen osuus on minimaalinen. Katsastustilaston perusteella etuakselisto on C-sarjan murheenkryyni katsastuksessa – sama koskee myös E-sarjaa.

On huomattava, että nelivuotiaat ovat katsastuksissa ja tilastossa varsin uusi ryhmä, joka on muita merkittävästi pienempi merkki- ja mallivalikoimaltaan.

5 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2014

TOP 5 FLOP 5
Viisi parasta mallia Ajokilo-
metrit,
keski-
arvo
Hyl
käys-
%
Viisi huonointa mallia  Ajokilo-
metrit,
keski-
arvo
Hyl
käys-
%
1. Audi A1 66 000 0 139. Dacia Sandero 75 000 29,3
2. Volkswagen Golf Plus 64 000 0,8 138. Dacia Duster 90 000 27,5
3. Porsche Macan 89 000 0,9 137. Dacia Logan 92 000 25,6
4. Toyota Verso-S 61 000 1,4 136. Mercedes-Benz Sprinter 372 000 24,3
5. Mini Cooper 72 000 1,6 135. Volkswagen Caravelle 104 000 21,3
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit yhteensä) Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit yhteensä)
1. Mini 72 000 1,6 30. Dacia 89 000 28
2. Honda 86 000 2,3 29. Fiat 72 000 20,2
3. Porsche 86 000 2,5 28. Renault 75 000 18
4. Toyota 83 000 2,7 27. Jeep 85 000 15,4
5. Audi 109 000 3,5 26. Tesla Motors 139 000 12,9

Viisivuotiaat: Audi A1 A-luokkaa

Viisivuotiaiden kärjen merkkilista paremmuusjärjestys on Mini, Honda, Porsche, Toyota ja Audi.   Viisivuotiaiden mallilistan paras, Audi A1 osoittautui todelliseksi A-luokan autoksi hylkäysprosentilla 0,0.

Volkswagen Golf Plus sijoittui toiseksi. Laadun ohella Golf Plussan hyvään tulokseen vaikuttaa tavallista Golfia merkittävästi pienempi ajomäärä, keskimäärin 64 000 km vs. Golf 96 000 km. Ilmeisesti myös korkealla Golf Plussalla on ikääntyneiden käyttäjien osuus tavallista suurempi ja mahdollisesti auton hoito huolellisempaa? Porschen pienempi katumaasturi Macan nousi kolmanneksi.

Dacia hännillä

Viisivuotiaiden merkkilistalla Dacia jäi ylivoimaisesti viimeiseksi. Sähköautokaan ei ole aina puhdas pulmunen: Tesla oli merkkinä viidenneksi huonoin. Käyttöönottovuoden 2014 Tesloja on katsastettu kaikkiaan 116 kappaletta, valtaosa Tesla S -mallia. Suurin vikakohde on akselisto, mikä aiheutti 15 hylkäystä, joista etuakseliston osalle tuli 12 hylkäystä, jousituksesta ja iskunvaimennuksesta yksi hylkäys sekä renkaista ja vanteista kaksi hylkäystä. Näiden lisäksi jarruista tuli kaksi hylkäystä ja auton tunnistuksesta, rekisterimerkinnöistä yksi hylkäys.

Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista – eikä läheskään kaikista vioista.

Katsastuksessa havaitut viat ovat usein erilaisia kuin tielle jättävät viat, muut autonkäyttäjän havaitsemat viat, jotka yleensä korjautetaan ennen katsastusta tai reissua.

Oma lukunsa ovat takaisinkutsun aiheuttaneet viat.

Katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi valoissa, jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.

Auton hoito vaikuttaa

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella, ajotavalla ja ajomäärällä on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Suomalaisessa Traficomin katsastustilastossa ja saksalaisessa TÜV-katsastustilastossa on mainittu mallien keskimääräinen ajomäärä kussakin auton ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään.

Auton hoidon taso voi vaihdella mallikohtaisestikin. Todennäköisesti arvokkaita urheilu- ja erikoisautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja tai firmojen yhteiskäytössä olevia työautoja (esimerkiksi pakettiautomaiset, korkeat tila-autot) – ajotapa ja auton hoidon taso toki riippuu firmasta ja käyttäjästä.

Tielle pysäyttäviä vikoja

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy tielle pysäyttäviä vikoja sekä myös sellaisia vikoja, jotka eivät yleensä ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa.

Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

Tietoja sadan suositun mallin katsastuksessa havaituista vioista, tielle pysäyttäneistä vioista, käyttäjien ilmoittamista (tyyppi)vioista sekä korjauskehotuksista eli takaisinkutsuista löytyy www.moottori.fi -etusivulta kohdasta Vikatietolista. Lista päivitetään kesäkuussa kerran vuodessa. Tielle pysäyttävistä vioista saa ajankohtaisimmat tiedot syöttämällä Moottorin etusivun hakuun ”ADAC tiepalvelu”.

Käyttöönottovuosi 2016, 3 vuotta vanhat henkilöautot

Automerkit
Sija Merkki Katsastusten
lukumäärä
Ajokilometrit,
keskiarvo
Hylkäys-
%
1. Lexus 256 56000 0,0
2. Honda 3357 50000 1,1
3. Suzuki 974 48000 1,2
4. Porsche 146 51000 1,4
4. Toyota 11678 50000 1,4
6. Mazda 1792 48000 1,7
7. Subaru 967 61000 1,8
8. Seat 2103 58000 1,9
9. Mitsubishi 1164 57000 1,9
10. Skoda 9595 70000 2,0
11. Hyundai 2550 48000 2,0
12. Volkswagen 12007 66000 2,1
13. Mini 169 46000 2,4
14. Volvo 6656 75000 2,6
15. Land Rover 284 67000 2,8
16. Nissan 6545 50000 2,9
Merkit yhteensä keskiarvo 60000 3,1
17. Audi 5695 66000 3,1
18. Citroen 1608 50000 3,2
19. Peugeot 2219 49000 3,3
20. Ford 8794 60000 3,6
21. Opel 6380 52000 3,7
22. Kia 6705 50000 3,7
23. BMW 4538 71000 4,4
24. Mercedes-Benz 6244 78000 4,7
25. Fiat 212 38000 6,1
26. Jaguar 191 66000 6,3
27. Dacia 1081 55000 9,2
28. Renault 3744 47000 9,7
29. Tesla Motors 120 61000 10,8
30. Jaguar Land Rover Limited 139 64000 13,0
31. Ssangyong 105 55000 13,3

Käyttöönottovuosi 2015, 4 vuotta vanhat henkilöautot

Automerkit
Sija Merkki Katsastusten
lukumäärä
Ajokilometrit,
keskiarvo
Hylkäys-
%
1. Honda 302 84000 1,3
2. Toyota 1129 79000 2,3
2. Mazda 171 79000 2,3
4. Skoda 1131 98000 3,5
4. Audi 897 94000 3,5
6. BMW 827 101000 4,2
7. Opel 559 80000 4,5
8. Mitsubishi 197 83000 4,6
9. Ford 999 113000 4,8
10. Seat 243 82000 4,9
11. Volvo 1054 120000 5,0
12. Volkswagen 1747 116000 5,3
13. Subaru 104 91000 5,8
Merkit yhteensä keskiarvo 101000 5,8
14. Hyundai 216 73000 6,0
15. Nissan 901 75000 6,4
16. Peugeot 300 77000 8,3
17. Kia 577 70000 9,9
18. Citroen 246 77000 10,2
19. Mercedes-Benz 1140 176000 12,6
20. Renault 236 61000 14,8

Käyttöönottovuosi 2014, 5 vuotta vanhat henkilöautot

Automerkit
Sija Merkki Katsastusten
lukumäärä
Ajokilometrit,
keskiarvo
Hylkäys-
%
1. Mini 192 72000 1,6
2. Honda 2566 86000 2,3
3. Porsche 198 86000 2,5
4. Toyota 11175 83000 2,7
5. Audi 5992 109000 3,5
6. Lexus 307 93000 3,6
6. Seat 1597 96000 3,6
8. Skoda 8627 112000 3,7
9. Mazda 1495 89000 3,7
10. Suzuki 552 72000 3,8
11. Subaru 893 97000 4,4
12. Volvo 7511 133000 4,6
13. Volkswagen 11943 106000 4,7
14. BMW 5411 117000 5,2
Merkit yhteensä keskiarvo 101000 6,1
15. Ford 6799 101000 7,1
15. Mitsubishi 1645 98000 7,1
17. Opel 4001 91000 7,2
18. Kia 5450 76000 7,3
19. Chevrolet 230 91000 7,4
20. Jaguar Land Rover Limited 245 112000 8,2
20. Peugeot 2248 82000 8,2
22. Mercedes-Benz 6477 139000 8,8
23. Hyundai 1888 81000 9,7
24. Nissan 5745 85000 10,2
25. Citroen 1981 87000 10,9
26. Tesla Motors 116 139000 12,9
27. Jeep 104 85000 15,4
28. Renault 1508 75000 18,0
29. Fiat 183 72000 20,2
30. Dacia 1207 89000 28,0

 

Jaa artikkeli

Keskustelu