16.10.2023 Liikenne Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riistakolarin sattuessa tärkeintä on auttaa mahdollisia loukkaantuneita ja estää lisävahingot varoittamalla muita autoilijoita – mutta siinä ei ole likikään kaikki mitä tulisi tietää! On ilta, on jo hämärää, ajotaival kohti Mäntyharjun mökkiä on tuttu ja rauhaisa. Muita autoja näkyy vain harvakseltaan. Auton vauhti nousee alamäessä jonkun kilometrin yli 80 km/h -rajoituksen. Metsä vilistää silmissä oikealla ja vasemmalla. Peltoaukean alettua auton eteen rynnistää uroshirvi. Hirvi kääntää päätään auton valoihin ja sitten rysähtää. Kuljettajan jalka ehtii käydä jarrulla ja ohjauspyörä kääntyä jo väistöliikkeeseen, mutta aikaa ei vain ole riittävästi. Auton keula taklaa hirveltä jalat alta ja eläin kellahtaa konepellille ja tunkeutuu tuulilasin rikkoen auton matkustamoon sisälle. Turvatyynyt laukeavat ja auto heilahtaa rajusti, mutta pysähtyy pientareelle hieman poikittain. Tällä kertaa autoa ajanut selviää lievin vammoin, sillä hirvi osuu kuljettajasta oikealle, eikä autossa ole matkustajia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rytinää seuraa hiljaisuus Autoon laskeutuu rytinän ja kirskumisen jälkeen hiljaisuus, auto moottorin on sammunut ja kuljettaja irrottaa tärisevin käsin turvavyönsä ja nousee autosta. Järkyttynyt kuljettaja havaitsee hirven ilmeisen elottomaksi. Muita autoilijoita ei näy. Hieman vapisevin jaloin tienpientareella seisova kuski alkaa miettiä, mitä tulisi tehdä ja missä järjestyksessä. Kuljettaja hoksaa, että täytyy kaivaa esiin varoituskolmio ja alkaa etsiä jonnekin auton lattialle lennähtänyt matkapuhelin. Varoita muuta liikennettä Syksyn lisäksi riistaonnettomuuksia tapahtuu tieliikenteessä paljon myös touko–kesäkuussa. Varoitusmerkkeihin kannattaa niihinkin suhtautua vakavasti: hirvistä ja kauriseläimistä varoittavat merkit sijoitetaan tiestöllä sellaisiin paikkoihin, joissa tilastojen mukaan liikkuu enemmän hirvieläimiä. Suomen riistakeskuksen nettisivuilla on erinomaisen kattava ja selkeä ohje autoilijoille, kuinka tulisi toimia, jos kolari sattuu omalle kohdalle tai autoilija tulee onnettomuuspaikalle hetimiten sen satuttua. Mahdollisten loukkaantuneiden auttaminen on ensimmäisellä sijalla. Kannattaa ottaa hetimiten soittamalla tai 112-apin avulla yhteys hälytyskeskukseen. Sen jälkeen on syytä varoittaa muuta liikennettä. Riistakeskus muistuttaa, että varoittamalla ehkäistään lisäonnettomuudet, jotka voivat olla seurauksiltaan jopa vakavampia kuin alkuperäinen onnettomuus. Varoituskolmio tulee asettaa 200–300 metrin päähän onnettomuuspaikasta tien onnettomuusalttiille puolelle. Hätävilkut tulee kytkeä päälle ajoneuvosta, ja siirtää se mahdollisuuksien mukaan pois tieltä. Poliisi tarvitaan paikalle Riistakolarista tulee aina ilmoittaa poliisille ja kertoa mahdollisimman tarkoin onnettomuuspaikka. Onnettomuuspaikalta ei tule omin päin sännätä matkaan, sillä poliisi tai hätäkeskus kertovat saako onnettomuuspaikalta lähteä. Autoilijan on hyvä mieltää, että lieväkin törmäys eläimen kanssa voi johtaa eläimen loukkaantumiseen, eikä siitä jää välttämättä jälkiä onnettomuuspaikalle tai autoon. Myös lievistä törmäyksistä on syytä ilmoittaa. ”Jos ilmoitusta ei tehdä onnettomuuspaikalta, kannattaa nollata auton välimatkamittari ennen poistumista. Näin tietää tarkasti, miten pitkän matkan on ajanut ennen ilmoituksen tekemistä”, vinkataan riistakeskuksen kotisivuilla. Riistakeskuksen mukaan poliisi tulee vain harvoin kolaripaikalle, mikäli ei ole sattunut henkilövahinkoja tai ole muuta erityistä syytä paikalle tuloon. Poliisi ottaa yhteyttä niin sanottuun suurriistavirka-apuryhmään, joka huolehtii kuolleesta tai loukkaantuneesta eläimestä. Kuolleet hirvieläimet ja villisiat kuuluvat alueen riistanhoitoyhdistykselle ja suurpedot valtiolle. Kuolleen eläimen luvaton ottaminen luetaan varkaudeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Merkitse onnettomuuspaikka Kolaripaikka tulee merkitä mieluusti erityisellä riistaonnettomuusmerkillä, joka sidotaan esimerkiksi kaiteeseen, aurausmerkkiin, puun oksaan tai muuhun sopivaan paikkaan, ohjeistaa riistakeskus. Hoksaavainen tulostaa riistaonnettomuusmerkin valmiiksi autoon. Ellei riistaonnettomuusmerkkiä ole, merkitään kolaripaikka näkyvästi muutoin esimerkiksi muovikassilla. Riistakeskus neuvoo, että merkki asetetaan kohtaan, jossa onnettomuudessa kuollut eläin on tai josta loukkaantunut eläin on kadonnut metsään. Merkitseminen edesauttaa loukkaantuneen eläimen löytämistä. ”Ellei eläimen jäljitys onnistu, se kuolee hitaasti vammoihinsa. Tämä voidaan rinnastaa eläinrääkkäykseen”, riistakeskus muistuttaa. Ja jos eläin on kuolleena tiellä, siirretään eläin mahdollisuuksien mukaan tien pientareelle. Saako eläimen lopettaa? Kolaripaikalla saa lopettaa loukkaantuneen riistaeläimen, mutta se tulee osata tehdä oikein, jottei lisätä eläimen kärsimyksiä. Tässä kohtaa on syytä käyttää vakaata harkintaa: vain harvalla autoilijalla on kokemusta esimerkiksi metsästyksen harrastajien tapaan eläimen oikeaoppisesta lopettamisesta. Riistakeskuksen neuvo on selkeä: jos et itse voi lopettaa eläintä, pyydä apua tai odota kunnes poliisi tai suurriista virka-apuryhmä saapuu paikalle. On syytä myös muistaa, että loukkaantunut eläin voi olla arvaamaton ja lähteä yhtäkkiä liikkeelle. Ohje karhu- ja villisikakolareissa on pääsääntöisesti pysyä autossa odottamassa poliisin saapumista – jos se on turvallisesti mahdollista. Loukkaantunut eläin on hyvin vaarallinen, kuolleen oloista eläintäkään ei pidä mennä lähestyä omin päin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Suomen riistakeskus, Liikenneturva Artikkeli julkaistu alun perin 2.5.2021 a:1:{i:0;s:5:"93608";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku