24.5.2022 Liikenne Kilpailu rahtilentokoneissa vain kiristyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brasilialainen Embraer äkkäsi markkinaraon pienemmissä alueellisen liikenteen rahtikoneissa ja esitteli P2F -rahtikonemuunnokset E190- ja E195-matkustajakoneista. Lisääntynyt verkkokauppa on kasvattanut lentorahtiliikennettä. Pelkästään rahtikäyttöön tarkoitettujen lentokoneiden tarve on vankassa kasvussa, vaikka melkoinen osa lentorahdista kulkee matkustajakoneiden lastiruumassa matkustamon alla.Embraer esitteli rahtikonemuunnokset E190- ja E195 -lentokoneista. Ensimmäiset käytetyistä Embraerin E-sarjan matkustajakoneista tehtävät P2F (Passenger-to-Freight) -muunnokset valmistuvat vuonna 2024.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMarkkinaraon oivaltamistaEmbraer on oivaltanut markkinaraon alueellisessa rahtikoneliikenteessä: Tarvitaan erikokoisia P2F -rahtikonemuunnoksia kuin mitä markkinoilla on nyt tarjolla: Embraerin E190/195 P2F -rahtikonemuunnokset tehdään noin sadan matkustajapaikan matkustajakoneista, kun taas Boeing 737:n ja Airbus A320/321:n suosituimmat rahtikonemuunnokset tehdään 150–200 matkustajapaikan lentokoneista, jotka ovat Embraer E-sarjaa suurempia.Suosituimman potkuriturbiinikoneen P2F -rahtimuunnos on tehty ATR 72-600 -sarjaan, jossa on 70 matkustajapaikkaa. ATR tekee myös tehdasvalmista ATR 72-600F-mallia, jota muun muassa amerikkalainen Federal Express on tilannut 30 kappaletta plus 20 optiota.Embraer asemoi E190 P2F- ja E195 P2F -koneet rahtikapasiteetiltaan potkuriturbiinirahtikoneiden (ATR 72-600F ja P2F) ja keskikokoisten suihkurahtikoneiden (Boeing 737 P2F ja A320 P2F) väliin.Boeing on laajalla rahtikonemallistollaan hallinnut keskikokoisten ja suurten rahtikoneiden markkinoita suvereenisti ja Airbus tulee kilpailemaan A320-321 P2F -koneillaan suosittujen Boeingin 737 P2F -koneiden kanssa. Lisäksi Airbus esitteli uuden, ison A350F -rahtikoneen kilpailemaan suositun Boeing 777F:n ja tulevan 777-8F:n kanssa.Kilpailijoilla ei kuitenkaan ole E-sarjaa vastaavaa pienempää alueellisen liikenteen käytettyä suihkukonekalustoa rahtimuunnoksia varten. Juuri tähän markkina-aukkoon Embraer aikoo iskeä vahvasti.Embraer E190 tuli vuonna 2005Embraer E190 tuli matkustajaliikenteeseen vuodesta 2005 alkaen ja E195 vuodesta 2006 alkaen. Alkupään tuotannon koneet ovat ikääntymässä ja niiden pitkäaikaiset leasing-kaudet päättymässä.Rahtikonemuunnos antaa E-sarjan koneille lisää käyttöikää. Embraer esitteli vuonna 2013 uudistuneen version E-sarjasta nimeltään E2. Ensimmäiset E190-E2-koneet tulivat kaupalliseen liikenteeseen vuonna 2018 ja isompi E195-E2 vuotta myöhemmin. Moni matkustajia kuljettava lentoyhtiö haluaa uudistaa konekantansa uudempiin versioihin viimeistään 20 vuoden käytön jälkeen ja leasing-kalustoa mahdollisesti aikaisemminkin.Moni kone jo iäkäsMoni lentoyhtiö miettii lähivuosina nykyisten Embraer E-sarjan koneiden korvaamista uudemmalla kalustolla, joten käytettyjä E-sarjan koneita tulee runsaasti tarjolle. Embraer ennustaa, että lentorahtimarkkinoilla olisi kysyntää jopa 700:lle E190/195-sarjan kokoluokan rahtikoneelle seuraavan 20 vuoden aikana. E190 -koneita on liikenteessä 565 kappaletta ja E-195-koneita 172 kappaletta. Niistä yli 500 on jo yli kymmenen vuoden ikäisiä. Jopa 300 konetta on leasing-sopimuksilla ja monien koneiden leasing-aika päättyy aikavälillä aikavälillä 2022–2032, arvioidaan Ch-aviation -yhtiön analyysissä. Konekantaa rahtimuunnoksiin siis löytyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkustajakoneen muunnos haasteellistaKäytetyn matkustajakoneen muuntaminen P2F -rahtikoneeksi on vaativa projekti.Käytettyjen E190- ja E195 -lentokoneiden P2F -rahtikonversiot tehdään Embraerin tehtailla Brasiliassa.Kaikki rahtikonemuunnokset on sertifioitava/tyyppihyväksyttävä lisätyyppihyväksynnällä, Supplemental Type Certificate (STC) ilmailuviranomaisen toimesta. Ensiksi kaikki matkustamon osat, istuimet, keittiöt, WC:t, tavatalokerot ja muut osat puretaan pois. Eturunkoon asennetaan suuri rahtiovi. Matkustamon ikkunat peitetään ja suurin osa matkustajaovista poistetaan käytöstä. Valtaosa rungosta ja sen osista puhdistetaan, tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Runkoa ja matkustamon lattiaa vahvistetaan.Lattiaan asennetaan rullat rahtipallettien ja konttien siirtelyyn ja kiinnikkeet lastin kiinnitystä varten. Seinät verhoillaan rahtikäyttöön sopivaksi. Lisäksi asennetaan tehostettu palovaroitin- ja sammutusjärjestelmä ja muutama lisäistuin ja tarvittaessa WC.Edessä oleva ohjaamo ja miehistötila erotetaan rahtitilasta lujalla, jopa 9 g:n voiman kestävällä ja savun eristävällä väliseinällä, jossa lujatekoinen ovi miehistö- ja rahtitilan välissä.Kokoisekseen suuri rahtikykyKokoisekseen E-sarjan P2F -koneissa on suuri rahtikapasiteetti: E190P2F -koneen rahtitilavuus on 337 m³, suurin kuorma 10,7 tonnia ja kantama 4 250 km.Isommassa E195P2F-koneessa on hieman isompi rahdinkuljetuskyky, mutta lyhyempi kantama: E195P2F -koneen rahtitila on 388 m³, suurin kuorma 12,3 tonnia ja kantama 3 890 km. E190 kuljettaa kuusi suurta ULD-pallettia ja kaksi pienempää. E195 kuljettaa yhden ison ULD-palletin enemmän.Embraerin mukaan E-sarjan rahtikoneiden edut ovat suurimmillaan ovat tehokkaimmillaan noin 1 100–3 890 kilometrin matkoilla, jolloin ne tarjoavat Embraerin mukaan 25 prosenttia edullisemmat käyttökustannukset kuin ikääntyneillä Boeing 737 Classic -rahtikoneilla.Embraer jopa väittää E-sarjan olevan jopa potkuriturbiinikoneita edullisempi, kun käyttökustannuksia suhteutetaan rahdin määrään. Kovia väitteitä!E190/E195 P2F -rahtikonekonversion ensimmäinen asiakas on Nordic Aviation Capital (NAC). Se on maailman suurin alueellisten lentokoneiden leasingyritys eli vuokranantaja. NAC teettää rahtikonemuunnokset kymmeneen käytettyyn leasingpalautuksena tulleeseen E190/E195 -koneeseen. Azul Cargo Embraer 195E1F Yksi E195 -kone on muunnettu rahtikoneeksi jo aikaisemmin, mutta ilman erillistä rahtiovea. Se sai tyyppihyväksynnän helmikuussa 2022. Tämä rahtikonemuunnos on tehty yhteistyössä Azul-lentoyhtiön ja LHColus Technologia -yhtiön kanssa. Azul Cargo Express -yhtiön tarkoituksena on konvertoida kaikkiaan neljä E195 -lentokonetta rahtikäyttöön. Finnairin osaomistusyhtiön Norran (Nordic Regional Airlines) käytössä on 12 Embraer E190 -konetta matkustajaliikenteessä. Ne on otettu käyttöön vuosina 2006–2011. Muutaman vuoden kuluttua ne saattavat olla haluttuja aihioita rahtikonemuunnoksiin? Teksti: Timo Turkula Kuva: Embraer Lähteet: Flight International, Airliner World 5/2022, Simple Flying, Lentoposti, Embraer a:3:{i:0;s:6:"114188";i:1;s:6:"112271";i:2;s:6:"112345";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen