27.12.2022

Kireät pakkaset lisäävät avunpyyntöjä Autoliiton tiepalvelulle

Autoilijoiden kohtaamia tyypillisiä ongelmatilanteita tien päällä ovat avainten jääminen lukittuun autoon sisälle, väärät tankkaukset ja rengasrikot – ja akun simahtaminen.

Autoilijoille sattuu tienpäällä hyvin monenlaisia erilaisia ongelmia. Tyypillisiä ongelmatilanteita ovat avainten jääminen lukittuun autoon sisälle, väärät tankkaukset ja rengasrikot.

Usein matka keskeytyy myös sähköpulmiin eli akun simahtamiseen. Usein vain pakkaskelien vaivaksi mielletyt akkuongelmat vaivaavat kesähelteilläkin. Autoliiton tiepalvelu tekee vuosittain kymmeniä tuhansia avustuksia.

Talvikeleillä avunpyyntöjä Autoliiton tiepalvelulle tulee erityisesti kireillä pakkasilla, koska akkujen varaus laskee eikä virtaa riitä enää auton käynnistymiseen. Akkuongelmat ovat kuitenkin yleisiä myös kesähelteillä.

– Helle on akulle oikeastaan pakkasta pahempi. Siinä missä pakkasen hyydyttämä akku saadaan vielä toimintakuntoon lataamalla tai antamalla apuvirtaa, niin helle voi tuhota akun lopullisesti. Toki joskus käynnistysakku tulee tiensä päähän kelistä riippumatta. Silloin vaihdamme sen uuteen heti paikan päällä, Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä palveluun kuuluu?

Autoilijoille voi tulla eteen monenlaisia haasteita, joista moneen ratkaisu on tiepalvelu. Alla muutamia esimerkkitilanteita, jotka käy läpi Autoliiton Tiepalvelutiimin esihenkilö Minna Rapo.

Olin lähdössä muutama viikko sitten katsastukseen, mutta autoni ei käynnistynytkään kotipihassa. Katsastus on nyt myöhässä ja olisi tarve saada auto korjaamolle vianselvitykseen. Olen Plus-jäsen, saako apua auton hinaukseen korjaamolle?

– Katsastamaton auto, joka on liikennekäytössä ei estä palvelun käyttöä. Apua saa paikalle, eli hinauksen lähimmälle korjaamolle.

Minulla on kuusihenkinen perhe ja usein koira mukana matkassa. Plus-jäsenyys takaa matkan jatkumisen kaikille, mutta sijaisautopalvelun ehdoissa mainitaan vain A tai B-luokan auto. Jos autoni siis hajoaa reissussa, saanko kuusipaikkaisen sijaisauton vai joutuuko joku seurueesta menemään bussilla?

– Palvelu kattaa kaikille kyydissä oleville henkilöille matkanjatkamisen. Jos kuuden henkilön matka katkeaa, sijaisautoa katsotaan sen mukaan, että kaikki henkilöt mahtuvat kyytiin. Vaihtoehtoisesti voimme järjestää myös kaksi henkilöautoa, jos seurueesta löytyy kaksi ajokortillista henkilöä. Tai kaikille henkilöille korvataan kuitteja vastaan matkanjatkaminen muilla tavoin, esimerkiksi julkisella liikenteellä.

Jos vetoauto hajoaa, mitä tapahtuu vaunulle. Saako sellaisen auton, jolla voi vetää? Kattaako Plus-jäsenyys myös matkailuvaunut?

– Jos vetoauto hajoaa, vaunu hinataan samaan paikkaan(korjaamoon) kuin vetoauto. Sijaisautona emme takaa vetokoukullista autoa, vetokoukku kuuluu erikoisvarusteisiin, joita palvelu ei kata. Toki pyrimme aina etsimään koukullisen auton, mutta emme voi taata, että se löytyisi B-kokoluokan autoihin.

– Mikäli vetoauto vastaa palvelunehtoja, hinaamme vikaantuneen matkailuvaunun lähimpään korjaamoon. Matkailuvaunun asumistekniikasta huolehtiminen ei kuulu Plus/Premium-jäsenyyden palveluihin.

Miksi sijaisauton saa korvauksetta vain kolmeksi vuorokaudeksi, vaikka autoni tulee vasta parin viikon päästä korjaamolta?

– Sijaisauto on tarkoitettu akuuttiin matkanjatkamiseen esimerkiksi vieraalta paikkakunnalta kotiin tai määränpäähän pääsemiseksi.

Olen plusjäsen ja pohdin, että kun perheen teini ajaa pian kevarikortin, niin voiko hänet liittää perhejäseneksi? Jos kevarilla lähtee maakuntamatkalle ja jää tienpäälle, niin saako hän kauttanne apua?

– Teinin voi hyvin liittää perhejäseneksi. Kevytmoottoripyörä kuuluu korvattaviin ajoneuvoihin, eli apua saa paikalle, jos jää kevytmoottoripyörällä tienpäälle ja matkanjatkaminen esimerkiksi julkista liikennettä käyttämällä korvataan kuitteja vastaan.

Lähde: Autoliitto 

Luetuimmat