Liikenne | Uutinen | 12.1.2020

Kokenut Qantas paras, Finnair 20 turvallisimman joukossa – välteltäviä lentoyhtiöitä 23

Kattava kansainvälinen tutkimus paljastaa erot lentoyhtiöiden turvallisuudessa.

Jaa artikkeli

Arvostetun www.airlineratings.com -sivuston tutkimus erottelee lentoyhtiöiden jyvät akanoista turvallisuuden näkökulmasta.

Tuoreessa tutkimuksessa ilmailuasiantuntijoiden ja journalistien kokoama verkkosivusto on vertaillut 405 lentoyhtiön turvallisuutta useasta eri näkökulmasta. Lentoyhtiöistä yli puolet on saanut täyden seitsemän tähden arvosanan. Kokenut, 99-vuotias australialainen Qantas-lentoyhtiö on kaikkein paras. Lisäksi mainitaan 19 muuta turvallisinta lentoyhtiötä, mukana jälleen Finnair. Lisäksi listataan 10 turvallisinta halpalentoyhtiötä.

Turvallisuuslistauksessa otetaan huomioon lukuisia eri tekijöitä, muun muassa turvallisuusauditoinnit, onnettomuudet ja vakavat vaaratilanteet viimeisen 10 vuoden aikana, lentoyhtiöiden taloudellinen tila ja aloitteellisuus turvallisuusasioissa sekä lentokonelaivaston ikä.

Turvallisuuden lisäksi vertaillaan myös lentoyhtiöiden palvelutasoa, mille on oma, täysin erillinen pisteytyksensä. Kaupallisten lentoyhtiöiden vertailusivusto on perustettu kesäkuussa 2013 ja turvallisuusvertailu julkistettiin nyt seitsemännen kerran.

Finnair – puhdas tili 56 vuotta

Tuorein tulos on suomalaisittain varsin mairitteleva. Finnair on taas kärkijoukossa – kuten kaikissa aikaisemmissakin Airlineratings.com-vertailuissa.

Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: puhtaat paperit, ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 56 vuoteen. Viimeisin turma tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3 -mäntämoottoripotkurikoneelle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963.

Nepal Airlines sai vain yhden tähden

Vertailu näyttää myös huonoimmat lentoyhtiöt. Heikon turvallisuuden kolmen tähden yhtiötä on 13, kahden tähden yhtiöitä kahdeksan. Nepal Airlines sai vain yhden tähden, JetSmart (Etelä-Amerikka) jäi nollaan tähteen puutteellisten tietojen vuoksi. Näitä yhtiöitä lentomatkustavan kannattaa välttää.

Listalla on 23 turvallisuudeltaan heikkoa lentoyhtiötä. Kahdeksan kahden tähden yhtiötä aakkosjärjestyksessä ovat Air Asia Thailand (Thaimaa), Airlines PNG (Papua-Uusi Guinea), Ariana Afghan Airlines (Afganistan), US-Bangla Airlines (Afganistan), Blue Wing Airlines (Suriname), Iragi Airways (Irak), Kam Air (Afganistan) ja Nok Air (Thaimaa).

13 kolmen tähden yhtiötä aakkosjärjestyksessä: Aerocaribbean (Kuuba), Air Panama (Panama), Avia Traffic Company (Kirgisia), Conviasa (Venezuela), Drukair Royal (Bhutan), Ethiopian Airlines (Etiopia), Fastjet (Tansania), First Air (Kanada), Maldivian (Malediivit), Novoair (Bangladesh) Southwest Airlines (USA), Tajik Air (Tadžikistan) ja Turkmenistan Airlines (Turkmenistan).

Huonoimpien yhtiöiden listalla on useita EU:n kieltolistalla olevia lentoyhtiöitä. Marraskuussa 2019 päivitetty EU:n kieltolista on julkaistu www.moottori.fi -verkkosivuilla https://moottori.fi/liikenne/jutut/valta-naita-lentoyhtioita-eun-musta-lista-paljastaa-riskiyhtiot/

20 turvallisinta lentoyhtiötä

Listauksen perusteella 20 turvallisinta lentoyhtiötä aakkosjärjestyksessä ovat: Aer Lingus, Air New Zealand, Alaska Airlines, Cathay Pacific Airways, Emirates, Etihad, EVA Air, Finnair, Hawaiian Airlines, KLM, Lufthansa, Qantas, Qatar  Airways, Royal Jordanian, SAS Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, Swiss, TAP Portugal, Virgin-konsernin yhtiöt Virgin Atlantic ja Virgin Australia.

Edellisvuoden listalta ovat pudonneet All Nippon Airways, American Airlines, Austrian Airlines, British Airways ja United Airlines. Listalle ovat nousseet Aer Lingus, Etihad, Royal Jordanian ja TAP Portugal. Poistuneita on yksi tilalle nousseita enemmän, sillä nyt Virgin-konsernin lentoyhtiöt, Virgin Atlantic ja Virgin Australia on nyt mainittu erikseen, edellisvuotena yhtenä Virgin-konsernina.

Lentokone

Turvallisimmat halpalentoyhtiöt

Verkkosivusto listasi myös kymmenen turvallisinta halpalentoyhtiötä aakkosjärjestyksessä: Air Arabia, Flybe, Frontier, HK Express, IndiGo, Jetblue, Volaris, Vueling, Westjet ja Wizz Air.

Listalle nousivat Air Arabia ja IndiGo. Listalta putosivat Jetstar Australia/Asia sekä Thomas Cook, joka lopetti toimintansa viime vuonna.

Toisin kuin monet muut halpalentoyhtiöt, edellä mainitut ovat läpäisseet Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n (International Air Transport Association) vaativan IOSA-auditoinnin (IATA Operational Safety Audit), jossa tarkastetaan yli 1 000 kohtaa joka toinen vuosi. Edellä mainituilla yhtiöillä on myös erinomainen turvallisuustilasto. IOSA-auditoinnin puute rankaisi muutamia suuria, tunnettuja halpalentoyhtiötä, kuten Ryanair, Easyjet ja Norwegian.

Eurooppalaiset suuret halpalentoyhtiöt Ryanair ja Norwegian eivät hyvästä turvallisuustilastosta huolimatta yllä kärkijoukkoon. Ne saavat vain neljä tähteä seitsemästä mahdollisesta, koska niiltä siltä puuttuu edellä mainittu IOSA-auditointi. Easyjet poistettiin omasta toivomuksestaan tilastosta. Easyjetillä on myös hyvä turvallisuustilasto, mutta IOSA-auditointi puuttuu, mikä aiheuttaa kolmen tähden menetyksen. Yhtiö aikoi uhata oikeustoimilla, mikäli sen tulos julkaistaan.

Tilastot eivät kerro kaikkea

Lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa.

Turvallisuuteen vaikuttavat monet tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön johdon asenne lentoturvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitoon, lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus.

Ilmailussa turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä ja joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellisen paine voi aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa.

Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia.

Mikä tekee lentoyhtiöstä turvallisen?

Turvallisimmat lentoyhtiöt erottuvat edukseen ottamalla käyttöön uusimmat turvallisuusinnovaatiot ja uusimmat lentokonemallit, Airlineratings.com -verkkosivuston päätoimittaja Geoffrey Thomas taustoittaa tehtyä vertailua.

– Vaikka lentokoneiden toimintavarmuus on yleisesti ottaen hyvä, kaikkien yhtiöiden lentokoneille tapahtuu vuosien saatossa erilaisia läheltä piti -tilanteita (lieviä tai vakavia vaaratilanteita), jotka eivät johdu lainkaan lentäjistä, vaan ovat yleensä lennon aikana ilmenneitä erilaisia vikoja, yleensä pikkuvikoja mutta joskus myös isoja, vakavia vikoja. Juuri se, miten taitavasti ja turvallisesti lentäjät hallitsevat vikatilanteet, erottaa hyvän lentoyhtiön turvattomasta lentoyhtiöstä”, Thomas kiteyttää.

Listaus nostaa ykköseksi australialaisen Qantas-lentoyhtiön. Kokenut 99-vuotias Qantas on ollut johtava lentoyhtiö lähes kaikkien oleellisten turvallisuusparannusten käyttöönotossa jo yli 60 vuotta. Qantasille ei ole sattunut ainuttakaan kuolonuhreja vaatinutta onnettomuutta suihkukoneiden aikakautena.

Maksimissaan seitsemän tähteä

Lentoyhtiöllä on mahdollisuus saada AirlineRatings.com -sivuston luokituksessa turvallisuudesta enintään seitsemän tähteä. Huonoin arvosana on yksi tähti ja yksi yhtiö on saanut jopa nollan puutteellisten tietojen vuoksi.

Turvallisuutta arvioidaan viiden eri arvostelukriteerin avulla: Ne ovat 1) IOSA-auditointi, 2) hyväksytty EU:ssa (ei kieltolistalla), 3) Ei onnettomuuksia viimeisen 10 vuoden aikana, 4) hyväksytty Yhdysvalloissa (ei FAA:n kieltolistalla), 5) ICAO-auditointi. IOSA-auditointi antaa kolme tähteä, muut arvostelukriteerit yhden tähden.

Auditoinneilla suuri merkitys

Airlineratigs.com painottaa tuloksissaan voimakkaasti Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n ja Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n auditointeja.

Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) auditoi jäsenyhtiönsä joka toinen vuosi IOSA (IATA Operational Safety Audit) -tarkastuksin. IOSA-auditoinnin voi teettää, vaikka ei olisikaan IATA:n jäsen. Perusteellinen auditointi käsittää yli 1 000 eri kohtaa.

IATA:n ulkopuolisille yhtiöille IOSA-auditointi on vapaaehtoinen. Jos auditoinnin tulosta ei yhtiöllä ole, joko auditointia ei ole hyväksytty tai auditointia ei ole tehty. Täysin hyväksytystä IOSA-auditoinnista saa kolme tähteä.

EU:n hyväksymä lentoyhtiö

Onko lentoyhtiö EU:n hyväksymä vai onko se EU:n kieltolistalla turvallisuuspuutteiden vuoksi? EU:n hyväksynnästä saa yhden tähden.

Viimeiset 10 vuotta ilman kuolemaan johtanutta lentoturmaa antaa yhden tähden. Lentoyhtiön kotimaan FAA-hyväksyntä antaa yhden tähden. Lentoyhtiön kotimaan ICAO-auditointi (kahdeksan turvallisuusparametriä(, hyväksyntä antaa yhden tähden.

ICAO (International Civil Aviation Organisation) on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, joka auditoi maat USOAP -ohjelman mukaan (Universal Safety Oversight Audit Programme).

ICAO kiinnittää huomiota maan ilmailua tukevaan infrastruktuuriin ja organisaatioihin. Täyttääkö yhtiön kotimaa ICAO:n auditoinnin kahdeksan turvallisuusparametriä? Ne ovat lainsäädäntö, organisaatio, lisensiointi, operaatiot, lentokelpoisuus, onnettomuustutkinta, lennonvarmistuspalvelut (lennonjohto) ja lentoasemat. Jos lentoyhtiön kotimaa täyttää 6–8 kohtaa vaatimuksista, lentoyhtiö saa yhden tähden, viidestä kohdasta saa puoli tähteä, jos täytetään neljä kohtaa tai vähemmän, ei saa tähteä.

Käytä suunnitteluapuna

Kesäkuussa 2013 perustettu ja usein päivitetty www.airlineratings.com -verkkosivusto on hyvä tarkistuslista matkaa suunnittelevalle – etenkin silloin, jos on menossa johonkin eksoottiseen kohteeseen paikallislennolla.

Listalta voi tarkistaa, ovatko edes lentoyhtiön perusasiat kunnossa. Klikkaamalla lentoyhtiön nimeä saa turvallisuuden lisäksi runsaasti tietoa myös lentoyhtiön historiasta, vahvuuksista, palvelutasosta, mukavuudesta sekä viihdejärjestelmistä.

Turvallisuutta arvostavalle matkustajalle on myös kehitetty uusi sovellus.

Jaa artikkeli

Keskustelu