Liikenne | Uutinen | 1.9.2019

Kuljeta pyörä turvallisesti

Pyörä on kätevä kumppani autolomalla, mutta sen kuljettaminen vaatii omat niksinsä.

Jaa artikkeli

Polkupyörän mukaanotto antaa autolomailijalle monia uusia mahdollisuuksia tutustua kohdemaahan tai -kaupunkiin. Pyöräily on vastapainoa autossa istumiselle ja verryttää jumittuneet lihakset.

Pyörän kuljetustapoja on monia. Jos pyöriä kuljetetaan ajoneuvon katolla, on etuna se, etteivät pyörät peitä rekisterikilpeä tai takavaloja. Hankaluutena on pyörän katolle kuormaaminen.

– Kuorman korkeuden takia autolla ei voi välttämättä myöskään ajaa katettuihin tiloihin, kuten pysäköintihalleihin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.

Rekisterikilpi ei saa peittyä

Pyöriä voi kuljettaa vetokoukkuun kiinnitettävässä telineessä. Vetokoukkuteline ei saa peittää auton rekisterikilpeä tai takavaloja ja -vilkkuja.

Liikenteessä tällaisia luvattomia viritelmiä kuitenkin näkee tämän tästä. Piittaamattomuus voi aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi sen vuoksi, ettei takana tuleva autoilija havaitse ajoissa edessä ajavan jarruttavan. Poliisi voi sakottaa rekisterikilven ja valojen peittymisestä.

Autoliitto muistuttaa, että kuljetustelineen laadusta tinkiminen voi tulla kalliiksi. Halvimmat vetokoukkuun asennettavat telineet voivat olla rakenteeltaan heppoisia. Pyörä saattaa tulla liian lähelle autoa, jolloin polkimet tai ohjaustanko voivat naarmuttaa autoa.

– Polkupyöriä näkee liian usein kuljetettavan halvoilla saksimallisilla telineillä, joissa ei ole pyörälle kunnollisia kiinnitysmahdollisuuksia. Pyörän sitominen tukevasti saksimalliseen telineeseen on hankalaa ja siksi se jää valitettavan usein kokonaan tekemättä. Tällainen teline ei myöskään välttämättä lukitu vetokoukkuun riittävän tukevasti, jolloin koko teline saattaa pudota, Autoliiton Vesalainen varoittaa.

Omat takavalot

Laadukkaissa vetokoukkuun asennettavissa telineissä on omat takavalot ja -vilkut sekä paikka kolmannelle rekisterikilvelle. Hyvässä telineessä on myös sidontahihnat ja kiinnitystangot.

 

Laadukkaassa telineessä pyörälle on paikka riittävän kaukana autosta, jolloin voidaan välttää auton ja polkupyörän naarmuuntuminen. Pyörä on lisäksi lukittavissa telineeseen ja teline autoon varkauksien ehkäisemiseksi.

Vesalainen mukaan hyvässä telineessä on helppokäyttöinen kippaustoiminto, minkä ansiosta tavaratilan luukun saa auki, vaikka teline olisikin auton perässä ja pyörä telineessä.

Pyörän irrallinen tavara, kuten pumppu, juomapullo ja irrotettava valaisin pitää aina poistaa kuljetuksen ajaksi. Pyörän kuormaamisen niksit videolla Autoliiton Ajokoulussa.

Hae lisäkilpeä ajoissa!

Vetokoukkuteline on yleensä näköeste, jonka vuoksi autoon on hankittava lisäkilpi. Kolmannen rekisterikilven voi hankkia Traficomin nettisivujen, www.traficom.fi, sähköisellä lomakkeella. Rekisterikilpi toimitetaan hakijalle postitse. Lisäkilpi maksaa 23 euroa.

Lisäkilpihakemus kannattaa tehdä ajoissa, sillä etenkin kesän loma-aikojen vuoksi hakemusten käsittelyssä ja kilpien valmistamisessa voi olla ruuhkaa. Kilven saaminen voi kestää hyvinkin kuukauden verran. Oma anomus kilvestä lähti viranomaiselle 10.7., kilpi tuli postissa heinäkuun lopussa.

 

Jämäkkä tapaus – kokeilussa pyörien kuljetusteline

Saimme koekäyttöön Ahvenanmaalle suuntautuneelle pyörämatkalle vetokoukkuun kiinnitettävän kolmen polkupyörän kuljetustelineen. Sen valmistaja on autojen taakkatelineistä ja kuljetusbokseista tunnettu ruotsalainen Thule, jolla on runsas valikoima kuljetustelineitä 1–4 pyörälle katolle, vetokoukkuun tai auton tavaratilan oveen. Näihin telineisiin saa kuormattua kaikenlaiset polkupyörät jopoista sähköpyöriin ja lasten polkupyöristä katu-uskottaviin fatbikeihin.

Harjoittelulla mestariksi

Telineen asentaminen pakettiauton vetokoukkuun sujui alkuharjoittelun jälkeen näppärästi, lähes käsiä likaamatta. Hikeä silti pukkaa, painaahan teline yli 20 kiloa.

Pyörät limittyvät fiksusti, kun keskimmäisen pyörän asentaa eri suuntaan kuin muut kaksi pyörää.

Pyöräilymatkalla Ahvenanmaalla kävi todeksi, että kolmen sähköpyörän kuormaus ja purku sujuivat. Kuormauksen vaivattomuus on valtti, sillä pyörien nostelu käy työstä. Telineen kallistustoiminto mahdollistaa auton takakontille pääsyn, vaikka pyörät ovat telineessä.

Tyyris ja tanakka

Koekäytetyn kuljetustelineen kantavuus on 60 kiloa, joten se soveltuu kolmen sähköpyörän kuljetukseen, kunhan muistaa irrottaa akut pyöristä. Akkuineen sähköpyörä painaa tyypillisesti selkeästi yli 20 kiloa.

Thule VeloSpace XT3 -mallinimeä kantavan telineen hinta on suolaiset 770 euroa. Korkeahko hinta näkyy ja tuntuu: telineen rakenne on vakuuttavan jämäkkä. Teline pysyi koko matkan ajan visusti paikoillaan myös Ahvenanmaan takamaiden rytyyttävillä sorateillä.

Vetokoukkuteline ja pyörät peittävät auton rekisterikilven ja takavalot ja -vilkkuvalot. Telineessä on tästä syystä valmiit asennusreiät lisäkilvelle. Thulen telineen omat jarruvalot ja suuntavilkut toimivat kokeilun aikana moitteitta.

Vankat kiinnitystangot

Vanteet kiinnittyvät pumppusolkien ja rengashihnojen avulla tiukasti. Hihnat olisivat saaneet olla vieläkin pidemmät, paksujen renkaiden takia niiden mitta riitti mutta välillä vain niukin naukin.

Pyörät kiinnittyvät tanakasti siirreltävien tankopidikkeiden avulla. Ylikiristämistä ei tarvitse pelätä, sillä rajoitusnupista kuuluu naksahdus, kun kiristys on sopiva. Telineen saa lukittua auton vetokoukkuun ja kunkin pyörän omaan kiinnitystankoonsa.

Lukot ovat jämäkin työkaluin askaroivalle pitkäkyntiselle toki vain hidaste, joten pyörät kannattaa lukita toisiinsa ja telineeseen myös omin irtolukoin.

Telineen akilleen kantapääksi voi muodostua avain, joka on varsin ohut ja voi huolimattomassa käytössä vääntyä tai vääntyilystä väsyneenä ajan oloon katketakin. Jos näin käy, voi sarjanumeron perusteella tilata uuden avaimen – tai lukkopesän, jos käy niin harmillisesti, että katkennut avain jää lukkoon.

Fiksuja laukkuratkaisuja – myös sähköpyöräilijöiden tarpeisiin

Pyöriin on saatavissa eri valmistajilta erilaisia käteviä laukkuratkaisuja, jotka helpottavat tavaran kuljettamista. Laukut ovat tyypillisesti vesitiiviitä ja helposti irrotettavissa pyörästä. Ratkaisuja on tarjolla monia muitakin kuin perinteisiä tavaratelineeseen kiinnitettäviä takalaukkuja.

Ohjaustankoon asennettavat kiinnitysalustat toimivat näppärästi pikalukituksella ja mahdollistavat muun muassa älypuhelimen asentamisen polkijalle otollisesti, jolloin matkan aikana voi käyttää esimerkiksi karttatietoja ilman että tarvitsee pysähtyä ja nousta polkimilta reitin selvittämiseksi.

Telinemallista riippuen puhelimen voi kiinnittää pysty- tai vaakasuuntaan. Esimerkiksi Thulen Smartphone Bike Mount -telineen kumipintainen verkko pitää älypuhelimen otteessaan.

Ohjaustankoon näppärästi napsautettava pieni laukku on omiaan kännykän, kameran, lompakon, avainten, työkalujen ja retkieväiden kuljettamiseen. Vedenkestävän laukun rullattava sulkemismekanismi pitää sisällön kuivana ja pölyttömänä. Thulen laukku on neliskanttinen ja kannettaessa vähän hankalan muotoinen. Laukun vastikään uusiutuneessa versiossa onkin olkahihna ja muovitasku kartalle.

 

Vihreiden Thulen Shield Pannier L -sivulaukkujen rakenne on vedenpitävä. Turvallisuutta tuovat heijastimet. Sisätaskut helpottavat pienten esineiden sijoillaan pysymistä. Laukut myydään pareittain.

Kokeiltavana oli myös takatarakalle kiinnitettävä Ortlieb Back-Roller Plus -sivulaukkupari, joka ajoi hyvin asiansa. Kaksikymmenlitraisessa laukussa on käyttöä helpottava pikakiinnitys. Sähköpyöräilijöitä varten Ortliebilla on E-Mate -sivulaukku, jonka juju on jäykistetty rakenne ja topattu säilytystila vara-akulle.

Jaa artikkeli

Keskustelu