8.11.2021

Ladattavat hybridit, turha välivaihe? – asiantuntijat arvioivat

Mikä rooli ladattavilla hybrideillä on päästötalkoissa? Autonostajia kiinnostaa myös, koska sähköauton hinnat laskevat vastaavien polttomoottoriautojen hintojen tasalle?

Liikenne sähköistyy, sillä esimerkiksi lokakuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavien hybridien ja täyssähköautojen osuus oli ennätykselliset 38 prosenttia, joista täyssähköautoja oli 18 prosenttia.

Mutta mikä rooli ladattavilla hybrideillä on liikenteen päästötalkoissa? Ja koska sähköauto on hinnaltaan Suomessa samalla tasolla polttomoottoriauton kanssa?

Kysyimme asiantuntijoilta näkemyksiä liikenteen käyttövoimamurroksesta ja päästötavoitteista, joiden taustalla on Fossiilittoman liikenteen tiekartan linjaukset, joiden varassa on määrä puolittaa tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä ja yltää vuoteen 2045 mennessä päästöttömään liikenteeseen.

Näkemyksensä kertovat VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen (MP), sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä (TH) Energiateollisuus ry:stä, tulevaisuudentutkimuksen professori Petri Tapio (PT) Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta sekä Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio (TK).

Mikä rooli liikenteen käyttövoimamurroksessa on ladattavilla hybrideillä? Ovatko ne välivaihe, joiden aika on jo ohi, kantaahan auto ”turhaan” kahta moottoria?

(MP) ”Ladattavat hybridit tulevat suurella todennäköisyydellä jäämään välivaiheeksi, johtuen lähinnä kahdesta voimalinjasta, joka nostaa sekä auton valmistus- että käyttö- ja huoltokustannuksia. Siinä kohden, kun täyssähköauto saavuttaa hintapariteetin vastaavan polttomoottoriauton kanssa, ei ladattava hybridi pysty enää kilpailemaan kustannusten puolesta, ja monessa ennusteessa niiden kysyntä kääntyykin siinä kohtaa laskuun, arviolta noin vuosikymmenen puolivälin tienoilla. Tällä hetkellä ne toimivat hyvin siirtymävaiheen autoina niille autoilijoille, kenelle niiden tarjoama päivittäinen ajomatka riittää, ja jotka tarvitsevat autoa, millä pitää päästä pidempiä matkoja ilman välilatauksia."

"Pitää kuitenkin huomata, että ladattava hybridi toimii kunnolla vain, mikäli sitä pystyy lataamaan päivittäin. Tämä tarkoittaa käytännössä kotilatausmahdollisuutta. Ladattavan hybridin hankintaa kannattaa harkita tarkoin, mikäli kotilatausmahdollisuutta ei pysty järjestämään.”

Messukeskus_latauspisteet

(TH) ”Kyllä, ja tämän on moni autovalmistajakin jo todennut täyssähköisten suunnitelmiensa julkistamisen myötä.”

(PT) ”Ovat ne välivaihe, mutta ei aika minusta ole vielä ohi. Ne sopivat erityisesti ihmisille, joilla on enimmäkseen säännöllistä kaupunkiajoa eli aika monelle. Merkitys on myös laajempi: Nyt autoala on saatu liikkeeseen oikeaan suuntaan ja liikettä tulee jatkaa. Monimuotoisuutta tarvitaan. Teknologian ennakoinnissa usein yliarvioidaan uusien teknologioiden menestys ja vaikutukset lyhyellä aikavälillä ja aliarvioidaan pitkällä aikavälillä. Toivottavasti olen väärässä.”

(TK) ”Ladattavat hybridit ovat kasvattaneet merkittävästi suosiotaan viime vuosina. Tänä vuonna jo noin 20 % uusista ensirekisteröitävistä autoista on ladattavia hybridejä Suomessa. Ne ovat välivaihe, mutta niiden kysynnän ennustetaan kasvavan vielä usean vuoden ajan. Ja on muistettava, että sellainen kansalainen, jolla on esimerkiksi 8 000 euroa käytettävissään auton vaihtoon ja joka nyt ajaa vielä polttomoottoriautolla, siirtyy ladattavaan hybridiin kenties 4–8 vuoden päästä. Toisin sanoen, ladattavilla hybrideillä tulee olemaan kysyntää käytettyjen autojen markkinoilla vielä silloinkin, kun niiden osuus uusien autojen rekisteröinneistä on kääntynyt laskuun.”

Ladattavien hybridien sähköinen toimintamatka on usein varsin vaatimaton luokkaa 40–60 km. Käykö Suomessa niin, että nyt suositut ladattavat hybridit eivät muutaman vuoden päästä käytettyinä kelpaa enää kenellekään?

(MP) ”Tätä on vaikea ennustaa. Oletuksena ne voisivat pitää hintansa kuitenkin hieman paremmin kuin vastaavat polttomoottoriautot, koska niillä voi kuitenkin ajaa sopivassa käytössä hyvinkin paljon sähköllä. Käytettyjen autojen markkinoilla tulee kestämään vielä kuitenkin pitkään, kunnes käytetyistä, riittävän pitkän toimintamatkan täyssähköautoista, on riittävää tarjontaa, joten käytetty ladattava hybridi voi hyvinkin kiinnostaa vielä 2030-luvullakin.”

(TH) ”Jokainen auto kelpaa jollekin, kun hinnasta päästään sopuun. Mutta tuskin 2030-luvulla polttomoottoriautoja monikaan enää haluaa, kun niiden myynti on loppumassa ja polttoaineenjakelu on jo selvästi harventunut. Toisaalta varsinkin painavia kuormia pitkiä matkoja vetävälle täyssähköauto ei välttämättä ole vielä pitkään aikaan käypä vaihtoehto. Ylipäätään suuren vetomassan polttomoottoriautot ovat uskoakseni halutumpia kuin kokonaan vetokyvyttömät.”

(PT) ”Vaikea uskoa. Tämähän riippuu hinnasta. Kyllä markkinoilla kysyntää löytyy, kun hinta on kohdallaan.”

(TK) ”Viittaan edelliseen vastaukseen. Samaa huolta on kuultu dieselin osalta. Niiden osuus uusien autojen rekisteröinnistä on laskenut jo pitkään, mutta käytettyjen kaupassa ne pitävät pintansa, niitä tuodaan paljon ulkomailta käytettynä ja ne ovat paljon ajavien keskuudessa kysyttyjä. Se mikä on tänään uusien autojen käyttövoimajakauma ja miten kysyntä niihin kohdistuu, vastaa käytettyjen osalta käyttövoimiin kohdistuvaa kysyntää viiden vuoden päästä, kun uutena 50 000 euroa maksanut auto maksaa esimerkiksi 25 000 euroa. Ja vastaavasti 10 vuoden päästä nyt arvokkaat lataushybridit tulevat heidän saataville, jotka voivat/haluavat maksaa autostaan alle 10 000 euroa."

"Bensiinin ja dieselin hinta on jo nyt sillä tasolla – ja valitettavasti on todennäköistä, ettei polttoaineen hinta ainakaan laske tulevina vuosina – että tänään ensirekisteröity ladattava hybridi kiinnostaa esimerkiksi seitsemän vuoden päästä varmasti sellaista autoilijaa, joka hakee vähäkulutuksellista autoa noin 15 000 euron hintaluokasta. Ladattavat hybridit säilyttävät arvonsa hyvin käytettyjen markkinoilla vielä pitkään.”

Mercedes-Benz A 250 e

Koska arvioitte, että keskihintainen bensiinipolttomoottoriauto ja keskihintainen sähköauto maksavat yhtä paljon? Nythän hintaero on vielä noin 20 000 euroa?

(MP) ”Tämän ennustaminen on tulossa myös vaikeammaksi, koska nyt aletaan tulemaan tilanteeseen, missä akkutuotannossa alkaa syntyä pullonkauloja, ja akkujen hintojen lasku voi hidastua tästä johtuen. Yleisimmät ennusteet veikkaavat pariteetin aikahaarukaksi vuosia 2023–2027, riippuen autoluokasta. Suuremmissa ja kalliimmissa autoissa pariteetti saavutetaan todennäköisesti aikaisemmin kuin pienissä. Kannattaa huomata, että omistuksen aikaisilta kustannuksiltaan täyssähköauto voi olla jo nyt edullisempi etenkin paljon ajavilla, suurissa ja keskikokoisissa autoissa.”

(TH) ”Hintaero riippuu vahvasti siitä, millaisella ajokantamalla pärjää. Esimerkiksi halvimman automaattivaihteisen Volkswagen Tiguanin ja halvimman täyssähköisen Volkswagen ID.4:n hintaero on vain hieman yli 2 000 euroa. Toki autoverottomissa hinnoissa ero on suurempi ja ero vain kasvaa, jos täyssähköautoon valitaan isompi akku. BloombergNEF:n arvion mukaan akkusähköauton valmistuskustannukset alittaisivat polttomoottoriauton valmistuskustannukset vuonna 2027. Luonnollisesti, kuluttajan näkökulmasta, verotuksella ja hankintakannustimilla tätä ajankohtaa ollaan länsimaissa siirtämässä aiemmaksi.”

(PT) ”Sitten kun EU päättää, että niin pitää olla. Toivottavasti viimeistään 2030.”

sähköauton palo

(TK) ”Ensi vuosikymmenen vaihteessa – toivottavasti kuitenkin jo hieman aiemmin. Akkuteknologia kehittyy ja samalla valmistuskustannukset alenevat. Toisaalta voimakas sähköistyminen on jo nyt nostanut akuissa tarvittavien metallien (litium, kupari, alumiini, nikkeli...) hintoja merkittävästi, samoin energian hinta on nousussa. Myös puolijohteet, joita sähköautot tarvitsevat polttomoottoriautoja enemmän, kallistuvat globaalin pulan vuoksi. Siksi kenenkään ei kannata uskoa markkinamiehiä, jotka saarnaavat mullistavista, ”ensi vuonna” markkinoille tulevista akkuinnovaatioista, jotka laskevat akkujen hinnan murto-osaan nykyisestä ja niillä pääsee ”yli 1 000 kilomeriä viiden minuutin latauksella”. Akut kehittyvät ja paranevat kyllä, mutta kehitys seuraavan 10 vuoden aikana on ripeää evoluutiota, ei revoluutiota. Odottamaan ei siis kannata jäädä."

"Mikäli sähköautoon siirtyminen arveluttaa, voi hankkia rauhassa vielä polttomoottoriauton tai ladattavan hybridin, tai jos sähköauto kiinnostaa, mutta teknologia vielä arveluttaa, on liisaaminen hyvä vaihtoehto. Sähköllä ajaminenhan on joka tapauksessa edullista.”

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

a:6:{i:0;s:5:"92878";i:1;s:5:"90084";i:2;s:5:"88556";i:3;s:6:"103087";i:4;s:5:"50539";i:5;s:5:"62059";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat