11.8.2021

LähiTapiola: lasten koulumatkan suojatie huolettaa suomalaisia

Tienkäyttäjillä on iso vastuu siitä

LähiTapiolan kyselyn perusteella lasten koulumatkan suojatie huolettaa suomalaisia. Aihe on ajankohtainen koulujen alkaessa jälleen pian.

Koulujen alku tuo tuhansia uusia koululaisia liikenteeseen. LähiTapiolan kyselyn mukaan koulunsa aloittavien lasten suojatie huolettaa turvallisuuden osalta peräti noin 80 prosenttia suomalaisista.

Vakuutusyhtiö kertookin, että tilastojen valossa tienylitykset ovat kaduillamme edelleen vaarallisia paikkoja. LähiTapiola kertoo keinoja, kuinka vaaratilanteita voidaan kouluvuoden alkaessa ehkäistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suojatie huolettaa

Suojatien pitäisi nimensä mukaisesti suojata tien ylittäjää, mutta moni pelkää, ettei tämä toteudu. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyn mukaan 82 prosenttia suomalaisista on ainakin jokseenkin huolissaan koulunsa aloittavien lasten suojatieturvallisuudesta. Aihe nousee pinnalle taas kouluvuoden alkaessa, kun tuhannet lapset ja nuoret alkavat liikkua koulun ja kodin väliä.

- Meidän muiden on syytä olla liikenteessä valppaana myös tutuissa ympäristöissä, koska liikenne vilkastuu paljon arkiaamuina. Taajamassa auton tai pyörän ajonopeutta kannattaa hidastaa ainakin koulujen ja päiväkotien läheisyydessä, jotta jää enemmän aikaa havainnoida ja reagoida. Jos tuntuu, että jalankulkijat huomaa vasta viime tipassa, vauhtia on todennäköisesti liikaa. Äkkijarrutuksen tarve on jo merkki siitä, että riskit ovat turhan suuret, sanoo LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Arjan katsaus -kyselyyn vastanneiden enemmistö kokee, etteivät autoilijat tai pyöräilijät ota suojateitä tai niillä liikkuvia jalankulkijoita riittävästi huomioon. Lain mukaan ajoneuvolla suojatietä lähestyessä tulisi ajaa varovaisesti ja sellaista nopeutta, että ehtii tarvittaessa pysähtyä. Jos jalankulkija jo on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, hänelle tulisi antaa tilaa.

- Liikenneturvallisuus on yhteispeliä ja syntyy vuorovaikutuksessa. Koska lapset kuitenkin vasta opettelevat liikenteeseen, ja ekaluokkalaisenkin liikennesilmä vasta kehittyy, on meidän aikuisten otettava turvallisuudesta vastuuta, jatkaa Alaviiri.

Vaarallisia tilanteita suojateillä

Kyselytuloksista kumpuava huoli koululaisten suojatieturvallisuudesta saattaa juontaa osin siitä, että monella on omakohtaista kokemusta vaarallisista tilanteista. Kun kyselyyn osallistuneilta tiedusteltiin, ovatko he joutuneet jalankulkijoina suojatiellä vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen, 16 prosenttia vastaajista oli väittämän kanssa täysin samaa mieltä ja runsas neljännes jokseenkin samaa mieltä.

Tilastojen valossa vakavia onnettomuuksia suojateillä sattuu edelleen yllättävän paljon. Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosina 2015–2019 taajamissa sattuneista jalankulkijan kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 43 prosenttia (29 tapausta) tapahtui suojatiellä. Luvusta on poistettu tahalliset teot sekä sairauskohtauksista aiheutuneet onnettomuudet. Taajamissa menehtyneistä jalankulkijoista enemmistö oli iältään yli nelikymppisiä, mutta noin joka kymmenes korkeintaan 14-vuotias.

- Vaikka jalankulkijoiden ja yleensäkin liikenteen kuolemantapaukset ovat vähentyneet viime vuosikymmeninä, ovat tienylitys- ja risteystilanteet edelleen riskisiä paikkoja. Näin kouluvuoden alkaessa meidän on hyvä muistaa, että esimerkiksi suojatietä lähestyvä lapsi saattaa helposti jäädä toisen ajoneuvon tai esimerkiksi pensaan varjoon. Lapset saattavat myös toimia joskus liikenteessä yllättävästi, joten siihenkin meidän on hyvä varautua, sanoo Alaviiri.

Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto, Lähde: Lähitapiola

Luetuimmat