3.3.2016

Lentoliikenteen vuosi 2015 oli erittäin turvallinen

Airbus350 lentokone

Huolenaiheena tahalliset teot

Vuosi 2015 jää ilmailuhistoriaan käännekohtana, jossa lentokoneiden ja niillä operoinnin turvallisuus on saavuttanut kaikkien aikojen parhaimman tason. Sen sijaan huolenaiheeksi nousivat tahalliset teot, kuten lentäjän itsemurha ja sabotaasi.

Aviation Safety Network -ilmailusivuston mukaan vuonna 2015 tapahtui 16 lentoturmaa, joissa menehtyi 560 ihmistä. Tilastossa ovat mukana kaupallisen liikenteen vähintään 14-paikkaiset ja sitä suuremmat matkustajakoneet ja vastaavat rahtikoneet.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että vuonna 2014 menehtyi 990 ihmistä 21 lentoturmassa ja vuonna 2013 kuoli 265 henkilöä 29 lentoturmassa.

Vuosi 2015 oli kaikkien aikojen turvallisin onnettomuuksien määrällä mitattuna ja viidenneksi turvallisin onnettomuuksissa menehtyneet laskettuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lentäminen edelleen turvallisin tapa matkustaa

Traagiset lento-onnettomuudet saavat suuren huomion uutisissa. Moni miettii, uskaltaako enää lentää ollenkaan? Lentäminen on edelleen turvallisin tapa matkustaa.

Vuonna 2015 kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti 3,6 miljardia matkustajaa 34 miljoonalla lennolla. Todennäköisyys kuolonuhreja vaativalle lento-onnettomuudelle on yksi turma 4 857 000 lentoa kohti.

Ver­tai­lun vuoksi, 50 vuotta sit­ten vuonna 1965 lento-onnettomuuksia tapah­tui 87 ja niissä meneh­tyi 1 597 ihmistä. Vuonna 1965 len­to­mat­kus­ta­jien määrä oli 141 mil­joo­naa, vajaa viisi pro­sent­tia vuo­den 2015 mat­kus­ta­ja­mää­rästä.

Matkustajakoneilla seitsemän turmaa

Matkustajakoneille tapahtui viime vuonna seitsemän lentoturmaa. Lentoliikenteen valtavaan määrään nähden onnettomuuksia tapahtuu harvoin. Vuodesta 1997 lähtien onnettomuusluvut ovat laskeneet, kiitos ilmailualan organisaatioiden, viranomaisten, järjestöjen ja lentoyhtiöiden tekemän turvallisuustyön.

Vuoden 2015 tuhoisin lentoturma tapahtui 31. lokakuuta kun venäläisen Metrojet-yhtiön Airbus A321 -kone putosi Siinain aavikolle koneessa olleen pommin räjähtäessä ilmassa. Pommin epäillään päätyneen koneeseen sen lähtökentän, Egyptin Sharm-el-Sheikh -lentoaseman turvatarkastuksen puutteiden vuoksi. Koneessa menehtyi 224 ihmistä.

Perämies tuhosi koneen tahallaan

Vuoden 2015 toiseksi tuhoisin lentoturma sattui 24. maaliskuuta kun saksalaisen Germanwingsin Airbus A320 -kone syöksyi vuoreen Ranskassa. Lentokapteenin poistuessa hetkeksi paikaltaan perämies lukitsi ohjaamon oven eikä päästänyt kapteenia ohjaamoon. Perämies lensi koneen tahallisesti päin vuorta. Perämiehen mielenterveysongelmat eivät olleet riittävässä määrin lentoyhtiön tiedossa Saksan tiukan yksityisyydensuojalain vuoksi. Turmassa menehtyi 150 ihmistä.

Edellä mainitut kaksi tahallista turmaa muodostavat peräti 67 prosenttia kaikista vuoden 2015 lentoturmissa menehtyneistä.

Kaupallisen lentoliikenteen suihkukoneissa ei vuoden 2015 aikana sattunut ”tavallisia” onnettomuuksia lainkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väärä moottori sammutettiin

Sen sijaan ATR -potkuriturbiinikoneille sattui kaksi isoa onnettomuutta:

Ensimmäinen tapahtui 4. helmikuuta 2015 kun taiwanilaisen TransAsia Airways -yhtiön ATR 72-600 putosi nousun aikana Taiwanissa Taipein Keelung-jokeen. Nousun aikana oikea moottori syttyi tuleen, mutta lentäjät sammuttivat epähuomiossa vasemman toimivan moottorin eivätkä enää ehtineet saada sitä uudelleen käyntiin.

Sakkausvaroitin ulvoi, kone kallistui 90 astetta, vasen siipi osui tien kaiteeseen ja kone putosi jokeen. 43 ihmistä menehtyi, 15 selvisi hengissä. Onnettomuustutkinta totesi, että koneen automaattinen tehonhallinjärjestelmä ei ollut toiminnassa. Perämies huomautti asiasta, mutta lähtökiitoa jatkettiin, vaikka ohjeiden mukaan lähtö tulisi keskeyttää kyseisen vian ilmetessä.

Toinen ATR-onnettomuus sattui kun indonesialaisen Trigana Air -yhtiön ATR 42-300 oli lähestymässä Oksibilin lentokenttää Indonesiassa. Kone törmäsi Mount Tanggo-vuoreen 8 300 jalan korkeudessa. Vuori oli 4 000 jalkaa korkeammalla kuin Oksibilin lentoaseman kiitotie 10 merimailin päässä. 54 ihmistä menehtyi.

Edellä mainittujen lisäksi vuonna 2015 sattui matkustajakoneille kolme muuta pienempää turmaa.

Vuosi 2016 alkoi hyvin

Vuosi 2016 alkoi varsin turvallisesti. Tätä kirjoitettaessa helmikuun 19. päivänä on tähän mennessä sattunut kaksi onnettomuutta, joissa kolme menehtynyttä.

Tammikuun 8. päivänä West Air Sweden -yhtiön Canadair CRJ-200PF -rahtikone putosi Ruotsissa Akkajauressa reitillä Oslosta to Tromssaan, kaksi lentäjää menehtyi.

Helmikuun 2. päivänä Daallo Airlines -yhtiön Airbus A321 koneen ollessa nousuvaiheessa räjähti kannettavaan tietokoneeseen asennettu pommi. Pommin tuonut, paikalla 16F ollut matkustaja lensi ulos koneesta räjähdyksen tekemästä reiästä. Kone laskeutui turvallisesti takaisin Mogadishun lentokentälle Somaliassa. Kaksi muuta henkilöä loukkaantui.

Matkustajan piti olla alun perin Turkish Airlines -yhtiön koneessa, mutta lennon peruutuksen vuoksi matkustaja vaihtoi konetta. Lentoaseman kamerakuvasta näkyy, että kaksi lentokentän henkilökuntaan kuuluvaa henkilöä oli antanut tietokoneen matkustajalle. Nyt tutkitaan, onko lentokentän henkilökunnalla yhteyksiä itsemurhapommittajaan. Terroristijärjestö Al-Shabaab on ilmoittautunut osalliseksi. Mogadishun lentoaseman turvatarkastusten taso on todettu ala-arvoiseksi.

Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat