9.1.2021

Lentovuosi 2020 – kautta aikain turvallisin onnettomuuksien määrällä mitattuna

Lentokone

Viime vuonna kaupallisessa ilmailussa sattui vähän onnettomuuksia lentomääriin verrattuna.

Koronavuonna 2020 kaupallisessa lentoliikenteessä tapahtui kahdeksan kuolemaan johtanutta lentoturmaa. Niissä menehtyi yhteensä 314 ihmistä, joista yksi kolmantena osapuolena maassa. Tiedot käyvät ilmi Aviation Safety Networkin (ASN) tilastoista. Onnettomuustilastojen mukaan vuosi 2020 oli turvallisempi kuin mikään aikaisempi ilmailuvuosi lento-onnettomuuksien määrällä mitattuna ja suhteutettuna lentomäärään. Kahdeksan onnettomuutta on ennätysvähän.

Kaikkein turvallisin ilmailuvuosi menehtyneiden määrällä mitattuna oli kuitenkin vuosi 2017, jolloin kaupallisessa lentoliikenteessä menehtyi 44 ihmistä 10:ssä eri onnettomuudessa. Vuonna 2017 yksikään matkustaja ei kuollut suihkukoneessa kaupallisessa lentoliikenteessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lentäminen vähentyi rajusti

Koronapandemialla oli suuri vaikutus lentoliikenteelle vuonna 2020, aiheuttaen lentoliikenteen rajun vähenemisen. Lentoliikenteen määrä vuonna 2020 suunnilleen puolittui edellisvuoden 2019 lukemista. ASN:n laskelman mukaan vuonna 2020 suoritettiin vain reilut 19 miljoonaa lentoa, mikä on suunnilleen sama lentomäärä kuin vuonna 1999, jolloin tapahtui 43 onnettomuutta, joissa menehtyi 689 ihmistä. Turvallisuusparannus on melkoinen, kun verrataan koronavuotta 2020 ja vuotta 1999.

Parantamisen varaa on edelleen, erityisesti kahdessa asiassa: lähestymis- ja laskeutumisonnettomuuksissa sekä kaupallisissa lennoissa konfliktialueiden ylitse. Viime vuoden kolmas erityispiirre olivat kiitotieltä suistumiset Turkissa ja Intiassa.

Kahdeksasta vuoden 2020 lentoturmasta neljä tapahtui suurelle suihkumatkustajakoneelle, joista kolme Boeing 737 -koneille ja yksi Airbus A320 -koneelle. Lentoturmista yksi tapahtui Yhdysvalloissa, yksi Euroopassa ja loput kuusi Lähi-Idässä, Afrikassa ja Aasiassa.

ASN-tilastot perustuvat maailmanlaajuisesti tapahtuneisiin kaupallisen lentoliikenteen (siviili-ilmailun) lento-onnettomuuksiin lentokoneilla, joissa on vähintään 14 matkustajapaikkaa.

Iran ampui alas vahingossa

Vuoden 2020 pahin ja runsaasti julkisuutta saanut lentoturma tapahtui Iranissa 8. tammikuuta 2020.  Iranin ilmatorjunta teki väärän tunnistuksen ja ampui ilmatorjuntaohjuksella alas Teheranista nousseen Ukraine International Airlines -yhtiön lennon PS752. Boeing 737-800 -koneelle tapahtuneessa onnettomuudessa menehtyi 176 ihmistä. Turman jälkeen lentoliikenne siirtyi merkittävässä määrin pois Iranin ilmatilasta.

ASN-tilastoa ylläpitävän Flight Safety Foundation -säätiön puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Hassan Shahidi totesi, että ”kansainvälinen lentoliikenne tarjoaa merkittävää globaalia yhteydenpitoa taloudellisesti ja sosiaalisesti, mutta ilmailun kansainvälisyys muodostaa riskin silloin kun lennot ylittävät konfliktialueita.”

Shahidin mukaan kaikkien maiden tulee noudattaa Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n (International Civil Aviation Organization) ohjeita ja rajoituksia lentäessään konfliktialueiden ylitse tai läheisyydessä. Kullakin valtiolla on Shahidin mukaan myös velvollisuus ilmoittaa mahdollisista riskeistä sotilaallisilla konfliktialueilla ja tarvittaessa sulkea ilmatila kaupalliselta lentoliikenteeltä.

Epäselvyyksiä lentolupakirjoissa

Vuoden 2020 toiseksi pahin lentoturma sattui 22. toukokuuta, kun Pakistan International Airlinesin Airbus A320 -koneen lentäjät tekivät lähestymisessä ja laskeutumisessa useita virheitä. Lähestyminen oli epästabiili ja useita eri varoituksia kuului ohjaamossa. Laskutelineet vedettiin sisään ja koneella yritettiin ylösvetoa, mutta moottorit vaurioituivat osuessaan kiitotiehen.

Kone nousi kuitenkin ilmaan, mutta hetken kuluttua vaurioituneet moottorit hajosivat, mutta ulostyöntynyt RAT (Ram Air Turbine) -potkuri antoi kuitenkin virtaa koneen järjestelmille. Kone putosi 1,34 kilometriä ennen kiitotietä asuinalueelle vaurioittaen 12 taloa ja useita autoja. Turmassa menehtyi koneessa olleista 97 ihmistä ja lisäksi yksi ihminen maassa. Onnettomuuden seurauksena Pakistanissa selvitettiin lentäjien lupakirjojen aitouksia ja todettiin, että jopa 40 prosenttia lupakirjoista ja koulutustodistuksista oli väärennysepäilyjen kohteena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi vakavaa kiitotieltä suistumista

Helmikuun 5. päivänä turkkilaisen Pegasus Airlines -yhtiön Boeing 737-800 -kone suistui laskeutumisen jälkeen kiitotieltä Istanbulissa Turkissa. Kolme matkustajaa menehtyi.

Elokuun 7. päivänä Air India Express -yhtiön Boeing 737-800 ajautui laskeutumisen jälkeen kiitotieltä Calicutissa Intiassa. 21 ihmistä menehtyi.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Aviation Safety NetworkLentoposti

Luetuimmat