7.9.2022

Liikenneturva selvitti: Pyöräilyyn liittyvät säännöt monelle epäselviä

Kyselyistä ilmenee, että epäselvyydet liittyvät pyöräkadulla ajamiseen, suojatien yli pyöräilyyn tai linja-auton matkustajien väistämiseen. Liikenneturvan etätapahtumakiertue selventää epäselvyyksiä.

Reilut kaksi vuotta sitten voimaan tullut tieliikennelaki esitteli kokonaan uuden katutyypin, pyöräkadun. Liikenneturvan kevään kysely osoitti, että pyöräkatu tunnetaan vielä hatarasti. Vastanneista 45 prosenttia tiesi, että pyöräkadulla pyöräilijät määrittävät tahdin ja muut ajoneuvot antavat pyöräilijöille esteettömän kulun.

– Pyöräkatuja on otettu harvakseltaan käyttöön, mikä voi osaltaan selittää sen, miksi säännöt tunnetaan heikommin. Autoilijat – ja muut moottoriajoneuvon kuljettajat – saavat ajaa pyöräkadulla, mutta heidän on sopeutettava vauhtinsa pyöräilynopeuteen. Pyöräkadun liikennemerkki ei itsessään aseta nopeusrajoitusta, eli suurin sallittu nopeus osoitetaan erillisellä merkillä. Jalankulkijoita varten pyöräkadulla on erikseen jalkakäytävä, taustoittaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suojatien saa ylittää pyöräillen – muista väistämissäännöt

Monella on väärä käsitys suojatiellä pyöräilystä. Liikenneturvan loppuvuoden kyselyssä vain 36 prosenttia tiesi, että ajoradan saa ylittää pyörällä suojatietä pitkin.

– Vuonna 2020 voimaantullut tieliikennelaki selkeytti tätä ja nyt asia on kirjattu lakiin. On kuitenkin huomattava, että vaikka ajoradan saa ylittää pyörällä suojatietä pitkin ajaen, ajojärjestys ratkotaan erikseen. Pyörätieltä tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta suoraan ajavaa ajoradan liikennettä, jos ajoradalla ei ole väistämismerkkiä tai he eivät ole kääntymässä tielle, jota pyöräilijä ylittää. Autoilijan on väistettävä pyöräilijöitä myös esimerkiksi pihasta tullessaan ja liikenneympyrästä poistuessaan. Jos pyöräilijä taluttaa pyöräänsä, on hän jalankulkija ja kuljettajien on annettava tälle suojatiellä esteetön kulku, Ruutti luettelee.

Osalle oli myös epäselvää se, tuleeko pyöräilijän tai sähköpotkulautailijan antaa suojatiellä tietä jalankulkijalle.

– Oikea vastaus on kyllä. Sekä pyöräilijä että sähköpotkulautailija, kun laudan rakenteellinen enimmäisnopeus on yli 15 km/h, ovat ajoneuvon kuljettajia, joiden on annettava jalankulkijalle suojatiellä tietä, Ruutti tiivistää.

Pyöräilijän väistettävä linja-auton matkustajia

Neljä viidestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta tiesi, että sähköpotkulautailijan ja pyöräilijän on väistettävä linja-auton matkustajia, kun nämä ovat poistumassa autosta tai nousemassa sen kyytiin.

– Säännöt ja tilanteet voivat tuntua pieniltä yksityiskohdilta, mutta niiden tunteminen ja noudattaminen on tärkeää turvallisen ja sujuvan liikkumisen aikaansaamiseksi. Kun liikenteeseen lähdetään, on tärkeää tuntea valitulla kulkuvälineellä noudatettavat säännöt – ja kulkea niiden mukaan. Sääntöjen lisäksi riittävän alhainen nopeus, muiden huomioiminen ja omista aikeista kertominen ovat avaintekijöitä turvallisessa liikkumisessa, Ruutti summaa.

Kaikille avoimet etätapahtumat avaavat ongelmakohtia

Liikenneturvan keväällä alkanut Tunne liikennesäännöt -etätapahtumakiertue nostaa esille erityisesti epäselvyyksiä aiheuttavia tilanteita sekä tieliikennelain uutuuksia. Vaikka kierros alkaa Oulusta ja päättyy Joensuuhun, voi mukaan linjoille hypätä mistä päin Suomea tahansa. Kysymyksiä voi esittää mistä vain mieltä askarruttavasta liikenneteemasta.

Etätapahtumat toteutetaan Teamsin välityksellä, ja niihin voi liittyä selaimen avustuksella.

Lähde: Liikenneturva

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat