12.5.2022

Liikenneympyrässä ei osata autoilla, osaatko sinä?

Tuore kysely paljastaa, että kiertoliittymästä poistuvan väistämisvelvollisuus on osalle autoilijoista epäselvä asia.

Liikenneympyrään saapuvan ja sieltä poistuvan autoilijan on väistettävä tietä ylittäviä kävelijöitä, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Liikenneturvan kysely kertoo, että erityisesti liikenneympyrästä poistuvan väistämisvelvollisuus on osalle autoilijoista epäselvä asia.

Liikenneturvan kyselyssä vastaajille näytettiin kuvaa liikenneympyrästä eli viralliselta nimeltään kiertoliittymästä, ja kysyttiin väittämien kautta tietämystä väistämissäännöistä. Vastaajista 91 prosenttia tiesi, että ympyrään ajavan tulee väistää kaikkea muuta liikennettä ajaessaan liikenneympyrään.

– Liikenneympyrään tullaan väistämistä velvoittavan liikennemerkin suunnasta. Useimmiten kyseessä on tuttuakin tutumpi kärkikolmio. Se tarkoittaa, että liikenneympyrässä jo olevien lisäksi väistetään tietä ylittäviä jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja mopoilijoita, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen kiteyttää.

Liikenneturva Liikenneympyrässä ajaminen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Poistumisvaihe tuo haasteita

Mutta entä tilanne, jossa autolla poistutaan liikenneympyrästä? Se näyttää tuoreen kyselyn valossa olevan epäselvempi asia autoilijoille.

Vain 77 prosenttia tiesi, että liikenneympyrästä poistuvan tulee väistää tietä ylittävää pyöräilijää. Vastanneista 13 prosenttia uskoi virheellisesti, että pyöräilijän pitäisi tilanteessa väistää. Autoilevat tiesivät molemmat ympyrää koskevat säännöt hieman paremmin kuin ei-autoilevat vastaajat.

– Liikenneympyrästä poistuvan väistämisvelvollisuus on varsin selkeä. Kun ympyrästä ollaan poistumassa, laitetaan vilkku päälle oikealle ja katsotaan kunnolla, tuleeko jalankulkijoita, pyöräilijöitä tai mopoilijoita, Taskinen muistuttaa.

Liikenneturva selvitti suomalaisten liikennesääntöosaamista kyselytutkimuksella maalis–huhtikuussa 2022. Kyselyn toteutti Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1 029 henkilöä, joista autoilevia oli 81 prosenttia.

Teksti: Marko Jokela Kuvat ja Lähde: Liikenneturva

Luetuimmat