24.10.2017 Liikenne Mikä oli Suomen ensimmäinen liikennemerkki? Kuva: Liikennevirasto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennemerkit ovat tuttuja ja kiinnostavia – sekä hyvä tietovisailun aihe. Vastaus otsikon kysymykseen löytyy Liikennevirastosta ja liikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuorelta. Suomen ensimmäinen liikennemerkki oli valkoiseksi maalattu varoituskolmio ja se otettiin käyttöön 1920-luvun alkupuolella. Tuolloisen merkin tarkoituksena oli varoittaa tielläliikkujia etukäteen vaarallisesta kohdasta. Suomessa on tarvittu liikennemerkkejä 1920-luvun alusta lähtien, sillä autoilu lisääntyi kiihtyvällä vauhdilla. Toisaalta monenlaisia kieltomerkkejä oli käytössä jo silloin, kun liikuttiin hevosvoimin. – Hevosliikenteessä oli vuosisadan vaihteessa käytössä muun muassa merkki, joka kielsi sakon uhalla hevosten laukkaamisen sillalla, Hopeavuori kertoo. Liikennemerkit yleistyivät Suomen teillä etenkin vuonna 1930. Ajankohta toi teiden varsille esimerkiksi merkit, joilla ilmoitettiin kielletystä ajosuunnasta ja nopeusrajoituksesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kärkikolmio yleisin merkki Suomen yleisimmät liikennemerkit maanteillä ovat kärkikolmio ja sininen bussipysäkin merkki. Valtion teillä kärkikolmioita (merkki 231) on yli 80 000 – kaduilla ja yksityisteillä niitä on vielä merkittävästi lisää. Sinistä linja-autopysäkin merkkiä (532) löytyy maanteiden varsilta noin 60 000 kappaletta – ja katuverkolta lisää. Hopeavuori arvioi, että Suomen harvinaisin liikennemerkki on mitä luultavammin tukkitien liikennemerkki eli lisäkilpi numero 862. Myös vuoropysäköintimerkit ovat erittäin harvinaisia Suomessa. Suomessa on kaikkiaan käytössä erilaisia liikennemerkkejä ja lisäkilpiä yli 200 erilaista. Kestää ainakin 7 vuotta Teiden poskessa nököttävät liikennemerkit ovat Suomessa alttiina ankarille sääoloille. Mutta kauanko merkki säilyy käyttökelpoisena? Vastaus on vähintään seitsemän vuotta, usein huomattavasti pidempäänkin. – Maanteillä on monia yli 15 vuotta vanhoja merkkejä, jotka ovat vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa. Heijastava pintakalvo on se osa liikennemerkistä, joka nopeimmin menettää ominaisuuksiaan ajan myötä, Hopeavuori kertoo. Liikennemerkkien jalustat ja pylväät voivat kestää käytössä yli 30 vuotta, mikäli kukaan ei törmää niihin. 30-luvun liikennemerkit Alumiinia tai vaneria Suurin osa Suomen liikennemerkeistä on valmistettu alumiinista tai vanerista. Tulevaisuudessa osa liikennemerkeistä saatetaan tehdä kevyistä komposiittimateriaaleista. Myös muovista on kokeiltu tehdä liikennemerkkejä, mutta niiden valmistaminen on ollut liian kallista. Lähes kaikki Suomen maanteillä olevat liikennemerkit on valmistettu Suomessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vievätkö robottiautot liikennemerkit? Kaukana tulevaisuudessa liikenneympäristö voi näyttää hyvin erilaiselta kuin nykyään. Liikennevirastossa on arvioitu, että jos sadan vuoden päästä liikenteessä on vain robottiautoja, ei liikennemerkkejä välttämättä enää tarvita. Toisaalta nykyisin testikäytössä olevat robottiautot hyödyntävät yleensä kuvantunnistusta, joten ne ovat yhtä riippuvaisia liikennemerkeistä kuin ihmisetkin. Käytännössä robotit tarvitsisivat lähes täydellisen tietokannan tieverkosta ennen kuin liikennemerkeille voitaisiin sanoa hyvästit. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Liikennevirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku