7.3.2022

Miten sinä kohentaisit sähköautojen latausta?

Kaikki kansalaiset saavat kertoa kantansa siihen, kuinka sähköautojen latausratkaisut tulisi järjestää, lupaa liikenneministeriö.

Käyttövoimamurros jyllää eli tieliikenne sähköistyy rivakasti ja sähkökäyttöisten henkilöautojen määrä kasvaa.

Sähköautoilijoita kismittävät jonot latureille ja teholatauksen vähäisyys, mutta tilanne kohentuu: virtaa on tarjolla yhä kattavammin myös pika- ja suurteholatauksena. Sähköautojen latausverkko on Suomessa laajentunut merkittävästi, muttei kuitenkaan yhtä ripeästi kuin autojen määrä, kuten Moottori vastikään uutisoi.

Kun vuoden 2020 lopussa täyssähköautojen määrä yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohti oli 27 autoa, niin vastaava vertailuluku viime vuoden lopussa oli 33 autoa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peruslataus ei riitä kaikkiin tarpeisiin

Aivan valtaosassa kansalaisten arjen liikkumistarpeita on järkevintä ja helpointa, jos sähköautoilija voi ladata autoaan yön yli ja lähellä kotiaan.

Sähköautojen julkinen latausverkosto on tärkeä tekijä kansalaisten valitessa autojensa käyttövoimaa. Julkiset latausmahdollisuudet vaikuttavat koti- ja työpaikkalatauksen ohella sähköautojen yleistymiseen – ja on hyvä muistaa, että nykyisiä ja tulevia sähköautoilijoita asuu myös kaupunkikeskustoissa, joissa ei ole tarjolla omaa vakituista pysäköintipaikkaa saatikka latausmahdollisuutta.

Peruslataus voi riittää osaan täyssähkö- ja hybridiautoilijoiden tarpeista, muttei kaikkeen tai kaikille. Monen sähköautoilijan märkä uni on 150–350-kilowattinen suurteholatauspiste, joka tarkoittaa selkeästi nopeampaa pikalatausta kuin käynti vanhemman polven pikalatureilla, joiden teho on tyypillisesti 50 kilowattia.

Ministeri: puutteita yritetään paikata

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) toi vastikään esiin, että sähköautojen latausasemien määrä kyllä kasvaa tieliikenteen sähköistyessä, mutta tukea kehitykseen tarvitaan.

– Nyt etsitään joustavia ratkaisuja, jotta julkisessa pika- ja suurteholatauksessa olevia alueellisia puutteita saadaan paikattua, ministeri linjaa ministeriönsä tiedotteessa, jonka mukaan ajoneuvokannan uudistaminen ja fossiilisten polttoaineiden korvaaminen muun muassa sähköllä ovat avainasemassa, kun liikenteen kasvihuonekaasupäästöt pyritään saamaan alas.

– EU-tasolla valmistellaan uutta sääntelyä latausinfran kehittämiseksi, joten kansallisesti on syytä tarjota ennemmin porkkanaa kuin risua. Latausinfran markkinat kehittyvät nyt voimakkaasti. On ollut ilo kuulla suunnitelmista, joita eri toimijoilla jo on julkisen latausinfrastruktuurin kehittämiseksi, Harakka taustoittaa.

Alueellisia eroja riittää

Julkisen latausinfrastruktuurin kattavuus on liikenneministeriön mukaan Suomessa nykyisin hyvä, mutta pika- ja suurteholatauksen saatavuudessa on alueellisia puutteita. Parhaalla tasolla julkisen latausinfrastruktuurin saatavuus on Etelä- ja Lounais-Suomessa ja erityisesti kaupungeissa ja pääteiden varrella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kerro kantasi verkossa!

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille muistioluonnoksen sähköautojen latausverkoston kehittämisestä. Muistiossa arvioidaan sähköautojen latausinfran nykytilaa, ennakoitua kehitystä ja mahdollisuuksia kehittää kansallista sähköautojen latausverkostoa erityisesti huoltoasemilla.

Ministeriön muistuttaa, että lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi tai sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo.lvm@gov.fi. Lausuntoaika päättyy 24.3.2022.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Lausuntopalvelu.fi 

a:1:{i:0;s:6:"108520";}

Luetuimmat