23.8.2022

Moottorilla kulkeva polkupyörä voi olla vakuutuksen tarvitseva mopo

Kun polkupyörä kulkee moottorin avustuksella yli 25 km/h, tai sen moottorin teho on enemmän kuin 1 000 W, sitä ei luokitella polkupyöräksi, eikä se ole tieliikennekelpoinen.

Liikennevakuutuskeskus muistuttaa, että tällaiselle kulkupelille on hankittava liikennevakuutus, ja lisäksi se on rekisteröitävä mopoksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.

Ja jos laite ei täytä mopolle asetettuja vaatimuksia, ja sitä ei voi rekisteröidä, sillä ei saa ajaa tieliikenteessä ollenkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maastoajokin vaatii vakuutuksen

Liikennevakuutus on silti otettava myös maastoajoa varten, sillä vahinko voi tapahtua esimerkiksi metsässä tai pellolla. Vahingon sattuessa liikennevakuutus korvaa kuljettajan henkilövahingot sekä mahdolliset sivullisille aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot.

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan kulkupelin huippunopeudeksi katsotaan laitteen valmistajan, maahantuojan tai myyjäliikkeen asettama huippunopeus.

Säännöt ilmi Traficomista

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan ajoneuvon katsotaan vastaavan moottoripyörää/raskasta nelipyörää, jos sitä viritetään siten, että ajoneuvon rakennetta on muutettu ja sen nopeus (yli 45 kilometriä tunnissa) ylittää laissa mainitun rakenteellisen nopeuden.

Entä viritetyt laitteet?

Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtajana toimiva, liikenneoikeuden asiantuntija, asianajaja Risto Tuori tuo esiin vaateet, jos kyseessä on kulkupelin suurinta sallittua rakenteellista nopeutta lujempaa kulkevat viritetyt laitteet – esimerkiksi sähköpotkulaudat

Onko niin, että ajoneuvolain mukaan yli 45 km/h kulkeva sähköpotkulauta on kevytmoottoripyörä ja se taas vaatisi kuljettajaltaan A1-moottoripyöräkortin?

– Kyllä, Risto Tuori vastaa.

– Näin moottoripyöräksi muutetusta ajoneuvosta on maksettava myös autovero, jonka määrä on vähintään 9,8 % ajoneuvolle määritellystä verotusarvosta. Autoverosta vastaa pääsääntöisesti se, jonka omistusaikana virittäminen on tullut Traficomin tietoon.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Grafiikka: Traficom Lähteet: Traficom, Liikennevakuutuskeskus & tämä, Traficom

a:1:{i:0;s:5:"28755";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat