28.6.2022

Nyt menovesi maksaa: diesel jopa 2,70 euroa/litra, bensiini 2,77 euroa/litra

Kyselytutkimus: Jopa 78 prosenttia vastaajista kertoi aikovansa vähentää kesäautoilua vähintään hieman aikaisemmista kesistä

Kesällä autoillaan myös pitkiä taipaleita: kesämökeille, sukuloimaan ja lomaressuille eri puolille Suomea. Tänä kesänä tankkaaja saa maksaa menovedestä maltaita.

Bensiinin ja dieselin litrahintoja seuraavan riippumattoman polttoaine.net -sivuston mukaan valtakunnalliset keskihinnat 27.6. olivat seuraavat: 95E10 2,526 €/l, 98E 2,623 €/l ja diesel 2,497 €/l.

Autoilija saa siis kaivaa kuvetta merkittävästi aiempaa syvemmältä, sillä polttoaineiden litrahinnat ovat kivunneet yhä vain korkeammalle. Esimerkiksi vielä viime keväällä, huhtikuussa 2021, edellä mainitut litrahinnat olivat noin 90 senttiä alhaisemmalla tasolla.

Nyt edullisinta 95E10-bensiiniä ja 98E-bensiiniä sai eilen Lahdesta 2,424 euron ja 2,524 euron litrahinnoilla. Edullisinta dieseliä oli tarjolla Riihimäellä 2,303 euron litrahinnalla.

Kovimmat litrahinnat löytyivät kaikki Utsjoelta, jossa 95E10-bensiini maksoi 2,770 euroa/litra ja 98E-bensiini 2,850 euroa/litra. Tyyrein litra dieseliä maksoi puolestaan 2,700 euroa litralta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Litrahintojen kipurajoilla

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 74 prosenttia suomalaisista autoilijoista on vähentänyt autolla ajamista bensan hinnan nousun johdosta. Samaisen kyselyn perusteella suomalaiset ovat nyt keskimäärin valmiita maksamaan bensasta yli 2,5 euroa litralta ennen kuin bensan hinta vaikuttaa lisää heidän ajomääräänsä tai tapoihin.

Keskimäärin suomalaiset olivat valmiita maksamaan bensiinistä 2,51 euroa litralta. Ja kun samaa asiaa kyttiin aiemmin eli marraskuussa 2021, oli tuolloin kipurajana 2,46 euroa litralta.

Bilendin keräämistä tiedoista käy myös ilmi, että eri vastaajaryhmien kesken on eroja. Itä-Suomessa bensiinistä ollaan valmiita maksamaan jopa 3,1 euroa litralta ennen kuin se vaikuttaa ajamiseen, kun esimerkiksi Lapin läänissä raja tulee vastaan 2,33 eurossa per litra.

Bilenin mukaan dieselistä ollaan nyt valmiita maksamaan keskimäärin 2,55 euroa litralta, kun vielä marraskuussa raja meni 2,41 eurossa per litra.

Samalla kyselytutkimus paljasti, että osa autoilijoista on lopettanut autoilun tutkimusjaksojen välissä. Kun marraskuussa 2021 tässä kyselyssä 24 prosenttia suomalaisista ilmoitti, ettei aja autolla lainkaan, oli näiden osuus noussut nyt 28 %:iin.

Kesäautoiilua vähemmän

Rahalla saa ja autolla pääsee voi pitää paikkaansa, mutta samalla rahalla ei pääse enää tänä kesänä yhtä kauas kuin aiemmin.

Kun vastaajilta kysyttiin, miten bensan hinta on vaikuttamassa kesän vapaa-ajan autoiluun kotimaassa, oli tulos kiinnostava. Jopa 78 prosenttia vastaajista kertoi aikovansa vähentää kesäautoilua vähintään hieman aikaisemmista kesistä ja jopa 40 prosenttia kertoi aikovansa vähentää vapaa-ajan autoilua selvästi viime vuodesta bensan hinnan johdosta.

– Polttoaineen hinnalla on selkeästi merkitys suomalaisten arjen ja vapaa-ajan liikkumiseen. Tälläkin hetkellä myynnissä olevat kalleimmat bensa- ja diesel hinnat ylittävät jo nyt selkeästi suomalaisten keskimääräiset kipukynnykset,

Bilendin Senior Research Manager Miika Parpo arvioi kyselyn tuloksia.

– Tällä onkin selkeästi myös vaikutus suomalaisten halukkuuteen ja kykyyn tehdä korona vuosien jälkeen edes kotimaan matkailua. Tällä voi olla merkittäviä vaikutuksia jo pitkään kärsineelle kotimaan matkailualalle tämän kesän osalta.

Näin asiaa tutkittiin

Kyselytutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa. Otos kerättiin kuukausittain toteutettavassa Omnibus-tutkimuksessa 16.–20.06.2022. Kyselyyn osallistui tuhat 18–75-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen otos kiintiöitiin sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan kansallisesti edustavaksi.

Bilendi on yksi Euroopan suurimmista online-tiedonkeruun tarjoajista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Veroa 50–60 % litrahinnasta

Maailmanmarkkinahintojen vaihtelujen lisäksi verot vaikuttavat polttoaineiden litrahintaan pumpulla. Markkinahintaan sisältyy arvonlisäveron (24 %) lisäksi valmisteveroja. Valmisteveron määrä on kiinteä, joten se ei riipu polttoaineen verottomasta markkinahinnasta. Arvonlisäveron määrä sen sijaan lasketaan valmisteverollisesta hinnasta, joten sen suuruuteen vaikuttaa myös veroton markkinahinta.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan tammikuussa 2022 verojen osuus dieselin kuluttajahinnasta oli noin 50 prosenttia ja bensiinin hinnasta noin 60 prosenttia.

Fossiilisen dieselin alempaa valmisteverokantaa kompensoidaan ajoneuvojen käyttövoimaverolla. Dieselin verokanta on hieman alempi myös sen takia, että dieselpolttonesteessä on sekoitettuna uusiutuvaa dieselpolttonestettä, jonka verokanta on fossiilista alempi. Jaeltavan dieselin verotaso vaihtelee huomattavasti riippuen siitä, paljonko erilaisia uusiutuvia komponentteja polttonesteeseen on sekoitettu. Bensiinissä sekoitusraja uusiutuville komponenteille on matala, enimmillään 10 painoprosenttia, joten sen valmisteverotaso on lähes sama kaikille myytäville bensiinilaaduille.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Bilendi Oy, Polttoaine.net, Autoalan Tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat